• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Creators Update perikelen (ben er niet blij mee):

Status
Niet open voor verdere reacties.

HansGU

Elite lid
Lid geworden
22 jul 2012
Berichten
5.088
Waarderingsscore
1
Beste lezer(s),

Gisteren heb ik op 2 verschillende Desktop computers (eentje 32 bit en de ander 64 bit), Windows Updates ontvangen.
Het merkwaardige is dat:
- Op de 64 bits computer is de Creators Update in zijn geheel (neem ik aan) geinstalleerd
- Op de 32 bits computer zijn wl diverse nieuwe Updates geinstalleerd maar NIET de Creators Update.

Dit komt een beetje vreemd op me over omdat diverse Updates op de 32 bits PC gelijk zijn aan die van de 64 bits...

Bovendien zie ik in de Creators Update een vaak gebruikte optie niet meer terug, het gaat om het volgende:
Zodra ik voorheen rechts klikte verscheen in het start menu een pop-up venster met daarin de optie: Configuratie.
Daarmee kon ik dan geinstalleerde programma's verwijderen. Helaas bestaat dit in de Creators Update niet meer en zie/weet ik niet hoe ik dit vanaf nu moet doen.

Tevens heeft Microsoft een map Windows.old aangemaakt. Mocht ik deze willen verwijderen, hoe ga ik dan te werk? Andere vraag: Zit ik vanaf nu vastgebakken aan deze Creators Update (wanneer ik Windows 10 wil blijven gebruiken?). Vervelend dat Microsoft met de Updates ook wijzigingen in de zo langzamerhand vertrouwde functies aanbrengt, willen ze me dwingen een cursus Windows 10 te gaan volgen? Dit doet me een beetje denken aan waarom gemakkelijk als het moeilijk kan...
 
Sorry Emi, misschien zoek ik niet goed. Maar waar vind ik de manier om (zoals voorheen) een geinstalleerd programma te verwijderen? Dat zie ik nergens staan. En wat heb ik aan Windows Power-shell die staat er notabene nu 2 x in.

N.B. Is het verstandig de map Windows.old te verwijderen en hoe gaat dit nu? Overigens zie ik nu dat bij de 32 bits PC (updates) dat er een melding staat dat de maker (Creators) Update er binnenkort aankomt. Met een link naar de mogelijkheid om dat nu al te doen... (doe ik dus niet).

Het lijkt wel of Microsoft alles steeds lastiger i.p.v gemakkelijker maakt. Het lijkt onze Belastingdienst wel ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hans, er zijn wel meer dingen veranderd door de Creators Update. En voorbeeld: wanneer je vroeger rechtsklikte op de knop Start, dan zag je in de lijst Opdrachtprompt en Opdrachtprompt (administrator) staan. Die zijn na installatie van de Creators Update vervangen door PowerShell.
Ik heb de Creators Update nu geforceerd op 2 Windows 10 desktop pc's. Op de ene pc was de Opdrachtprompt inderdaad vervangen door PowerShell, op de andere echter niet.
Wil je na een rechtsklik op Start liever weer de Opdrachtprompt zien, dan kun je dat zelf zo instellen met behulp van deze handleiding: https://www.howtogeek.com/301885/ho...prompt-back-on-the-windowsx-power-users-menu/

Daarnaast kunnen je privacy-instellingen gewijzigd zijn en ook een aantal van je standaardprogramma's. Ook systeemherstel is na de Creators Update meestal weer uitgeschakeld.
Windows 10 zal blijvend veranderingen krijgen. Het is dus inderdaad een voortdurend leerproces. Wil je dat niet, dan zou je over kunnen gaan op een versie van Linux. Maar als je tot nu toe alleen met Windows hebt gewerkt, dan zal het ook even duren voordat je Linux onder de knie hebt. Bovendien zijn er tientallen verschillende versies (distributies) van Linux. Die werken vaak allemaal weer net even anders. Dat is dus ook een leerproces.

Jij vindt het vreemd dat de Creators Update op de ene pc wel werd aangeboden en op de andere niet. De Creators Update wordt gefaseerd aangeboden. Het kan wel 3 maanden duren voordat alle computers die update automatisch aangeboden hebben gekregen.
Windows.old verwijder ik zelf niet. Na circa 10 dagen wordt die vanzelf (grotendeels) door Windows verwijderd.

Een genstalleerd programma verwijderen: klik met de rechter muisknop op Start > klik op Apps en onderdelen.
 
zie jij dan in het oude configuratiescherm dan niet "programma's en onderdelen " vermeld staan ...vandaar uit kun je toch programma's verwijderen ..
ook via start>instellingen >apps krijg je in het nieuwe configuratiescherm de optie om programma's te verwijderen ..
wat betreft powershell je heb 1x "powershell" en 1x powershell(admin)...
de Windows.old is nog steeds via de geavanceerde schijfopruiming (systeembestanden opschonen) te verwijderen ...
 
Ok Emi, ik heb nog nooit iets opgeruimd met programma's en onderdelen maar altijd via rechts klik in start. Vandaar dat ik dit niet wist.
Kan het nuttig zijn om de map Windows.old te laten staan of zit ik nu toch vastgebakken aan de Creators Update en kan ik hem net zo goed verwijderen?

Alvast bedankt voor je reacties.
 
indien je de Windows.old laat staan dan kun je binnen de 10 dagen terug gaan naar de vorige build ...
zelf heb ik de build 15063.00 al hier draaien vanaf 17/03 en heb er nog gene spijt van gehad ...onderwijl is dus 15063.00 geupdated naar 15063.138
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Yep, die laatste staat er nu ook bij mij op (tenminste, alleen op de 64 bits), nog niet op de 32 bits daar staat wel vermeld dat deze update eraan komt.
 
wel ik maakte vandaag een usb stick aan voor een ander ...dit met het media creation tool opgehaald op 11/04 vanaf de Microsoft site en op 50% gaf deze de melding dat er een fout opgetreden was ....daarop heb ik dan het media creation tool gestart dat ik eerder opgehaald had namelijk op 05/04 en deze kon dus wel de usb stick aanmaken ... hoe verklaar je dat .
 
Voor mij is dat onbegrijpelijk Emi en ik weet er te weinig van af.

Ik denk dat ik v.w.b mijn 32 bits versie gewoon ga wachten op wat er gaat gebeuren. Ik denk niet dat het voor mij enige zin heeft om op mijn 64 bits PC via Windows.old weer terug te gaan naar de voorgaande versie omdat ik dan met zekerheid binnenkort weer bestookt zal worden met de Creators Update. Voor de rest geen problemen (buiten dat mijn steeds mislukkende Thunderbird installatie vanwege een ongeldig certificaat). Daarvoor heb ik nu Windows Mail.

In ieder geval bedankt voor je info.
 
met Windows Mail bedoel je dus de Mail app in Windows 10
 
Ja, inderdaad. Deze werd in het welkomstscherm al onmiddellijk aangeboden en gezien mijn probleem met Thunderbird heb ik meteen toe gehapt. Wel vind ik het oude vertrouwde Windows Live Mail vele malen gebruiksvriendelijker dan dit, maar ja...
 
wel beiden heb ik hier dus op de Windows10 maar moet bekennen dat ik steeds geneigd ben om deze van de Windows 10 te gebruiken ..
 
Tja, ik laat het nu maar zo. Mijn email werkt (en ik heb het oude Windows Live Mail nog steeds achter de hand).
Dank je wel voor je hulp Emi.
 
graag gedaan... je leert elke ag iets nieuws ontdekken ..
 
Configuratiescherm: klik op start ... kijk onder je apps bij de S naar systeem ... et voila, daar staat het "oude" configuratiescherm. Klik erop met de rechtermuisknop en kies voor "aan start toevoegen" en je hebt in je start altijd een app beschikbaar voor het configuratiescherm
 
Ha, dank je wel! Makkelijker dan ik dacht.

Fijne paasdagen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan