• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Videokaart upgrade

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tycho

Gevestigd lid
Lid geworden
17 dec 2014
Berichten
205
Waarderingsscore
2
Hallo!

Ik heb al een tijdje mijn "zelf" samengestelde PC, iets meer dan 3 jaar. De afgelopen tijd merk ik dat spellen die ik wil spelen (vooral de wat nieuwere) met minder FPS gespeeld kunnen worden. Daarom ben ik van plan een nieuwe videokaart te kopen. Ik zelf heb weinig verstand van hardware van een PC. De computer die ik heb mag dan welliswaar zelf samengesteld zijn, maar dat is niet door mij zelf gedaan. Daarom wil ik jullie vriendelijk vragen om hulp, met eventueel hardware die mede moet geupgrade worden bij aanschaf van een nieuwere videokaart. (de specs van mijn PC staan onder dit topic).

Ik zit momenteel te denken aan een Nvidea Geforce GTX 970. Aangezien ik met deze videokaart verder niks hoef te verbeteren (dit is mij verteld althans). Liever zou ik natuurlijk een nog betere videokaart willen bijvoorbeeld een 980. Zou iemand mij kunnen vertellen tot welke videokaart ik zou kunnen upgraden met mijn huidige hardware? En wat er eventueel voor nodig zou zijn om een 980 of eventueel nog betere videokaart te kunnen gebruiken?

Ook zie ik vaak verschil in gb bij videokaarten, ik neem aan hoe meer hoe beter. Is dit ook echt nodig? en heeft dit enig effect op huidige hardware?


Dit zijn mijn huidige specs:

Operating System
Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
CPU
AMD FX-6300 20 ?C
Vishera 32nm Technology
RAM
8,00GB Single-Channel DDR3 @ 534MHz (7-7-7-19)
Motherboard
ASRock 960GM-VGS3 FX (CPUSocket) 38 ?C
Graphics
SCEI MONITOR (1920x1080@60Hz)
SyncMaster (1280x1024@60Hz)
2047MB NVIDIA GeForce GTX 750 (NVIDIA) 33 ?C
Storage
931GB TOSHIBA DT01ACA100 SATA Disk Device (SATA) 42 ?C
Optical Drives
ATAPI iHAS124 W ATA Device
Audio
NVIDIA High Definition Audio

Mocht je meer informatie nodig hebben of meer willen weten, wees niet bang om te vragen!

Bedankt alvast!:biggrin:

- Tycho
 
De 970 en 980 zijn verouderd, zou ik niet meer aanschaffen. Of je moet ze goedkoop tweedehands kunnen krijgen. Verder heb je een lichte processor, een videokaart is al snel uit evenwicht. Ik zou er een gtx1050ti in zetten, een rx470, of eventueel een gtx1060 3GB. Maar het blijft de vraag of je processor voldoende is voor de nieuwere games.

Ik zie niets over de voeding staan, wat zit erin?
 
De 970 en 980 zijn verouderd, zou ik niet meer aanschaffen. Of je moet ze goedkoop tweedehands kunnen krijgen. Verder heb je een lichte processor, een videokaart is al snel uit evenwicht. Ik zou er een gtx1050ti in zetten, een rx470, of eventueel een gtx1060 3GB. Maar het blijft de vraag of je processor voldoende is voor de nieuwere games.

Ik zie niets over de voeding staan, wat zit erin?

Oke ik dacht dat de 900 serie nog redelijk up to date was. Maar bedankt in ieder geval! Ik heb even zitten kijken naar de prijzen en deze vallen mij mee.

Mijn power supply een ATX 450w powersupply.

Ik weet niet of het heel veel moeite is, maar kunt u mij misschien vertellen wat ik allemaal nodig heb bij alle 3 de videokaarten? Dus de gtx1050 ti, rx470 en de gtx1060? Als het teveel moeite kost is het ook geen probleem. Ik wil alleen de juiste keuze maken en zeker weten dat alles in orde is voordat ik iets aanschaf. En als u in mijn positie stond, welke videokaart u dan zou kopen?

Bedankt voor het vorige antwoord in ieder geval!
 
Een goede 450W voeding zou voor alledrie de kaarten voldoende moeten zijn. Het zijn alle drie leuke kaarten, met 15-20% prijs- en prestatieverschil ertussen. De 1050ti is op zich al zwaar genoeg voor de huidige games, maar je zult soms wat concessies moeten doen qua instellingen. Ook moet je natuurlijk geen framerates van 100 of meer verwachten. Ik ga overigens wel uit van een HD beeldscherm, zit je hoger, dan wordt het een ander verhaal. Maar dan is je pc verder ook onvoldoende.
 
Oke dat klinkt goed heeft u suggesties voor een goede 450w voeding voor een leuke prijs?

Qua processor, wat raad u aan?

Ook is het van belang welke bijvoorbeeld 1050 ik neem? Dus 4gb, 8gb of 16gb? Of maakt dat opzich niet uit?

Verder zouden de Voeding en de Processor het enige zijn wat ik zou moeten aanpassen?


Ik heb gewoon een HD beeldscherm, 4k zou leuk zijn maar ik ben momenteel niet van plan een 4k scherm te kopen, dus HD is prima.


Misschien van belang om te weten; over een week of 2 heb ik waarschijnlijk Windows 10 op mijn PC. De vader van mijn vriendin heeft zijn eigen IT bedrijf en kan in sommige gevallen goedkoop aan software en hardware komen. Dus hier hoop ik ook mijn onderdelen vandaan te halen mits hij die kan verkrijgen.
 
Je hebt een 450W voeding, dus vervanging daarvan is niet nodig. Zolang het geen sweex prul of zo is tenminste.
Wil je hem al wel vervangen, dan kun je deze nemen: https://tweakers.net/pricewatch/416253/corsair-vs450.html
Of wat beter/zuiniger: https://tweakers.net/pricewatch/317760/seasonic-g-series-450-watt.html

Processor alleen vervangen is er niet echt bij. Je kunt wel wat upgraden (8320, 8350), maar dat zet geen zoden aan de dijk. Als je serieus wat wilt, moet je meteen processor moederbord en geheugen vervangen. En dan ben je meteen weer enkele honderden euros verder.

Als videokaart zou je deze kunnen nemen: https://tweakers.net/pricewatch/663369/inno3d-geforce-gtx-1050-ti-4gb-twin-x2.html
1050ti kaarten zijn altijd 4GB.
 
Oke goed om dat te horen, ik ben alleen bang dat de voeding niet genoeg pins heeft. Maar een voeding is gelukkig dan ook weer niet zo heel duur.

Processor, moederboard en geheugen is inderdaad een beetje duur om nu al te doen dus daar wacht ik even mee.

De 1050ti videokaart ziet er goed uit. Mocht ik de 1060 willen nemen is mijn setup nu (muv misschien mijn voeding) dus eigenlijk prima als ik het goed begrijp?

Zit er ook nog verschil in per merk of iets? Want ik vind zowel EVGA als Asus en MSI als merken langs komen, hebben die alleen invloed op de prijs en is het product hetzelfde of hebben die daadwerkelijk ook performance verbeteringen?
 
Hoezo "niet genoeg pins"? Of bedoel je een PEG stekker? Als je voeding die niet heeft, kun je dat met een verloopkabeltje wel oplossen. Wel even meebestellen dan, als er al geen bij de videokaart zit.

Ook voor de gtx1060 zou een 450W voeding voldoende moeten zijn. De FX6300 is geen echte stroomvreter. Alleen als je hem flink zou overklokken, kan het kritisch worden. De gtx1060 is een zuinige kaart, ik meen 65W max.

Er is weinig verschil tussen kaarten met dezelfde GPU. Er zitten soms wel betere koelers op, of ze zijn wat overklokt. Maar prestatievesrchillen zijn marginaal.
 
Ja sorry zoals ik al zei qua hardware heb ik weinig verstand van computers. Maar mijn broertje heeft onlangs zijn videokaart veranderd en kon die niet aansluiten aangezien de voeding niet genoeg pins of aansluitingen had voor de videokaart. De videokaart moest afzonderlijk aan de voeding bevestigd worden. En hij had dezelfde voeding als ik.

Fijn om te horen allemaal! Kan niet wachten om ermee aan de slag te gaan, alleen moet ik nog even nadenken over welke ik precies ga nemen! Maar heel erg bedankt voor de hulp zo ver.
 
De 1060 is de betere kaart, presteert grofweg 20% beter. Maar het is aan jou of je het geld er voor over hebt. Bedenk wel, dat alternate niet de goedkoopste winkel is, en dat dit niet de goedkoopste kaarten zijn. De 1050ti is vanaf 150 euro te vinden, de 1060 vanaf 210. Mogelijk nog wat goedkoper als je bestellen bij amazon duitsland geen probleem vindt.
 
Oke dan ga ik voor de aangegeven 1060. Is degene die ik gekozen heb daadwerkelijk een goede of is het beter voor MSI te gaan? Kunt u mij vertellen waar het goedkoper kan? Ik wacht liever niet te lang op mijn levering, het liefst morgen of zaterdag al in huis haha. En daarbij moet ik waarschijnlijk dus nog zo'n 6 pin verloop kabel kopen toch?

--- Update ---

Ik zie zoveel verschillende soorten of merken ik weet niet welke daarvan de beste keuze zou zijn.
 
Dit is de goedkoopste in de pricewatch, zit zo te zien wel een redelijke koeler op, met heatpipes. Gigabyte staat ook wel goed bekend.
https://tweakers.net/pricewatch/663721/gigabyte-geforce-gtx-1060-mini-itx-3g.html

Je kunt voor msi gaming x gaan, maar ik betwijfel of je er ook maar iets van merkt. De koeler is mogelijk wat beter en stiller. Maar deze kaarten produceren sowieso al heel weinig warmte, dus echt lawaaierig zullen ze niet zijn. Verschil in kwaliteit en levensduur zal er ook amper zjin.

Je kunt eens nagaan of deze interessant is. Een stuk goedkoper, maar je moet wel amazon prime lid worden. Er is een proefperiode, maar ik weet niet of je dan verplicht lid moet blijven, voor 8,99 euro per maand. Goed checken dus. Idem voor verzendkosten. De gigabyte is 209 euro all-in.
https://www.amazon.de/KFA2-GeForce-...8&qid=1493306891&sr=1-4&keywords=gtx+1060+3gb
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is de goedkoopste in de pricewatch, zit zo te zien wel een redelijke koeler op, met heatpipes. Gigabyte staat ook wel goed bekend.
https://tweakers.net/pricewatch/663721/gigabyte-geforce-gtx-1060-mini-itx-3g.html

Je kunt voor msi gaming x gaan, maar ik betwijfel of je er ook maar iets van merkt. De koeler is mogelijk wat beter en stiller. Maar deze kaarten produceren sowieso al heel weinig warmte, dus echt lawaaierig zullen ze niet zijn. Verschil in kwaliteit en levensduur zal er ook amper zjin.

Je kunt eens nagaan of deze interessant is. Een stuk goedkoper, maar je moet wel amazon prime lid worden. Er is een proefperiode, maar ik weet niet of je dan verplicht lid moet blijven, voor 8,99 euro per maand. Goed checken dus. Idem voor verzendkosten. De gigabyte is 209 euro all-in.
https://www.amazon.de/KFA2-GeForce-...8&qid=1493306891&sr=1-4&keywords=gtx+1060+3gb

Oke top dan is de keuze gemaakt. Ik had geen idee dat er alsnog zoveel "soorten" en merken waren bij dezelfde videokaart. Maar bedankt dat u het mij een beetje helder heeft gemaakt. Ik ben nogal paranode qua PC upgrades enzo, het kost veel geld dus wil ik ook graag waar voor mijn geld. Maar heel erg bedankt!



Je kunt Windows 10 nog gratis krijgen.
Lees deze link maar eens door, daar staat ook de link naar Microsoft in voor de upgrade.
https://www.seniorweb-leek.nl/ja/ar...56-windows-10-nog-steeds-gratis-te-downloaden

Oh misschien leuk om even naar te kijken, ik heb intussen wel al windows 10 op die PC. Maar mijn laptop heeft nog windows 8.1 dus misschien voor mijn laptop het proberen waard!
 
Je hebt toch ook nagekeken of de videokaart wel in je case past = 243mm diep !!
 
Je hebt toch ook nagekeken of de videokaart wel in je case past = 243mm diep !!

Nou er zit momenteel een NVIDIA GeForce GTX 750 in. Mijn broertje heeft dezelde case en alles en heeft er een Rx470 in zitten momenteel. Dus ik neem aan dat het moet lukken! Maar bedankt voor het waarschuwen :)
 
Oh misschien leuk om even naar te kijken, ik heb intussen wel al windows 10 op die PC. Maar mijn laptop heeft nog windows 8.1 dus misschien voor mijn laptop het proberen waard!

Ja dat is ook geen probleem natuurlijk.
Kijk na de upgrade eens welke versie je erop krijgt.
via start-instellingen-systeem-info.
14393..... wordt volgende maand niet meer ondersteunt, dus moet je kijken of je 1507..... erop hebt staan.
Anders zijn er nog manieren om die ook te krijgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan