• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

xiggo

Nieuw lid
Lid geworden
22 mrt 2017
Berichten
24
Waarderingsscore
0
Beste,

Ik wil graag windows 10 op een laptop installeren.
Ik heb dit al vaker gedaan zonder problemen, alleen heb ik vandaag voor het eerst een laptop in mijn handen met een flash drive 150gb ongeveer.

Als ik de laptop open maak zie ik geen fysieke schijf op de plek waar hij zou moeten zitten. Ik vermoed dat ze dan ergens een chip in hebben gebouwd met geheugen zoals in een usb.

Tijdens de installatie zie ik de disk wel. Ik kan het partioneren etc etc maar ik kan daarna niet op volgende drukken om te installeren.

Ik krijg dan het volgende melding:
Windows kan niet worden geinstalleerd op station 0, partitie 1.

Kan windows niet op deze schijf installeren. De hardware van deze computer ondersteunt mogelijk het opstarten in deze schijf niet. Zorg ervoor dat de schijfcontroller is ingeschakeld in het bios menu van de computer.


Laptop is een medion S6219

Iemand een idee wat ik moet doen?
 
je heb dus deze zelf al ingedeeld dus ...vermoedelijk dient deze een niet toegewezen ruimte te zijn zodat deze zelf ingedeeld kan worden tijdens het installeren .. volgens https://tweakers.net/pricewatch/567769/medion-akoya-s6219-(30020896-qwerty)/specificaties/ zou er dus een 500GB HDD in moeten zitten .. en volgens hardware info zit er dus een 128GB SSD in ...

--- Update ---

vervolgens beweerd computer idee dan weer dat er zowel een HDD als ook een flash geheugen (SSD) er in zou zitten ...deze zijn dan gecombineerd met elkaar !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tis een emmc wat er in zit, een SSD vergelijkbaar opslagmedium om de prijs te drukken, een prut motebook helaas.

Zal ook een uefi zijn en het installatiemedium zal dan ook uefi geschikt moeten zijn.

Maar waarom een nieuwe installatie? staat toch gewoon W10 op?
 
Tis een emmc wat er in zit, een SSD vergelijkbaar opslagmedium om de prijs te drukken, een prut motebook helaas.

Zal ook een uefi zijn en het installatiemedium zal dan ook uefi geschikt moeten zijn.

Maar waarom een nieuwe installatie? staat toch gewoon W10 op?

Er zat een cryptivirus op. Ik wou de pc herstellen maar de herstel bestanden waren ook beschadigd. Ik heb dus met een Windows 10 installatie vanaf een usb de partitie leeg gemaakt maar kan niks installeren.

Iemand een idee dan hoe ik het toch kan installeren.
 
indien het besturingssysteem dus op deze emmc stond dan dien je eerst de HDD er uit te halen ...
tevens mag je de emmc niet partioneren ...dit doet de installatie zelf .. jij heb dus ook een uefi bios met secure boot optie je dient dus de secure boot uit te zetten en je een opstartbare usb stick aan te maken met rufus
 
indien het besturingssysteem dus op deze emmc stond dan dien je eerst de HDD er uit te halen ...
tevens mag je de emmc niet partioneren ...dit doet de installatie zelf .. jij heb dus ook een uefi bios met secure boot optie je dient dus de secure boot uit te zetten en je een opstartbare usb stick aan te maken met rufus


Ik heb een windows installatie op een usb.
In de bios heb ik de secure boot uitgeschakeld. Om precies te zijn staat er nu:

Secure boot: Not Active
System Mode: Setup

Secure boot: Disabled
< Install default Secure Boot Keys> <-- Dit is een optie waar ik enter op kan drukken.

Bij het volgend tabblad onder Boot staat.

OS Support: Legacy OS
Launch CSM: Enabled


Bij OS support kan ik kiezen voor UEFI OS maar dan ziet die mijn usb stick niet meer.

Als ik nu windows probeer te installeren dan staat er exact hetzelfde probleem waar ik mee begon.
Deze keer heb ik trouwens geen partitie aangemaakt.
Nu staat er:
Niet-toegewezen ruimte van station 0: xxxx mb
 
Die is al gpt maar de uefi staat nu op csm, de bios emulator en dan werkt het niet.

Gewoon uefi en secure boot aan en booten v.a. een UEFI bootable medium.
 
Laatst bewerkt:
Die is al gpt maar de uefi staat nu op csm, de bios emulator en dan werkt het niet.

Gewoon uefi en secure boot aan en booten v.a. een UEFI bootable medium.

Ik heb het volgende gedaan.

-> Legacy omgezet naar UEFI
-> CSM ge-enabled. Als ik het niet enable zie ik mijn usb stick niet meer.
-> Herstart
-> Zelfde melding
-> Command prompt opgeroepen en via diskpart de juiste disk geselecteerd, gecleand en geconvert naar GPT.
-> Herstart
-> Zelfde melding.
-> In bios Secure boot aangezet
-> Herstart
-> Zelfde melding
-> In bios onder onder secure boort gedrukt op (Install Default Secure Boot Keys)
-> Herstart
-> USB Stick met windows installatie wordt niet meer gezien in lijst met boot options
-> In bios secure boot keys verwijderd
-> Herstart
-> Usb wordt weer gezien, helaas zelfde melding tijdens installatie

Het is me wel overigens opgevallen dat, sinds ik het schijf geconverteerd heb naar GPT, Nu ook geen partities meer kan aanmaken.
 
Je ziet de USB-stick niet meer omdat je Legacy OS hebt omgezet naar UEFI. Zet dit terug naar Legacy OS en zet CSM uit.
 
Als je het terug zet naar Legacy OC dan staat csm standaard aan. Je kan het niet meer uit zetten
 
je heb Rufus gebruikt veronderstel ik ... maar welke instelling heb je dan genomen ...
 
het onderste vinkje van de 3 uitzetten ...en vervolgens het vinkje aanzetten voor de rufus mbr
de overige instellingen staan goed .
 
Je hebt wel CSM uitgezet in het BIOS? (en UEFI aan)
 
Iedereen bedankt. Hij werkt nu wel.
CSM had ik aangelaten. Ik heb rufus opnieuw gedownload en opnieuw een usb aangemaakt UEFI for GPT
Nu had ik onder boot opties mijn usb 2x erin staan. Usb stick en iets met UEFI/usb stick.

Heb het 2de gekozen en nu kon ik gewoon verder gaan met de installatie.


Bedankt allen.
 
het heeft effe geduurd maar al je leert er uiteindelijk ook van ... succes met de verdere installatie .
 
Klasse, graag gedaan! Veel plezier nog met Windows 10
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan