• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Actieve partitie naar primaire partitie

Status
Niet open voor verdere reacties.

fredjeh

Enthousiast
Lid geworden
4 apr 2013
Berichten
2.981
Waarderingsscore
38
SSD schijf geplaatst in desktop ter vervanging van HD.
HD verwijderd en verse installatie gedaan op SSD, probleemloos verlopen via usb stick en media creation tool.
Nadien HD terug geplaatst en in win10 de HD die opgedeeld was in 2 partities, de partitie waarop windows stond geformateerd.
In schijfbeheer zie ik de ssd staan en de HD met 2 partities, partitie waar data op stond is primair, maar de partitie waar het systeem op stond is primair en staat ook actief.
Wil de eerste partitie groter maken, eerst tweede partitie verkleint en daarna wil ik de eerste partitie vergroten, maar krijg melding dat hij daar een dynamische schijf gaat van maken, heb dit dus niet gedaan.
Dat de schijf actief staat is zeker het probleem, maar kan dit niet afzetten, hoe ga ik best te werk?
 
Je kan niet een partitie vergroten door de partititie daarnaast te verkleinen.

Kopieer de data naar de eerste partitie en verwijder daarna de tweede partitie.
Vergroot daarna de bestaande partitie met de ontstane ruimte op de HD.
 
als je niks belangrijks op de eerste windows hebt zou ik gewoon de eerste deleten
en extend de tweede.
het beste is om alles te deleten en weer een of meerdere primary partities te maken dan weet je zeker dat je goed zit.
o ja een primary partitie kan op active staan of geen een.
 
Ja maar wil 2 partities houden, eerste voor data, en op de tweede heb ik een image geplaatst van de SSD, maar deze partitie is zon 150 Gb groot en wil ik verkleinen naar een 50 GB, HD is er maar eentje van 500 GB.
Verkleinen lukt, dan ontstaat een niet toegewezen ruimte die ik wil toewijzen aan de eerste partitie.
Doet er iets toe dat deze partitie voor dataopslag actief staat?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dus je kunt de eerste niet met de ontstaane ruimte van de tweede vergroten?

--- Update ---

je kunt de eerste die actief is van actief afhalen je boot nu met de andere windows (je ssd)

--- Update ---

je hebt immers de hd verwijderd tijdens installatie wat goed is en daarom een bootloader op de ssd gecreerd.
 
Je begrijpt me verkeerd:
1 windows op SSD geplaatst.
2 HD terug aangesloten.
3 Computer boot van de SSD, en HD aangesloten om te gebruiken als opslag, dus eerst eerste partitie geformateerd van de HD maar deze blijft actief staan, partitie is leeg, maar actief kan ik niet uitschakelen.
 
Ik begrijp niet waarom je via schijfbeheer niet gewoon de een kan verkleinen en de andere vergroten? Krijg je bij het verkleinen een melding dat dit niet kan?
 
Verkleinen van de 2de partitie lukt, geen enkel probleem, maar wil de eerste partitie die geformatteerd is en waarop nu data staat vergroten, kan dit maar krijg melding dat daar een dynamische schijf van gemaakt zal worden, de vrijgekomen ruimte opnieuw toewijzen aan de 2de partitie lukt wel, vandaar dat ik dacht het enige verschil tussen beide partities is dat de eerste actief staat en dat dat de reden is waarom dit niet lukt, daar stond voorheen het besturingssysteem op.
58d11ea4438b8-partitie.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Allereerst, een schijf (maakt niet uit welk type) heeft steeds een actieve partitie. Verdeel je de schijf in 2 (of meer) stukken dan heb je steeds de eerste actieve partitie en de tweede niet-actieve of logisch station (eigen keuze).
Heb je geen externe schijf waar je je data veilig kan plaatsen? Nadien kan je de ganse schijf schoonmaken en herverdelen met een partitieprogramma (er zijn er genoeg gratis). Enkel op die manier kan je zelf je partities indelen naar keuze en grootte. Het schijfbeheer in Windows heeft zo zijn beperkingen.
Dus, samengevat: de HD voor data dien je te verdelen in een primaire actieve partitie (400Gb) en een tweede primaire niet-actieve partitie of logische partitie (100Gb). In beide gevallen kan je kiezen voor MBR of GPT naargelang het systeem dat je gebruikt.

Ik zie dat je zelfs op de SSD genoeg ruimte over hebt om tijdelijk je data te plaatsen in een apart mapje.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
net ook zelf geprobeerd actief of niet vraagd altijd of naar dynamische schijf geconverteerd kan worden.
 
plaats eens een afbeelding van je schijfbeheer ... ik vermoed dat de ruimte die jij wenst toe te voegen aan de 1ste partitie niet aansluit aan de 1ste partitie ..
 
als je actief niet kunt uitschakelen betekend het mischien dat je boot met de oude hd om de nieuwe ssd met windows op te starten.
als er een pagefile opstaat van je huidige systeem is dit zeker het geval.
 
tele2 partitie is geformatteerd geweest.
Emi, vb staat erop, en de ruimte sluit inderdaad niet aan de eerste partitie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
sorry had de afbeelding dus niet eerder gezien ...
vanuit Windows schijfbeheer kun je deze dus niet toevoegen aan de 1ste partitie ....
om dit te kunnen doen dien je bv de aomei partition assistant pro te gebruiken of een andere volwaardige partition tool ...
of je volgt de raad op van abraham en artstudiog
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is opgelost met minitool, je zou toch verwachten dat deze zaken ook moeten lukken in windows zelf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan