• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Fout gemaakt, een systeemmap per ongeluk renamed:

Status
Niet open voor verdere reacties.

HansGU

Elite lid
Lid geworden
22 jul 2012
Berichten
5.088
Waarderingsscore
1
Hopelijk kan iemand me helpen? Stom, stom, gisteravond heb ik per ongeluk een (hidden) map in Windows 10 Home edition een andere naam gegeven. De map heet nu foutief: Input3. Ik weet de oorspronkelijke naam van desbetreffende map niet meer, maar ik heb wl de namen van de daarin liggende submappen. Dat zijn:
- Logs
- Media
- Safe OS

De map is niet groot, slechts 251.898 bytes. Zou iemand me kunnen helpen zodat ik de map weer de oorspronkelijke naam kan geven?
 
ken je de locatie nog van deze verborgen map ..
 
Ja Emi, deze stond in de root directorie.

in Safe OS staat o.a. : get current rollback.ini
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is Systeem herstel een mogelijkheid. Ik heb ook W 10, zie de genoemde bestanden niet staan!
 
Of naar een systeemherstelpunt teruggaan of onderstaande doen:

Navigeer naar C:\Windows\System32\cmd.exe en klik met rechts op cmd.exe en kies voor "Als administrator uitvoeren".

In het zwarte venster typ of kopieer/plak je nu sfc /scannow gevolgd door indrukken van de Entertoets.
Denk wel aan de spatie na 'sfc' indien het typt.

In het zwarte venster zie je vervolgens de voortgang van de scan - die even kan duren
SFC (SystemFileChecker) houdt in dat systeembestanden gecontroleerd worden op juist funktioneren, zo nodig volgt reparatie.
Let goed op de laatste meldingen in het venster: indien aangegeven wordt, dat herstel afhankelijk is van opnieuw opstarten, doe dit dan.

Is de scan klaar en hoeft er niet gerebooted te worden of na het heropstarten (cmd.exe weer met adminrechten opstarten) ga je door met de volgende opdracht.


In het zwarte venster typ of kopieer/plak je nu DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth gevolgd door indrukken van de Entertoets.

Ook nu wordt er een voortgang gegeven; de scan zal zelfs nog wat langer kunnen duren als de eerste.


Is die scan klaar, dan nogmaals sfc /scannow om de fouten die DISM.exe gevonden heeft te repareren.

Start hierna het systeem opnieuw op - ook als daar geen opdracht voor is en laat weten hoe een en ander is gegaan.
 
Laat deze post maar lekker met rust, hij was dom en is tegen een beukwilg aangelopen. Daar werd de boom meneer beukwilg boos van :)

Ik kan je met bijna zekerheid zeggen dat 'ie "$SysReset" heet. Dit is de enige map die bij mij het meest overeenkomt.
Dit zijn de onderligende mappen van "$SysReset":
- Logs
- MDM
- OldOS
- Scratch

Heb je de volgende mappen (zie hieronder)? Dan ben ik vrijwel zeker dat 'ie "$SysReset" heet.

- $Windows.~BT
- MSOCache

In de map 'Windows' is niks soortgelijks te vinden. Dit is de enige die overeen komt... Aangezien je toch nog een forum bericht kan schrijven zonder die map, ga ik ervan uit dat het geen kwaad kan om het uit te proberen.

Heb je "$SysReset" al? Het kan zijn dat Windows hem opnieuw heeft aangemaakt. Het kan ook zijn dat ik geheel fout zit. Dus ga niet blindelings op mijn redenatie af.

Dit is waarschijnlijk alleen de grote wijzer van een incomplete klok
------------------

Laat maar!!! Ik ben dom geweest en ben de normale dingen die je kan doen vergeten en de rest geeft veeeeel betere info. Sorry...
 
Laatst bewerkt:
Ja Emi, deze stond in de root directorie.

in Safe OS staat o.a. : get current rollback.ini

zou het de map $GetCurrent kunnen geweest zijn ..hier zie ik bij mij enkel de sub map's "logs en saveOS" vermeld staan ..
 
Ja, goed mogelijk maar zeker weten doe ik het niet omdat ik die map natuurlijk niet op het oog had toen ik de map Input3 maakte. Het verschil met mij is dat er nog een mapje media/efi/microsoft/boot (leeg overigens) in staat. De twee anderen staan er bij mij ook in.

@ Abraham, ik heb sfc /scannow gedaan en er waren geen problemen. Daar na lukkte het commando DISM.exe niet wwindows gaf aan dat er een fout in de opdracht zat.

N.B. De vergissing heb ik gisteren gemaakt maar de computer start wel normaal op. Zou het een map zijn die noodzakelijk is bij het terugzetten van een oude configuratie?? :eek:

Hoe ga ik overigens terug (mits noodzakelijk...) naar een herstelpunt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het zou kunnen dat de map media verdwenen is nadat ik de Windows.old verwijderde..
hier heb je 2 afbeeldingen van dat gene wat er in de overige 2 mappen vermeld staan ...vergelijk deze bij u ...
komen ze overeen dat heet de map dus wel $GetCurrent
Ashampoo_Snap_2017.04.15_23h20m48s_014_.pngAshampoo_Snap_2017.04.15_23h21m04s_015_.png

--- Update ---

de map $GetCurrent is enkel nodig voor het upgraden naar een nieuwe build ...
 
De namen van die bestanden komen inderdaad overeen Emi. m.a.w. ik kan die map dus renamen naar $ GetCurrent. Is het zo goed gespeld? Wanneer je dit bevestigd dan wijzig ik e.e.a
 
ja deze heet zo ...



je schrijft het wel zo als hier $GetCurrent en niet zoals $ GetCurrent ..dus zonder een spatie !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ok Emi, ik heb dit gedaan (aan elkaar vast). Ik bezit nu de volgende systeem mappen:

$GetCurrent
$Recycle.BIN
$Windows.~BT
$Windows.~WS
MSOCache
ProgramData

Nogmaals, het is een Windows10 Home edition. Hopelijk heb ik alles nu Ok.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het zou kunnen dat de map media verdwenen is nadat ik de Windows.old verwijderde..
hier heb je 2 afbeeldingen van dat gene wat er in de overige 2 mappen vermeld staan ...vergelijk deze bij u ...
komen ze overeen dat heet de map dus wel $GetCurrent
Bekijk bijlage 8731Bekijk bijlage 8732

--- Update ---

de map $GetCurrent is enkel nodig voor het upgraden naar een nieuwe build ...

Nu zie ik dat jij W 10 pro hebt, HansGU heeft het over W 10 Home
 
Klopt, maar de bestanden in de mappen zijn gelijk.

Maar: Hoe kom ik erachter dat alles nu inderdaad ok is? Zijn hier nog mensen met windows10 HOME ??
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt, maar de bestanden in de mappen zijn gelijk.

Maar: Hoe kom ik erachter dat alles nu inderdaad ok is? Zijn hier nog mensen met windows10 HOME ??

Ik heb W10 Home, maar ik zie de map niet waar de bestanden in staan, waar jij over hebt.
Schijnt een bestand te zijn die wordt gebruikt voor een rollback naar het vorig besturingssysteem, heb er nog een en ander over gevonden! Maar als dat bij jou geen rol speelt, lijkt het er op, dat je deze map kunt verwijderen!
https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/4smi7t/normal_hidden_system_filesfolders/

http://www.winhelponline.com/blog/d...previous-windows-installation-old-windows-10/
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@prutser ... heb jij dan ook de verborgen mappen weergegoven ..als deze optie niet aangezet word dan zie jij inderdaad deze mappen niet !
 
@prutser ... heb jij dan ook de verborgen mappen weergegoven ..als deze optie niet aangezet word dan zie jij inderdaad deze mappen niet !

Jazekers Emi, maar toch!
 
HansGU zei:
Zijn hier nog mensen met windows10 HOME ??

Ja, ik heb Windows 10 Home. Dit is de inhoud van mijn C: schijf (waarbij ik de verborgen mappen zichtbaar heb gemaakt):

58f3543b699da-Inhoud_C.PNG


Veel mappen (waaronder $Getcurrent en Windows.old) hebben als wijzigingsdatum 6 april 2017. Dat is de datum waarop ik de Creators Update geforceerd heb genstalleerd.
 
Dit is de mijne,
De bewuste map staat er niet bij, ik heb heb verborgen bestanden weergeven.
58f359240406d-Naamloos.png
 
@prutser: dan vermoed ik dat jij de Creators Update nog niet genstalleerd hebt.

10 dagen na het installeren van de Creators Update zouden diverse mappen automatisch verwijderd moeten worden door Windows. Laat het bij mij nu exact 10 dagen geleden zijn dat ik de Creators Update installeerde op deze pc... Toch staan die mappen er nog. En daardoor kan ik (als ik dat zou willen) nog teruggaan naar een eerdere versie van Windows 10:

58f36104d8cfb-Teruggaan_naar_eerdere_versie_van_Windows_10.PNG


Pas wanneer de knop Aan de slag grijze in plaats van zwarte tekst heeft gekregen, kun je niet meer terug naar de vorige versie van Windows 10.

Ik heb expres Windows.old niet zelf verwijderd. Ik kijk af en toe of die map al door Windows automatisch is verwijderd. Ik vermoed dat dan ook de map $GetCurrent verwijderd zal worden. En misschien worden die mappen niet geheel verwijderd, maar zal de inhoud van die mappen (grotendeels) verwijderd worden. Ik zal het de komende dagen in de gaten houden.
Het is in ieder geval niet de bedoeling dat je de mappen Windows.old en $GetCurrent verwijdert via de Verkenner. Dat kun je beter via Schijfopruiming laten doen: http://www.winhelponline.com/blog/d...previous-windows-installation-old-windows-10/
Ik laat die mappen gewoon staan. Ze staan mij niet in de weg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan