• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Aanmaakdatum van foto's aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

sparty

Gevestigd lid
Lid geworden
1 jul 2004
Berichten
411
Waarderingsscore
0
Ik heb de volgende situatie: In een vakantie zijn vier camera's tegelijkertijd gebruikt. Deze bestandsnamen hebben allemaal andere serienummers afhankelijk van het type camera dat gebruikt is. Nu wil ik alle foto's op volgorde zetten, en dacht ik dus de kolom "Date picture taken" te gebruiken en daarop te sorteren. Alleen is er op 1 camera de datum en tijd verkeerd ingesteld (jaartal 2005 i.p.v. 2006). Is het mogelijk om de datum van aanmaak (in bulk) te veranderen?
Zo niet, heeft iemand een creatief idee om deze foto's op de goeie volgorde te zetten?
 
Je zou 000, 001, enz. voor de bestandsnamen kunnen zetten.
 
hij bedoelt het jaartal van de foto, niet de naam (anders zou het wel simpel geweest zijn he)
 
Dat was mijn niet zo creatieve idee. ;)
 
Inderdaad...het zijn ruim 2000 foto's dus het zou handig zijn om dit in 1x te kunnen doen...
 
Ik ken dat probleem. Ik heb mappen aangemaakt van de verschillende dagen of gebeurtenissen en daar de foto's ingegooid die op die dag genomen zijn of bij die gebeurtenis hoorden. bv. alle orchideen bij elkaar en dat zijn er ook wel 200. 1e rename in orchidee.jpg het woord orchidee blokken met control c en dan bij de anderen allemaal plakken met control v.
Het blijft een heel gedoe en als iemand ietssimpelers weet hou ik me ook aanbevolen.
Met het programma irfanview kan je wel de hele boel tegelijker tijd rechtzetten maar ik ben daar nog niet zo mee bekend.
 
mss met een speciaal programma, maar ik vrees dat dit ergens in windows zit ingebouwd. Ik heb er in alle geval nog nooit van gehoord en het zou idd handig zijn voor bv liedjes of andere data te ordenen (hier foto's)
 
kun je niet die foto's van die ene camera selecteren, en daarvan de naam veranderen met de rechtermuisknop...kan in één keer..bv:

Je selecteert alle foto's met shift en muis...shift ingedrukt houden en met je muis eerst op foto 1 en dan op foto 2000, dan rechtermuisknop rename en dan ze een naam geven bv: gezellige foto's. Als je dat gedaan hebt, staan die foto's in ieder geval alvast op datum zij het niet de goede...maar die staan dan wel op een volgorde..?

Of denk ik nu te simpel? :unsure:
 
Hoe hernoem je automatisch een hele reeks bestanden?
  1. Open de map My Pictures of een andere map waarin de bestanden zich bevinden.
  2. Selecteer de bestanden die je wil hernoemen. Staan deze niet allemaal onder elkaar dan kan je door het indrukken van de CTRL-toets de verschillende bestanden aanklikken.
  3. In het File menu kies je Rename.
  4. Geef een nieuwe naam op en druk op ENTER.
Alle bestanden uit de reeks zullen dan sequentieel genummerd worden. Geef je bijvoorbeeld als naam “Toscane2002” op dan zal de naam van het eerste bestand “Toscane2002” zijn, die van het tweede bestand “Toscane2002 (1)”, die van het derde “Toscane2002 (2)”, enzovoorts. Wil je bijvoorbeeld de nummering laten beginnen vanaf 10 geef dan als bestandsnaam “Toscane2002 (10)” op. De daaropvolgende bestanden worden dan automatisch hernoemd naar “Toscane2002 (11)”, “Toscane2002 (12)”, “Toscane2002 (13)”, enzovoorts
Bron: http://www.microsoft.com/Belux/nl/windowsxp/tips/namefotos.asp

voor het aanpassen van de naam
maar hier heb je je doel nog niet mee bereikt

een tooltje om het jaartal van de datum aan te passen ken ik niet.
het aanpassen van de datum naar een andere datum zal op zich nog wel toe doen zijn.
(het commando copy doet dat immers ook)
maar alleen het wijzigen van het jaartal lijkt me net iets moeilijker.
 
boertje125 zei:
Hoe hernoem je automatisch een hele reeks bestanden?
  1. Open de map My Pictures of een andere map waarin de bestanden zich bevinden.
  2. Selecteer de bestanden die je wil hernoemen. Staan deze niet allemaal onder elkaar dan kan je door het indrukken van de CTRL-toets de verschillende bestanden aanklikken.
  3. In het File menu kies je Rename.
  4. Geef een nieuwe naam op en druk op ENTER.
Alle bestanden uit de reeks zullen dan sequentieel genummerd worden. Geef je bijvoorbeeld als naam “Toscane2002” op dan zal de naam van het eerste bestand “Toscane2002” zijn, die van het tweede bestand “Toscane2002 (1)”, die van het derde “Toscane2002 (2)”, enzovoorts. Wil je bijvoorbeeld de nummering laten beginnen vanaf 10 geef dan als bestandsnaam “Toscane2002 (10)” op. De daaropvolgende bestanden worden dan automatisch hernoemd naar “Toscane2002 (11)”, “Toscane2002 (12)”, “Toscane2002 (13)”, enzovoorts

voor het aanpassen van de naam
maar hier heb je je doel nog niet mee bereikt

een tooltje om het jaartal van de datum aan te passen ken ik niet.
het aanpassen van de datum naar een andere datum zal op zich nog wel toe doen zijn.
(het commando copy doet dat immers ook)
maar alleen het wijzigen van het jaartal lijkt me net iets moeilijker.

Ok maar klik dan op de eerste, houdt daarna SHIFT vast en klik op de laatste.
Zo selecteer je alles.
Is dit trouwens geen Copy-Paste vanaf een andere site?
Komt me zo bekent voor.....


EDIT: gevonden :wink:
http://www.microsoft.com/Belux/nl/windowsxp/tips/namefotos.asp
 
Laatst bewerkt:
wat is er mis met copy-paste ?



@ruudjuh er staat toch duidelijk dat je ctrl moet gebruiken als de bestanden niet allemaal onder elkaar staan.
 
ja als ze niet onder elkaar staan wel.
Heb je nou een hele rits en kan je met SHIFT werken.
Ik dacht dat ik het op een ander forum had gezien maar het staat gewoon bij Microsoft.
Vandaar dat ik de link er ook bij gezet heb.
 
boertje125 zei:
wat is er mis met copy-paste ?

was niet lullig bedoelt hoor,,,zie de wink ;)
 
boertje125 zei:
wat is er mis met copy-paste ?
Niet zo veel, als je er even een bronvermelding bij doet. ;)

Je kunt de datum van die bestanden mss wel veranderen, maar niet in windows, denk ik.
Als ik vanavond ff tijd heb, zal ik eens kijken of het met wat oude Norton spullen kan.
 
in mijn mappen staan de foto's gerangschikt op basis van de lay-out vande datum. dus
eerst: 12-3-2009
dan: 12-5-2008
dan: 13-4-2008
dan: 16-8-1987
dan: 17-8-1999
dan: 19-8-2000
Dus alles staat door elkaar.

Maar het zou handig zijn om een rangschikking op basis van het jaar te hebben dus
eerst: 16-8-1987
dan: 17-8-1999
dan: 19-8-2000
dan: 13-4-2008
dan 12-5-2008
Hoe kan ik de datum weergave dd-mm-jjjj in mijn mappen en bibliotheken voor al mijn foto's omzetten van dd-mm-jjjj naar jjjj-mm-dd?
 
Geen topics van negen jaar geleden omhoogschoppen aub.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan