• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Nog wensen over? Gebruik ze nu!

GlazzOOG

Gevestigd lid
Lid geworden
26 jun 2006
Berichten
226
Waarderingsscore
26
Zijn er nog wensen die in vervulling moeten gaan? Dan krijg je dit weekend kans om de wensen te doen.

Elk jaar gaat de Aarde rond deze tijd door een spoor van stof en gruis, die is achtergelaten door een komeet. De stofdeeltjes vliegen met snelheden van tussen de 20 en 80 km/s door onze atmosfeer. Doordat de stofdeeltjes gaan wrijven met de luchtlagen, ontstaat er een lichtspoor. Zo'n fenomeen noemen we een "vallende ster" of "meteoor".

Wanneer je door een sneeuwbui rijdt, is het net alsof alle sneeuw uit n punt lijkt te komen. Dat is ook het geval bij vallende sterren. Het punt waaruit een vallende ster lijkt te komen noem je het "radiant".

Rond deze tijd ligt het radiant in het sterrenbeeld Perseus. De naam van de zwerm vallende sterren heet daarom Perseden. Het hoogtepunt (de meeste vallende sterren per uur) ligt dit jaar in de nacht van zaterdag 12/zondag 13 augustus.

Dus als je nog vakantie hebt, en je hebt een ligstoel of stretcher, kleed je dan warm aan en ga vanaf een uur of 11 's avonds eens een paar uur waarnemen. Je hebt geen verrekijker nodig. Vallende sterren kijken doe je met je blote oog. Je moet er rustig voor gaan liggen. Even 5 minuten buiten staan onder een lantaarnpaal heeft weinig zin. Het beste kun je een zo donker mogelijke plek opzoeken. Enig nadeel is, dat de Maan roet in het eten gooit. Al voor middernacht is hij volop aanwezig. Het is dan net volle maan geweest en daardoor zul je de zwakkere meteoren niet zien. Verwacht ook geen hemels vuurwerk. Gemiddeld zul je misschien elke 5 minuten een vallende ster zien. Scheelt weer, want als ze allemaal tegelijk vallen, kun je niet zo snel wensen ;)

Als je nu geen tijd hebt, kun je ook nog proberen om rond 17 november te kijken naar de Leoniden (sterrenbeeld Leeuw), de Geminiden rond 13/14 december (sterrenbeeld Tweeling) of rond 3/4 januari de Botiden (sterrenbeeld Botes).

Warme kleding lijkt mij in dat gevel zeker geen overbodige luxe. Meestal gaan wij, als sterrenwachtidioten ;) , in een slaapzak op een stretcher liggen kijken.

Mocht je gaan kijken, het valt immers midden in het weekend, wens ik je veel vallende sterren toe. Ik heb genoeg vallende sterren gezien om deze wens voor jullie te maken.

En als je in de buurt van Denekamp bent, kom rustig langs met je ligstoel bij de sterrenwacht in Lattrop. Je zult niet de enige zijn!

Moet het alleen nog helder zijn....

Clear skies!
Gerard
 
Interessant !! Veel plezier dit weekeind... Dat al je wensen mogen uitkomen ;)
 
Aram zei:

En nog een keer hetzelfde ;)

K'heb vroeger toen ik klein was ook bij vallende sterren wensen gedaan (liggen zo voor de hand dat die uitkomen, zijn wensen die ik zelf in de hand had en zijn ook uitgekomen :D)..
 
Dat al je wensen uit mogen komen!!

zeer intresant !!!
 
Bedankt voor dit bericht!

Inderdaad heel interessant! Ik zal het sterrenbeeld 'Perseus' even opzoeken in de lucht, en dan ga ik denk ik morgen romantisch met m'n vriendin sterren kijken!
Is weer eens wat anders dan de discotheek in de buurt! :D

Bedankt!
 
haha ja ik ga ook zeker kijken met m'n vriendin :)

word wel leuk lekker veel wensen doen haha :'D
 
ik heb nog wel het eea te wensen.....en aangezien ik een superleeuw ben hou ik dit
Als je nu geen tijd hebt, kun je ook nog proberen om rond 17 november te kijken naar de Leoniden (sterrenbeeld Leeuw)
zeker in de gaten...:)

want
Het hoogtepunt (de meeste vallende sterren per uur) ligt dit jaar in de nacht van zaterdag 12/zondag 13 augustus.
de 14e ben ik jarig.....:yahoo:

Dus ik wens een heleboel vallende sterren iig voor dit komend weekend...Leuk Gerard dit soort berichten...kan ik nou echt helemaal blij van worden..:D
 
Richard Tuin zei:
Bedankt voor dit bericht!

Inderdaad heel interessant! Ik zal het sterrenbeeld 'Perseus' even opzoeken in de lucht, en dan ga ik denk ik morgen romantisch met m'n vriendin sterren kijken!
Is weer eens wat anders dan de discotheek in de buurt! :D

Bedankt!

Dan hoop ik dat er geen disco in de buurt is... Die gooien met hun schijnwerpers ook nogal eens roet in het eten...

Als je het sterrenbeeld Perseus gevonden hebt, kijk dan niet naar het sterrenbeeld zelf, maar er vanaf. Als je namelijk naar het sterrenbeeld kijkt, zie je hele korte en snelle meteoren. Ze kunnen overal aan de hemel verschijnen.

Een andere tip: kijk niet richting de maan, maar de andere kant uit. De maan verpest wel de zwakke meteoren, maar als je er van weg kijkt, zie je meer.

Sterrenkaart van vanavond rond 24:00, klik hier.
 
Thx voor de info, morgenavond/nacht eens zien :)

Hopelijk werkt de bewolking een beetje mee..
Kheb ook nog wel een paar wensjes, wie niet :p
 
Ziet er niet al te gunstig uit vanavond... Als het al helder wordt, heb je nog grote kans op mist... :( Misschien zondagavond nog eens kijken. Zucht...
 
GlazzOOG zei:
Ziet er niet al te gunstig uit vanavond... Als het al helder wordt, heb je nog grote kans op mist... :( Misschien zondagavond nog eens kijken. Zucht...

is een mooie nacht van de 13e op de 14e...ik verjaar dan...en aangezien ik ernstig gek op sterren ben...weet ik zeker dat er boven iemand is die nb zo heet....mij een stukje gaat helpen sterren te zien...en dan vraag ik haar gewoon of ze ervoor wil zorgen dat het in ieder geval bij Denekamp ook helder is..:'D
 
Het heeft in ieder geval voor vanavond al wel geholpen, Maaike. Het is nu helemaal open getrokken hier. Nu nog hopen dat het zo blijft :D(Y)
 
Hier bijna helemaal bewolkt... kwartiertje staan kijken rond half 1, maar trok steeds verder dicht...
Niets gezien dus.

Misschien morgennacht nog?
 
GlazzOOG zei:
Het heeft in ieder geval voor vanavond al wel geholpen, Maaike. Het is nu helemaal open getrokken hier. Nu nog hopen dat het zo blijft :D(Y)

Ik wist wel dat ster zou meekijken....:) daar rekende ik al op...Ster, ik reken morgen ook op je!
 
vorige week in spanje heb ik 2 vallende sterren gezien :D

maar wens is nog niet uitgekomen -_-
 
Dat ze maar op hu plaats blijven .. had ze net geteld :blink: ;)


Hier buiten, tegen de verwachtingen in, ook niet overtrokken .. sterren te zien :p
wel gappig eigenlijk .. al je nu buiten bent .. open sterrenhemel .. en als je uitademt, "zie" je dat echt zo, precies of het is herfst-winter.. :S

Heb er trouwens geen vallende ster gezien .. :)

Maar geef mij maar vallende sterren tegen Kerstmis aan .. das veel gezelliger ^^ zo helemaal in je eigen (of elkaars :lol:) jas ingepakt .. krakende sneeuw .. zo die gedempte geluiden .. en dan vallende sterren :p
*wiiiiieeew* was het almaar weer kerstmis :p kwil de kerstbanner terug met die gezellige sterretjes :p
Dat is toch sfeervolder om wensen te doen dan putteke zomer :lol:
 
whie heb gister avond nog een hoop wensen kunnen doen heb rond 3 uur bijten gestaan prachtig :D (glazz weet jij waneer helly weer langs komt??(a))
die is een paar jaar geleden namelijk tevroeg langs gekomen die heb ik dus toen gezien dat was pas mooi een staart man tering die was lang klopt het dat hij gedeeltelijk uit ijs bestaat??(a) thnx voor de info alvast :D
 
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan