• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Batterij moederbord leeg!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jefesco

Hallo
Lid geworden
2 sep 2006
Berichten
1.105
Waarderingsscore
9
Hallo allemaal,

De batterij van mijn moederbord van mijn laptop is leeg. Normaliter niet zo'n groot probleem, echter is het bij het moederbord van mijn laptop (Samsung NP3705RE-AO2NL) geen kwestie van batterij eruit en een nieuwe erop zetten.

De batterij moet met een kabeltje op het moederbord worden geprikt. Er zit nu een CR1616 batterij op het moederbord.
Zoals deze: Link naar batterij
https://www.conrad.nl/nl/xcell-cr-2032-met-stekker-knoopcel-lithium-200-mah-3-v-1-stuks-1307681.html?WT.mc_id=gshop&insert=8J&gclid=Cj0KEQjw-73GBRCC7KODl9zToJMBEiQAj1Jgfz3XR1oTN3QObepgIw5WLfe16YGgNoHkVqzsV1c581saAvH98P8HAQ&tid=211354628_16664501708_pla-62293577359_pla-1307681&WT.srch=1

a) Weet iemand waar ik dit, maar dan CR1616 kan krijgen? Ik vind 'm niet.
b) Kan ik in plaats van CR1616 ook de CR2032 gebruiken?
 
zolang het voltage hetzelfde is, en hij past erin, zou het volgens mij geen probleem moeten zijn. Je kunt hier ook nog eens zoeken:

www.allekabels.nl
www.conrad.nl
 
Bedankt voor je reactie!
Inmiddels toch nog de CR1616 gevonden bij een Duitse leverancier! Bij de Nederlandse helaas niet, ook de bovenstaande niet. =(
 
Genoeg batterijen, maar geen enkele met een snoertje.

Ik ben al wel batterijhouders tegengekomen. Het zou denk ik, niet zo'n probleem moeten zijn, daar een paar draadjes aan te solderen. Maar die zijn nog weer groter dan de batterij.

Er zijn ook wel soldeerbatterijen, met lipjes of draadjes eraan. Mogelijk zijn die ook wel weer aan jouw snoertje te solderen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij andere zijn ze 'n stuk goedkoper weballey. Ook met kabeltje. :)
 
Ik kom voor namelijk de 2032 stekker tegen.
Maar daar past de 1616 volgens mij niet in.
Wat kost het in Duitsland incl verzenden dan?
Afmeting 2032 rond 19,85, 3.05 dik.
Afmeting 1616 rond 16, 1,6 dik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De batterij kostte bij de duitse leverancier 3,90.
Ook bij Conrad, de URL in mijn eerste bericht (de 2032) kost die 'maar' 9 EUR.
 
Vraag mij af waardoor je denkt dat het batterijtje leeg is, heb het zelf na 30 jaar met kloten nooit meegemaakt dat een bios backup batterij leeg was, komt voor maar bij mijn weten niet echt vaak.
 
De batterij kostte bij de duitse leverancier 3,90.
Ook bij Conrad, de URL in mijn eerste bericht (de 2032) kost die 'maar' 9 EUR.

Dan kun je hem toch bij Conrad bestellen voor dat geld. Ook handig voor garantie problemen.
 
Dan kun je hem toch bij Conrad bestellen voor dat geld. Ook handig voor garantie problemen.

Als ik zeker weet / wist dat de 2032 erin kan, ja. Nu heb ik de CR1616 besteld. :)
 
Maar je moest toch ook een stekker hebben of kun je de batterij gewoon om wisselen?
De 2032 kan wel is alleen een andere maat, dus mocht je toch een stekker nodig hebben dan de 2032 ook.
 
Nee, de batterij is niet zomaar om te wisselen. Maar evenals bij de 2032 van Conrad zit er ook bij die ik heb een stekkertje aan om het op het moederbord te prikken. Indien het zonder stekkertje was, dan kan je de knoopcelbatterijen volgens mij overal kopen.

Dat het verschil enkel de maat is van het batterijtje wist ik gisteravond op moment van bestellen niet. Maar goed om te weten!
 
Zo lang, wat ook de andere hier al aangaven het maar 3 volt is.
Maar Conrad heeft dus ook een stekker voor de 1616 batterij?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vraag mij af waardoor je denkt dat het batterijtje leeg is, heb het zelf na 30 jaar met kloten nooit meegemaakt dat een bios backup batterij leeg was, komt voor maar bij mijn weten niet echt vaak.

Hier ben ik eigenlijk ook wel heel benieuwd naar... Hoe krijg je het voor elkaar :p
 
Ik zou haast gaan denken dat Lange Pier in al die 30 jaar vooral met relatief nieuwe computers is bezig geweest. Ik weet dat hij computers van anderen repareert. Ik doe dat zelden. Toch heb ik het in de afgelopen 13 jaar al drie keer aan de hand gehad dat de bios batterij leeg was. Die computers waren dan wel intussen minimaal 7 jaar oud. Ik merkte het doordat na opnieuw opstarten de datum steeds weer was teruggezet naar een vaste datum, bijvoorbeeld naar 1 januari 2000.
Een nieuwe knoopcel batterij verhielp dan het euvel.

Ook hier op het forum komt het af en toe aan de orde. Dit is een vrij recent topic over een lege bios batterij: http://www.nationaalcomputerforum.nl/showthread.php?t=130753
 
Het is mij regelmatig overkomen. Maar dan vooral bij oudere computers, die vaak tijden uit hadden gestaan. Het is wel plausibel, dat de batterij minder belast wordt, als de computer aan staat. Normaliter gaat een lithium batterij gauw 10-15 jaar mee. Maar je zult vast wel eens een minder exemplaar aantreffen. En mogelijk zijn ook niet alle knoopcellen lithium.

Bij een lege batterij valt de klok inderdaad terug naar zijn nulpunt, of de klok loopt achter, of het bios houdt zijn instellingen niet vast.
 
Vergeet niet dat het hier niet om een desktop, maar om een laptop gaat...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan