• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

MSI GTX 1050 2G OC op MSI H110M ECO weigert drivers

Status
Niet open voor verdere reacties.

Timmmmaaahh

Vaak hier
Lid geworden
10 jan 2013
Berichten
710
Waarderingsscore
1
Hoi! Ik heb onlangs een nieuwe computer gekocht via dit forum (hier) maar het lukt me niet om de grafische kaart te installeren.

Dit zijn de belangrijkste componenten:
  • MSI H110M ECO
  • MSI GTX 1050 2G OC
  • Intel Pentium G4560
  • Crucial Ballistix Sport LT - DDR4 (2x4GB)
  • Samsung 750 EVO 250GB
  • Seagate Barracuda ST1000DM010

Ik heb Windows 10 pro x64 genstalleerd en na wat problemen met het installeren van de netwerkkaart ging alles heel vlot. Alleen bij de grafische kaart blijft ie weigeren. Ik heb hier gisteren zo'n 3 uur mee bezig geweest tot ik het heb opgegeven.

Wat ik al tevergeefs heb geprobeerd:
  • Drivers van Nvidia website ("Windows isn't compatible")
  • Drivers via Geforce Experience (idem!)
  • Installeren via rechterklik op .inf bestand
  • Installeren via Device Manager
    Daarbij zie ik "Windows encountered a problem installing the driver software for your device" ook al zie ik bij compatibele drivers staan "NVIDIA GeForce GTX 1050".
  • De kaart blijft in de lijst staan als "Video Controller (VGA Compatible)".
  • Drivers verwijderen via Device Manager
  • Alles opnieuw in veilige modus
  • Verwijderen en opnieuw steken van de kaart, dan nog eens alles opnieuw
  • Windows Update

Bij die laatste is dat wel lastig omdat het systeem alle andere updates weigert te installeren. Bij Windows 7 kon je nog een update uitschakelen, in Windows 10 blijkbaar niet meer?

Ik heb ook verschillende BIOS instelling geprobeerd, deze zijn mogelijk relevant (of begrijp ik niet):
  • SYSTEM STATUS
  • CPUID/MicroCode: 906E9/48
  • BIOS Version: E7994IMS.280 (heb ik net na Windows installatie gepdatet)
  • BIOS Build Date: 12/16/2016
  • Physical Memory: 8192MB
  • Memory Speed: 2400MHz
  • Cache Size: 512KB
  • L3 Cache Size: 3072KB
  • ADVANCED
  • PEGO - Max Link Speed: Auto
  • PCI Latency Timer: 128 PCI Bus Clocks
  • Above 4G Decoding: Disabled
  • Power LED: Blinking
  • Onboard LAN Controller: enabled
  • LAN Option ROM: disabled
  • Network stack: disabled
  • SATA mode: AHCI Mode
  • SATA hit plugs: disabled
  • HPET: enabled
  • Intel Serial I/O: disabled
  • Onder 'Integrated Graphic Adapter' heb ik vanalles geprobeerd. PEG of IGD, multi-monitor of niet, met of zonder Integrated Graphics Share Memory, voor de GTX blijft alles hetzelfde: drivers kunnen niet genstalleerd worden
  • Als ik 'Windows 7 installation' uitschakel of "Windows 8.1/10 WHQL Support" inschakel kan het systeem niet meer opstarten (gaat recht naar BIOS).
  • ECO
  • ECO Genie: disabled
  • Limit CPUID Maximum: Disabled
  • Intel Virtualization Tech: Enabled
  • Intel VT-D Tech: Disabled
  • Hardware Prefetcher: Enabled
  • Intel Adaptive Thermal Monitor: Enabled
  • Intel C-State: Auto
  • CFG Lock: Enabled
  • EIST: Enabled
  • SW Guard Extensions (SGX): Software Controlled
  • SECURITY
  • Security Device Support: Disabled
  • TPM Device Selection: PTT
  • Chassis Intrusion: Disabled
  • BOOT
  • GO2BIOS: Disabled
  • AUTO CLR_CMOS: Disabled
  • Boot mode select: LEGACY+UEFI

Als ik het scherm aansluit op het mobo (I/O plaatje) dan werkt de HD Graphics module van de processor goed maar bij de grafische kaart (PEG modus) staat alles supergroot in lage resolutie. Als ik de IGD dual-screen modus gebruik dan werken beide kaarten (de ene als scherm 1, de andere als scherm 2) op dezelfde manier. Ik zie de ventilator draaien en alles klinkt normaal. Ik heb proberen te verbinden met zowel DVI als HDMI kabels, steeds hetzelfde resultaat. Iemand enig idee wat er mis loopt?
 
IGP en PEG mogen beide gewoon op enabled staan in de bios, als je de 1050 gebruik dan zouden de drivers geladen moeten kunnen worden mits je de juiste chipsetdriver ook hebt genstalleerd.

Zet de driver update van Windows uit en installeer eerst die chipsetdriver weer en na een reboot de nVidia weer proberen.
 
Heb je wel de goede driver, dus voor win10 64bits?
Wat herkent windows zelf als videokaart?
Installeer de chipset drivers eens, kan helpen andere hardware beter te herkennen.
Zie je gele uitroetekens in apparatenbeheer?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben begonnen met de installatie van de nieuwste chipset drivers. Toen ik de onderdelen heb gekocht ben ik meteen naar de MSI website gegaan om alle drivers en nuttige programma's voor het moederbord/grafische kaart/etc. al klaar te zetten op USB. Die heb ik dan meteen genstalleerd na Windows installatie. Ik vermoed dat de ietwat verouderde Windows iso aan de basis van het probleem kan liggen.

Uiteraard heb ik de win10 64bits drivers gebruikt maar twee op de drie gevallen (Geforce Experience en Windows Update) gebeurden automatisch dus ook al zou ik geprobeerd hebben verkeerde drivers te installeren, de automatische installaties zouden goed moeten verlopen zijn. En nee, geen gele driehoekjes met uitroeptekens in apparaatbeheer, Wel "Video Controller (VGA Compatible)" onder grafische adapters, voor ik de drivers probeerde te installeren stond er iets als "Generic Microsoft Video Driver" of zo.

En nee, tot mijn verbazing had de kaart geen aparte voeding nodig! Ik heb die kaart wel 10 keer zitten omdraaien om te zoeken naar een ingang, lol. Blijkt dus een kaart zonder externe voeding te zijn. In de handleiding staat "sluit nu de voeding aan (als die er is)" :) De drivers via de MSI website zijn inderdaad iets ouder, ik probeerde versie 378.92, die via MSI zijn 376.09 maar ik denk niet dat het veel verschil gaat maken. Ik probeer het toch eens!

Ik ga alvast eens een nieuwe Windows iso van de Microsoft website plukken en eventueel Windows opnieuw installeren. Bedankt voor de tips!
 
Hoi! Sorry, vergeten updaten! Had dus zoals hierboven vermeld een nieuwe Windows iso gedownload (de image dat ik had was nog van 2015), dan deze met Yumi op m'n multiboot USB gezet. Vervolgens de stick in de computer geplaatst, huidige windows verwijderd en de nieuwe genstalleerd. Alles ging supervlot, geen enkele foutmelding, geen enkele hapering. Installatie van alle drivers, inclusief dus grafische, verliep meteen zeer mooi. That's it dus :)
 
Mooi. Veel (game)plezier dan maar. :)

Laat ook nog even weten hoe het bevalt, ben eigenlijk wel benieuwd naar de prestaties van het geheel, ook qua gamen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thanks maar het is mijn systeem niet. Ik heb er wel meteen enkele spellen op genstalleerd om te testen en het zag er alvast heel goed uit!

Het systeem start verbazend snel op: het bureaublad verschijnt in minder dan 15 seconden na het induwen van de knop.

De GTX 1050 mag dan met z'n 2GB'tjes misschien geen topper zijn, voor zijn geld leek het dingetje makkelijk alles aan te kunnen wat ik er tegenaan gooide. De Unreal Valley had slechts een enkele hapering hier en daar en CS:GO viel niet onder de 60FPS met alles op max. Ook bij Mass Effect 3 was er afgezien van het buitenaards tuig geen vuiltje aan de lucht. Echt nieuwe spellen zijn dat natuurlijk niet maar niettemin was het een goede start. De jongens waarvoor ik het systeem heb geassembleerd gaan waarschijnlijk binnenkort GTA V aanschaffen, daarbij gaan er toch enkele instellingen moeten teruggeschroefd worden, vermoed ik.

Ik vond het eigenlijk wel een beetje jammer dat ik niet nog een paar uurtjes kon testen, het is altijd fijn om op zo'n vers systeem te spelen natuurlijk. Gelukkig had ik niet echt de indruk dat m'n ondertussen ruim 4 jaar oude 'gaming rig' (zie sig) het onderspit moest delven tegenover dit splinternieuwe systeem. Het heeft me dan ook wel een pak meer gekost. Ik ben nog steeds uitermate tevreden over het beestje ^_^
 
GTAV kan wel eens een kluif worden inderdaad. Maar het zou wel redelijk moeten draaien, als deze video tenminste geen nep is. https://www.youtube.com/watch?v=w5XfkgIu-m0

Je sig pc is nog heel aardig, alleen is de video wat licht voor nieuwe games. Als je daarvoor een nieuwe neemt, kun je nog best een paar jaar vooruit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Al een geluk dat m'n favoriete game, Natural Selection 2, geen al te hoge eisen stelt. Ik ga dus nog niet meteen een nieuwe kaart nodig hebben (en dus ook niet een bijhorend pleidooi moeten houden bij m'n vrouw gevolgd door wekenlange onderhandelingen) :D
Moest Half-Life 3 uitgebracht worden daarentegen...
 
Och, het schijnt dat een 1050ti al vergelijkbaar of beter presteert aan een oude 680, dus een flinke upgrade kost alvast geen vermogen.
https://www.youtube.com/watch?v=BUOrnp2PjK4

Half-life 3 zie ik verder niet echt meer komen, helaas. De makers van HL zien er bij mijn weten geen brood in.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan