• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Van Win 98 Naar Xp, Eerst Een Backup Maken?

Status
Niet open voor verdere reacties.
C

Corine

Gast
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het volgende:

Ik heb van iemand een ceedeetje gehad met windows xp. Ik wil dit installeren omdat ik een trialversie van een programma wil downloaden (max/msp) dat alleen onder xp of os draait. Nu stond er in de read me files dat je eerst een backup moet maken. Ik ben daar mee begonnen en heb een programma gebruikt dat een zipbestand aanmaakt van je bestanden, alleen na 2% gaf ie al aan dat er een nieuw ceedeetje inmoest omdat ie al weer vol is. Op deze manier heb ik dus 50 cds nodig!

1. Is dit normaal of is er een andere manier?

2. Moet ik uberhaupt wel een backup maken als ik windows xp installeer of is dit niet nodig?

3. Moet ik een volledige installatie doen of een upgrade?

(4. Ik heb ook weleens iets gelezen over dat je een ander besturingsprogramma onder jouw programma kunt draaien, dus xp of os 10 onder windows 98. Heeft iemand daar ervaring mee? Ingewikkeld?)

Alvast bedankt voor het antwoord, je zou me erg helpen!
 
Hey Corine, een backup maken gaat makkelijker dan je denkt en is ook raadzamer. Hoe het beste een backup te maken? Met N.G. [Norton Ghost]. Mocht het ghost bestand dan groter zijn dan 1 CD heb ik uiteraard een oplossing die zo simpel is dat je er om lacht. Dus om je Windhoos te backuppen gebruik ghost. Je kunt met NG verschillende manieren ghosten maar dat is een verhaal appart. Je zorgd dat je een volledige CD hebt van XP. Je hoeft nix van je schijf te deleten of wat dan ook want na het backuppen wat je eventueel gedaan hebt stop je de XP CD-ROM er in en de rest wijzigd helemaal van zelf. Is makkelijker dan je denkt het installeren van XP. Wat betreft meerdere O.S. op je pc? Is zekers mogelijk. En ook bij de CD-ROM van XP wordt er gevraagd of je je huidige O.S. wilt behouden. Want als XP klaar is met installeren en met behoud van je oude O.S.? En je start je PC op dan kun je kiezen welke O.S. je wilt starten. Persoonlijk weet ik uit ervaring dat het bij het begin leuk is 2 O.S. naast elkaar maar je zult op den duur je oude O.S. niet meer gebruiken en alleen als het natuurlijk bevalt XP blijven gebruiken. De keuze is aan je zelf.

Unknown
 
Norton Ghost is op zich prima, maar wat als je die niet hebt?
Maar goed,..

1. Is dit normaal of is er een andere manier?
Zekers, heb je wel 's van Nero Burning Rom gehoord. Ik weet niet hoe groot je C: schijf is, maar dat zou toch best op een paar cd's bewaard kunnen worden.

Tsja en het ligt er aan wat wil je bewaren,. bijv:
- email berichten
- Documenten
- downloads
- email/internet instellingen

(vergeet ook niet je Serial/code)


Heb je trouwens nog een andere partitie, bijv de d:
(dan zou je eventueel de bestanden daar op kunnen zetten.



2. Moet ik uberhaupt wel een backup maken als ik windows xp installeer of is dit niet nodig?
Als je goed oppast hoeft het op zich niet (dacht ik,. tsja heb zelf geen Windows'98 meer). Maar het is in principe wel verstandig.



3. Moet ik een volledige installatie doen of een upgrade?
Ik zou zelf kiezen voor Volledig, maar upgrade zou ook kunnen.
Het is maar wat je wilt.



(4. Ik heb ook weleens iets gelezen over dat je een ander besturingsprogramma onder jouw programma kunt draaien, dus xp of os 10 onder windows 98. Heeft iemand daar ervaring mee? Ingewikkeld?)

Phoe niet echt, maar heb wel gelezen dat ze onder Linux wel 's Windows hadden draaien, ging dan via Virtual Machine, maar lijkt mij handiger om gewoon Windows XP er op te zetten.




P.S ----> Je zegt dat je de CD van iemand hebt, maar is dat een CD die je ook moet activeren?.
 
N.G. is niet alleen prima maar DE oplossing. Wat als je die niet hebt? Sterker nog? Wie heeft het niet? Mocht men het niet hebben, er zijn zoveel mensen die het wel hebben en trouwens? Wordt je gratis aangeboden op internet compleet met crack.

Upgrade is zo wie zo niet verstandig. Instellingen van je oude O.S. worden mee genomen. Handig toch? Maar ook je fouten in je oude O.S. worden mee genomen. Dus een nieuwe schone installatie van een full version is de betere oplossing.

2 O.S. is leuk maar heb je het nodig, is het zeer belangrijk voor je? Die vraag moet je je eigen stellen. En zo wie zo als je je XP partitie NTFS2.0 maakt kun je met als voorbeeld W98se nooit meer toegang krijgen tot je XP partitie, dus ook weer om over na te denken! Dus geen meerdere O.S. gebruiken als je het niet nodig hebt.

Unknown
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan