• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

D drive weg na update Help !

Status
Niet open voor verdere reacties.

ravinn

Gevestigd lid
Lid geworden
13 okt 2015
Berichten
200
Waarderingsscore
0
Goedenavond,

Ik heb net de creators update van windows 10 gedaan.
En tot mijn verbazing is mijn d drive verdwenen.
Ik heb onlangs een ssd drive in mijn laptop gezet van 500 gb
maar als ik nu in mijn computer kijk zie ik alleen de c drive met alleen 119 gb erin.
Ik had de drive gesplits in een c en d drive. In de C drive zit alleen de windows bestanden.
Maar mijn andere drive is nergens te vinden, al mijn belangrijke bestanden zitten erin.

Kan iemand mij AUB helpen !!
 
Kijk even in Schijfbeheer of je D-drive nog bestaat.
 
je bedoelt dat je een SSD van 500GB opgedeeld heb ...de C partitie gebruik je voor de Windows de D partitie gebruik je voor Data allerlei en het is deze D partitie die jij nu niet kunt benaderen ...
heb je al eens via schijfbeheer gekeken of deze daar vermeld staat ...wellicht dien je deze daar een letter toe te wijzen ...
standaard word dus de letter D toegewezen aan je cd/dvd drive
*rechtsklik op start en kies schijfbeheer ...
 
Untitled.png

Ik kan zien dat hij er nog is, maar het geeft aan dat mijn drive nu leeg is
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat is dus een logische station geworden of was dit eerder al zo .... deze zou je ook een letter kunnen toewijzen ..
je zou deze eens nadat je die een letter toegewezen heb in de verkenner met rechts moeten aanklikken om na te gaan of deze wel degelijk leeg is ...
je kan ook de mini tool partition wizard gebruiken indien je via schijfbeheer ....let op voor meeliftende software ..!
 
Als ik rechter muisknop erop druk dat krijg 3 opties. New simple volume, Delete partition en help.
als ik op new simple volume druk krijg ik (zie plaatje 1)

1.png

En als ik daarna volgende druk en dan op D assign, geeft ie een foutmelding aan nadat ik aangeef dat ik niet wil formateren.

2.png

Daarna geeft ie aan niet genoeg ruimte vrij op schijf
 
inderdaad word er verwacht dat je de nieuwe indeling ( lees partitie) gaat moeten formateren wil je deze kunnen gebruiken ... daarom dat ik eerder een ander tooltje linkte ...als deze de gemeende partitie wel herkent dan kun je ook deze weer hernoemen ...zelf heb ik hier nooit met Logische partities gewerkt !
denk echter dat omwille je SSD 4 partities bevat deze laatste vanzelf naar een logische werd omgezet ...
 
mini 2.png

De tool geeft inderdaad aan dat de schijf logical is geworden.
Als ik de schijf nu opnieuw ga formateren dan raak ik alles kwijt toch?
Wat moet ik nu precies doen? dit is de eerste keer dat zoiets gebeurd en op google kan ik helaas niks vinden. Of ik google het verkeerd

Alvast bedankt
 
Laatst bewerkt door een moderator:
aangezien deze aangemerkt word als een niet toegewezen ruimte dien jij dus deze te gaan toewijzen ..
m.a.w. je dient een nieuwe partitie aan te maken ...deze een letter toe te wijzen en deze ruimte te formateren ...
heb je nog een externe schijf bij de hand dan kun je wellicht met een recovery tool de verloren gewaande bestanden terug halen ja zelfs nadat deze partitie geformateerd werd ...het tool dat ik zelf met succes heb gebruikt is niet gratis ....
er zijn ook tools die gratis zijn vb: pc-inspector of recuva
*het tool dat ik gebruikt om verloren gewaande bestanden terug te halen ..ja zelfs van een geformateerde schijf heet iCareData Recovery
 
Toewijzen en formateren kan gewoon met die mini tool partition wizard toch?
Ik zal dat zometeen dan gelijk doen.
Ja een externe hardeschijf heb ik thuis liggen, maar dat zal pas vanavond lukken na het werk.
Ik zie bij de mini tool ook de optie om verloren partition te herstellen, kan ik dat dan niet gebruiken hiervoor?

Ik heb trouwens een SSD drive niet een normale HDD.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is de SSD eruit te halen en in een desktop erbij te hangen?

Je zou idd die herstel partitie van Minitool kunnen proberen, die lege ruimte staat nu in een extended partitie, overigens.

En indien in een desktop erbij gehangen, een recovery tool zoals Recuva proberen.
Zelf vind ik Testdisk erg goed maar is vrij spartaans.
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Vind het echter niet aannemelijk dat het door een update zou zijn gekomen, nooit gezien of meegemaakt en ik rommel al een aantal jaren met Windows.
 
Nja eergisteren was alles nog in orde, kon gewoon op in mijn D schijf komen.
Gisteren voor de update niet echt ernaar gekeken, maar toen ik daarna even mijn d schijf probeerde te openen zat het er niet meer bij. Kan zijn dat het niet door de update komt maar verder heb ik ook geen idee aan wat het kan liggen.
De SSD is nog heel nieuw. Heb het in Oktober 2016 gekocht.

Zou u mij precies de stappen kunnen uitleggen?
Moet ik nou eerst formatteren or moet ik de schijf eruit halen?
Ja ik zag gisteren de TestDisk voorbij komen op google, maar heb geen idee hoe ik het moet gebruiken.

Zal waarschijnlijk de minitool gebruiken, maar wat bedoel je precies met die lege ruimte staat nu in een extended partitie? moet dit dan niet zo zijn? ik heb niet echt met de schijf zitten kloten toen ik het erin had gezet.
Heb alleen partitions gemaakt, eentje voor windows updates en de D schijf voor al het andere stuff.
 
Je kunt een MBR schijf indelen met max. 4 primaire partities waarvan er eentje extended mag zijn, in die extended partitie kun je max. 255 logische station maken, zal niemand doen maar toch.

Bij het maken van een 2e partitie en je geeft niet aan in Windows dat die primair moet zijn maakt Windows een logisch station in een extended partitie, de laatste is er nog maar het logische station is weg.

Je kunt ook proberen om met Ptedit32 in die extended partitie een nummer aan die lege ruimte te geven zodat het weer een logisch station is, weet alleen niet of dat lukt maar nee heb je.
Ptedit.zip uitpakken en Ptedit32 starten als admin.
Een extended partitie heeft als naam "0F" en een logisch station na GotoEPBR de naam "05".

Ga nog niet aan de slag met Recuva, die wil een partitie/logisch station.

Kijk eerst met TestDisk, de tuts staan ook op die sites.
 
Ik snap niks van de Ptedit32, waar kan ik ditr vinden?
Nou ik had dus mijn ssd schijf gesplits in 2 schijven. C en D. zou de D schijf dan ook niet gewoon een primaire partition moeten zijn?

Maar ik zit nu te kijken naar die Testdisk website en ik zal dat nu gaan doen.

--- Update ---

Wat mij nog steeds niet duidelijk is, moet ik nou de free space eerst formatteren voordat ik met Testdisk verder ga?
 
ik heb nog nooit met TestDisk te doen gehad hier kan ik je niet mee helpen maar zover ik op de site van TD nagelezen heb laat men u daar duidelijk verstaan om de betreffende verloren gewaande partitie Niet te formateren ..
TD dien je op te starten met een rechtsklik "uitvoeren als administrator "
welke opdrachten je dient in te geven in TD is afhankelijk van hetgene jij wilt bekomen ... lees daarom TestDisk Step By Step
 
Ik snap niks van de Ptedit32, waar kan ik ditr vinden?
Nou ik had dus mijn ssd schijf gesplits in 2 schijven. C en D. zou de D schijf dan ook niet gewoon een primaire partition moeten zijn?

Maar ik zit nu te kijken naar die Testdisk website en ik zal dat nu gaan doen.

--- Update ---



Wat mij nog steeds niet duidelijk is, moet ik nou de free space eerst formatteren voordat ik met Testdisk verder ga?
Nee, niets formatteren en dat kan ook niet zonder een partitie te hebben gemaakt, die dien je juist terug te halen met TestDisk of het nummer in te vullen met Ptedit, vergeten de link erbij te plaatsen van Ptedit32.
https://onedrive.live.com/?cid=079A...9!130&parId=79A0F3FF5228D59!129&action=locate
 
En wat gebeurd er als je via systeem herstel terug gaat naar je oude windows? Mischien kun je dan weer aan je D schijf.
 
na systeem herstel kon ik er ook niet op, had dat als eerst geprobeerd.
Maar ik heb een oude backup gevonden op een oude harde schijf.
Dus heb de bestanden gewoon gekopieerd en en op mijn nieuwe gezet.
Bedankt voor al het hulp.
Maar hoe is dit eigelijk gebeurd? zodat ik het voorkomen in de toekomst.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan