• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Linux Mint is de redding geworden voor mijn Dell notebook.

Status
Niet open voor verdere reacties.
A

Abraham54

Gast
Mijn Dell M6700 heeft sinds dat er een proefversie ingezeten heeft van Windows 8, kuren.

Die kuren bestaan er uit dat dat de beide ventilatoren (voor de processor en de videokaart) met eender welke Windows je erin zet, tot stilstand komen en dan niet meer koelen.

Met als gevolg dat de temperaturen in het notebook danig oplopen.



De SSD in het notebook is door KillDisk onderhanden genomen, omdat er nogal wat Windows Uefi Bootloaders in de MBR stonden.


Linux Mint Serena 18.1 Mint Cinnamon is genstalleerd en de temperatuur van de processor blijft nu nu mooi laag.

Wat dus betekent dat de fans nu wel blijven werken.

En dan heb ik een perfecte machine (i7 Ivybridge op 2,7GHz met 8 kernen en 8MB level 2 cache) om voor het eerst met een VM te gaan werken.

Vermoedelijk ga ik dan voor de 32-bit versie van Windows 7.


Mint is volledig update en de driver voor de Intel processor en de nVidia Quadro kaart zijn genstalleerd.

De videokaart bij controle was 45 graden en de proces 47 graden, dus dat ziet er allemaal goed uit.

Via Computertip is Mint nu volledig geoptimaliseerd (ook voor de SSD).

Als standaard office pakket is Free Office 2016 genstalleerd inclusief NL spellingscontrole.
 
Ik moest het nu weten.
De SSD in de Dell schoongemaakt en Windows 8.1 Professional 64-bit is genstalleerd.
En wat blijkt - Mint heeft het notebook weer op de rails gekregen (na bijna twee jaar helemaal niet meer gebruikt te hebben).
De ventilatoren staan niet meer stil maar de processor heeft nu ook in Windows 8 lagere temperaturen dan weleer.
Vroeger schommelde de temperatuur in Windows om de 49 - 51 graden; nu van 41 - 49 graden.

Ik ben nu echt blij dat ik dit monster van een notebook weer kan gebruiken.
 
Leuk verhaal, maar wat bedoel je precies met een proefversie van windows 8?
Ik geloof alleen niet dat Linux mint er voor heeft gezorgd dat onder windows 8.1 de ventilatoren weer wel draaien.

Verder waarom windows 8.1 en niet gewoon windows 10?
De privacy issue s zijn voor 8.1 net zo als voor 10
 
'Hallo pdexie, Windows 8.1 Pro wil op geen enkele wijze updaten.
De processor heeft dan telkens dat een van de kernen 62 graad warm is en de anderen 50 graden en dat wisselt per kern.
Taakbeheer geeft aan dat de processor op 3,57 GHz draait.

Daarna in Services de Windows Update gestopt en uitgeschakeld - processor terug naar 44 graad en 1,11 GHz.

Ik heb inmiddels de nieuwste Windows 10 Enterprise proefversie gedownload en die ga ik vanavond installeren.
 
Ik ben benieuwd wat dat oplevert , je verhaal heeft mij wel aan het denken gezet.
Ik heb nog een oude laptop liggen met soort gelijk probleem als jouw laptop had, zodra ik tijd heb zal ik daar ook eens Linux mint erop installeren.
De laptop is van binnen geheel schoongemaakt, maar toch loopt de temperatuur op een gegeven moment te hoog op zodat de laptop zich zelf uitschakelt
 
Mijn monster heeft twee fans - gedurende de hele exercitie tijdens de Windows Update gaf Speccy aan, dat de nVidia Qudro M5000 op 33 graden draaide.

In jouw notebook zal de eventuele videokaart middels een brug vanaf de processorfan gekoeld worden en die kan ook vol stof zitten!
 
Inmiddels is Windows 8.1 Professional genstalleerd, geactiveerd en gepdatet.
Later vandaag volgt Linux Mint Serana in dualboot.

32 GB werkgeheugen, 2 HD elk 2TB en n HD 750GB.
Windows draait op een M-SATA SSD, groot 512 GB.


Gisteren had ik allereerst Windows 10 Enterprise Eval genstalleerd.
Goeiedag zeg, direct na installatie waren er 110 processen - dat ben ik niet gewend bij een nieuwe installatie.
En nee, Windows 10 was genstalleerd zonder internetverbinding, dus malware was uitgesloten.

Windows 8.1 draait nu met 48 processen.

De desktop:

 
Dat is wel heel vaag hoor.

Als Windows iets met de fancontroller gedaan had zou je SpeedFan kunnen installeren om dat te veranderen.

Maar volgens mij kun je die chips niet permanent aanpassen. Groetjes.
 
Hoi, jij wil wil niet weten wat die proefversie van Windows 8.1 aangesteld had.
USB-sticks die niet meer werkten.
2 harddisks die in slaap waren gezet.
En dus een notebook waarvan de koeling ontregelt was!
 
Dat is wel bizar. Maar in dat geval zou een enkele keer opstarten van een willekeurige Linux versie het waarschijnlijk ook wel goedmaken idd.

Ik had een keer het omgekeerde. Denk ik. Mijn wifi op een laptop deed het niet meer in Windows nadat ik had opgestart in Linux. De Linux driver had de wifi controller in een stand gebracht waar Windows niets mee kon. Ik moest toen geloof ik in Linux "rfkill off" ofzo draaien om de wifi weer in de juiste stand te krijgen.

Iets anders is een USB stick die ik nu heb als ik die in Linux gebruik (dus als ik Linux opstart) wordt hij vaak bij het opstarten of herstarten van de computer niet meer herkend als ik hem niet eerst helemaal afkoppel en opnieuw aansluit!!!.

Ook heel irritant. Ik zal zometeen zien of hij dat nog steeds doet want ik zit nu voor het eerst weer in Linux (Kubuntu 16.04).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan