• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

[HTML] Tekst selecteren niet mogelijk maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

YdieresiS

NCF Goeroe
Forumleiding
Administrator
Lid geworden
5 dec 2003
Berichten
36.387
Waarderingsscore
468
Dag allemaal,

Ik ben bezig met een klein projectje en daarin wil ik het graag zo hebben dat in een html document de tekst niet selecteerbaar is. Ik wil dit dan niet toepassen op het hele document, maar op bijvoorbeeld een divje, of op een stuk tekst.

Aangezien ik via grote vriend google niet kon vinden wat ik zocht dacht ik vraag ik het hier.


Daarnaast vroeg ik mij af of er zonder javascript (omdat dit door veel browsers wordt geblocked tegenwoordig) ook een mogelijkheid bestaat om de rechtermuisnkop uit te schakelen.

Ik wil dus gewoon hebben dat men een stuk tekst niet bij mij van de pagina kan halen, als dit kan door bijvoorbeeld in dit stuk het kopieren uit te zetten is dat ook goed.


Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

Greetz,
YdieresiS
 
Je zou het een tekstveld kunnen zetten en die locken. Misschien kan je die leesbaarheid verbeteren/vergroten door middel van css

Als je dan vervolgens de informatie ophaalt uit een database en in de site gooit door middel van AJAX of uit een extern JS(div.innerHTML = 'tekst') is het ook niet in je bron te vinden...

Dat is eigenlijk het enigste wat ik kan verzinnen.
 
De volgende code schakeld het rechtermuis uit:

Code:
<body oncontextmenu="return false">
De volgende code maakt de inhoud van de pagina onselecteerbaar:
Code:
<script type="text/javascript">
function omd(){return false;}
window.onmousedown=omd
</script>
Deze code genereert zich op de hele pagina, en ik weet niet hoe een specifieke paragraaf onslecteerbaar gemaakt kan worden [ik ben een newbie in javascript].

 
Liever heb ik daarom ook geen javascript, omdat het meestal wordt uitgeschakeld. Maar thnx voor de andere code, ga het gelijk proberen.
 
Inderdaad, als je javascript uitschakelt, dan worden die codes "useless". In HTML kan het niet [tot zover ik weet]. Misschien kan het met andere scripten lukken. Maar zelfs als het met een andere script zou lukken, dan blijft de tekst kopieerbaar in broncode van de pagina.
 
Zoals deze:
<div oncontextmenu="return false"></div>

Kan dat met de onmousedown ook:
<div onmousedown="return false"></div>

Alleen nu een volgend bijkomend probleem, ik wil dat er tekst wel selecteerbaar is in een div die binnen die <div onmousedown return fals></div> valt.

Dus:
<div onmousedown="return false">Niet selecteerbare tekst
<div>Stukje tekst dat wel valt te selecteren</div></div>
 
Kan je dat ook uitschakelen dan??

Gaat erom dat de tuts hier van het forum niet makkelijk over te kopieren zijn, daar ben ik eigenlijk mee bezig.
Ben een bbcode aan het maken waarbij het niet makkelijk is om de plaatjes op te slaan.

Maar wanneer ik in de handleiding iets zet dat ik graag zou willen kunnen kopieren pakt hij dat niet omdat je niets kan selecteren.

Zo komt het er dan ongeveer uit te zien:
[hand]Hier komt dat de hele tutorial/handleiding

Code:
Dit zou je dan willen selecteren
[/hand]

Maar als je van een stukje site de bron ook kan uitschakelen zou dat fantastisch zijn.



----edit-----
Check net de site in IE en daar is de hele zooi wel te kopieren, wat is ie toch een rotbrowser.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ze binnen die div moeten zijn, dan is logisch dat de code voor de hele tekst zou gelden. Dus ik denk dat het niet zou lukken [misschien vergis ik ;)].

Zo gaat het zelfs niet:
Code:
<div onmousedown="return false">Niet selecteerbare tekst</div>
<div>Stukje tekst dat wel valt te selecteren</div>

Als je ze appart zou willen testen, dan zou je denken dat het lukt, maar als je de tweede tekst eerst selecteert, dan zou ook de eerste tekst ook kunnen selecteren. Misschien omdat de code het neerdrukken van het muisuitschakelt, en als je ergens het muis neerklikt [waar het toegestaan is, volgens je codes], dan kan je alles selecteren. [ik ben gewoon aan het raden :D]
 
Check bovenste post, zo bedoel ik het eigenlijk, maar zie net ook dat IE weer niet meewerkt.

En idd als je klikt waar het is toegestaan, kan je alles ook selecteren :(


Waarom werkt het nooit zoals ik het wil :( :(
 
Ik dent dat alles kopieerbaar op internet is [het kan soms moeilijker zijn, maar kan nooit iets onkopieerbaar zijn, denk ik].
 
bron bekijken kun je niet uitschakelen, het enige wat je kan doen is dus het kopieeren uitzetten en dan je html code scramblen....ookal beveel ik dat niet echt aan..., en dan nog zou je een screenshot kunnen maken, en de afbeelding met een programmatje om laten zetten naar tekst, niets is onkopieerbaar;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben bang dat het niet gaat werken met die javascript op die div.

Stel, ik post een link naar een externe site in die div.... :blush:
(je voelt um al aankomen ;), gaat niet werken omdat op alles wat je klikt ie false returned)



Is het mischien geen idee om het volgende te doen voor bij de tuts:

UBB
[div style=[color=orange]{grab1}[/color]]{grab2}[/div]

HTML
<div style="{put1}">{put2}</div>

Hiermee kan je als tut schrijver dan alle kanten op met de css. Mischien is dit voor de mensen die geen verstand hebben van css wel een beetje te advanced, je zou er dan nog een standaard [div]{find}[/div] naast zetten voor global gebruik :)
 
Laatst bewerkt:
Denk dat we maar niet zover gaan.

Als mensen fouten gaan maken in de css kan dit schadelijk zijn voor het forum. Ik weet wel dat je het afschermd met divjes, maar dit is iets wat ik nog maar niet wil doen. (ook om de gehele stijl hetzelfde te houden).
 
Denk dat we maar niet zover gaan.

Als mensen fouten gaan maken in de css kan dit schadelijk zijn voor het forum. Ik weet wel dat je het afschermd met divjes, maar dit is iets wat ik nog maar niet wil doen. (ook om de gehele stijl hetzelfde te houden).

[hand]

Extern link testje:

YdieresiS' Webspace[/hand]
 
Ik begrijp de code van nano niet :fit: , hoe werkt het ?
Bedankt,
Edit:Ik vond dit: http://www.sitemasters.be/?pagina=forum/index&ond=reply&cat=2&id=12786

Er werden verschillende scripts gegeven, maar ik kon dit teste:
<textarea disabled>Hier de tekst die moet komen</textarea>

dat "Hier de tekst die moet komen" is onselectbaar, en onkopieerbaar [in de broncode zou wel]. Maar het is misschien een beetje onduidelijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@mazig
Met die code kan je zelf de syles voor de div-jes die je post opmaken, de layout die je post kan je dus zelf bepalen, ik ben net begonnen met een tutorial over css (de het stylen ermee), als ie klaar is zou je er op je gemakkie maar eens naar moeten kijken (het is allemaal niet zo heel erg moeilijk :)


@ydieresis
Jammer, had wel intressant geworden met die code. Had veel meer mogelijk heden gehad met het maken van tuts.
BV:
Code:
[div style=background-color:#fff; border:1px solid #369; padding:20px;]

[div style=float:left]
[img] hier een plaatje van een img die aan de linker kan zweeft [/img]
[/div]

Hier wat text dat aan de rechter kant van het plaatje komt te staan

[div style=border:1px solid #f00; background-color:#fcc; margin:0px 20px 0px 20px;]
LET OP:
dit is een licht rode div met een wat text erin
[/div]

[/div]

Maaja ik zal er verder niet over zeuren, ik vind het al heeeeel cool dat je de nieuwe ubb er voor me in wilde zetten :fit: (Y)

Wat is de UBB-Code die je voor de tutorial div hebt gemaakt ?? :blush:


EDIT: heb net even getest, in FF is de text niet te selecteren.. alle IE's (5.0 - 5.5 - 6.0 - 7.01b) wel, Opera en Netscape niet geprobeerd :unsure:

EDIT: In FF kan je het trouwens ook selecteren maar niet copieeren.. lukt in IE wel :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Bedankt nano, ik zal die tutorial lezen [onthouden lukt me niet :D], misschien weet ik wat beginselen van CSS, maar ik heb nog geen plaats met de gevorderden. Ik zal eerst de beginselen van php en mysql leren kennen, en daarna zou ik een plaats met de gevorderden proberen na te streven :D
Tijd en geluk zijn alles h!
 
Tag hiervoor is:

[ hand] [/ hand]

Zonder spaties dan :D
 
of gebruik een iframe, dan zet je gewoon die codes in die pagina die in de iframe zit ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan