• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Resolutie geen 1080p en beeld te groot

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sem4ever

Gevestigd lid
Lid geworden
17 jun 2012
Berichten
445
Waarderingsscore
0
Ik heb een probleem: de resolutie die Windows zegt te gebruiken (1920x1080), wordt niet gebruikt of lijkt er in ieder geval niet op. Het lijkt meer op 720p en daarbovenop komt nog eens dat het scherm te groot is en niet volledig op mijn monitor past. Dit laatste valt op te lossen met de Nvidia instellingen, maar dan heb ik alsnog een slechte resolutie met lelijke letters (sommige delen van willekeurige letters zijn opeens dikker). Ik heb mijn drivers al opnieuw geinstalleerd, maar dit heeft niet geholpen. Heeft iemand enig idee hoe uit het niets mijn resolutie zo vreemd is en wat hier een oplossing voor is? (Mijn excuses als dit niet het goede subforum is voor dit probleem)
 
Kijk eens of dit goed staat.

DPI-schaling' is een minder bekende instelling. Een verkeerde instelling geeft vreemde effecten. Je iconen lijken bijvoorbeeld te groot of zijn juist onleesbaar klein. Ga naar Configuratiescherm / Vormgeving en persoonlijke instellingen / Beeldscherm en klik op Aangepast schalingsniveau instellen. De beste instelling is 100%, maar als je slechte ogen hebt kun je dit opschalen naar 125%, 150%, 200% of hoger. Alles in Windows wordt groter met deze aanpassing (of juist kleiner als je terugschakelt naar 100%).

--- Update ---

Kijk ook of dit goed staat.

De basis van een optimale beeldscherminstelling is het kiezen van de juiste resolutie. Elk beeldscherm heeft maar n optimale resolutie-instelling. Als je de resolutie niet goed instelt, kan je scherm de beelden wazig tonen. Ga naar Start / Instellingen / Systeem / Beeldscherm / Geavanceerde beeldscherminstellingen. Bij Resolutie zie je de huidige instellingen. De instelling die past bij jouw beeldscherm heeft als toevoeging Aanbevolen. Controleer dit en pas het eventueel aan

Is dit trouwens na een update gekomen?
Zoja meestal zijn problemen door een update na een paar keer herstarten of dagen is het in eens weer goed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
indien men build 15063 gebruikt dan dient men dus naar het nieuwe configuratiescherm te gaan !
klik start>instellingen >systeem>beeldscherm en hier dient men dan de aanbevolen instellingen te gebruiken ...
 
Ik heb al die dingen al geprobeerd/gechecked @aarie25. Ik zal een paar keer opnieuw opstarten proberen maar ben bang dat dit niet gaat helpen. Ik heb een screenshot gemaakt om een indicatie te geven hoe het eruit ziet en hoe sommige letters er vreemd uitzien.
http://imgur.com/rczBKy0
 
ik zie niets vreemds aan je afbeelding ...
58ee951c30f97-Ashampoo_Snap_2017.04.12_22h58m07s_014_.png
 
Bij sommige letters zijn rare effecten te zien zoals de m van Emi en de o in het woord resolutie. Op de afbeelding is dit helaas niet zo goed te zien zie ik nu, maar het is in ieder geval niet zoals het normaal was.
 
Maar is dit na een update gebeurt?
Dan kan het zo ineens weer normaal zijn.
 
@aarie25 Het is gebeurt nadat mijn vader mijn PC heeft gebruikt, en hij weet niet meer of er een update is geweest of niet.... Het cleartype aan/uitzetten of aanpassen heeft ook geen effect. Ook zien alle afbeeldingen er niet mooi uit met vreemde effecten vergelijkbaar met die van de letters. Zou dit aan mijn videokaart kunnen liggen? Ik heb net een HDMI kabel aangesloten en de DVI weggehaald, zonder resultaat.

--- Update ---

Probleem is opgelost. Heb in de settings van mijn monitor bij 'Manual Image Adjust' Full Screen geselecteerd en alles is weer prima. Het probleem lag dus helemaal niet bij windows (geen idee hoe die setting veranderd is bij de monitor). In ieder geval bedankt voor de reacties!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zou het niet kunnen dat je vader de monitor heeft trachten uit te zetten ...en niet goed wist welke toets hij hiervoor diende te gebruiken ...afhankelijk van het merk monitor staan de toetsen soms aan de voorkant of zelfs onder het scherm !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geen dank en mooi dat het is opgelost!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan