• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

CCleaner

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maaikie

altijd in de wolkjes!
Lid geworden
29 jul 2005
Berichten
18.069
Waarderingsscore
589
[hand]
CCleaner


logoccleanerbn4.jpg


Sinds ik mijn Laptop heb gebruik ik het programma CCleaner. En omdat ik er best blij mee ben leek het me nou een leuk idee er iets over op te schrijven. Er zijn verschillende keuzes bij het instellen van de mogelijkheden om CCleaner te gebruiken.

Bestand downloaden
Allereerst moet je het natuurlijk downloaden. Dit kun je het best doen op de website van CCleaner zelf. http://www.ccleaner.com/
Als je gaat downloaden, krijg je de keuze of je het bestand wilt openen/uitvoeren of opslaan. Persoonlijk kies ik altijd om het even op te slaan en vanaf de plek waar ik het opgeslagen te installeren, maar dat hoeft niet.. Wie Windows XP met misschien de mededeling dat het downloaden van het bestand om veiligheidsredenen niet mogelijk is. Je kunt het gewoon doorlaten in firewall en blokkers.

De taal instellen
Als het downloaden klaar is krijg je allereerst het volgende popupschermpje waarin je kunt aangeven welke taal je wilt gaan gebruiken. Ik heb gekozen voor Nederlands en klik OK.

1kiestaalrv1.jpg




Dan krijg je de installatiewizard. Je kunt opeenvolgend klikken op Volgende, Akkoord, Volgende en Installeren.
De installatie begint dan. Als het installeren klaar is, krijg je dit te zien in een klein venster waar je op voltooien klikt om het installeren af te maken.

Ccleaner gebruiken
je vindt C-Cleaner nu op je Bureaublad, maar ook in het Startmenu onder Programma’s. Dubbelklik erop om het programma te starten. Daarmee begint het opruimen overigens nog niet, je kunt eerst van alles instellen voordat Ccleaner opruimt.
Je ziet na dubbelklikken het volgende venster verschijnen:




ccleanerdj2.jpg




Aan de linkerkant zie je drie tabbladen, met de namen Windows, Applicaties en Fouten Dat zijn de drie categorien bestanden die Ccleaner kan opruimen. Aan de rechterkant zie je een gedeelte met de naam Vooruitgang, dat nu nog leeg is. Bovenaan zie je drie knoppen: Gereedschap, Opties en Sluiten.


Maar je ziet ook een aantal iconen. Dit zijn de functies de CCleaner bezit



Hoe werkt het:

Misschien een kleine uitleg over wat de functies zijn.

Ruim overbodige bestanden op.
  • Klik het "cleaner"-pictogram aan.
  • Klik op "analyseren", een lijst met te verwijderen bestanden verschijnt...
  • Klik daarna op "opschonen".
TIP: Vink bij het schoonmaken niets anders aan in de lijst aan de linkerkant dan er nu al staat!


Ruim het register op
  • Klik het pictogram problemen
  • Daarna wordt gevraagd of je een .reg-bestand wil aanmaken om eventueel later de eerdere situatie te herstellen. Als iets niet meer werkt nadat je CCleanup hebt gebruikt kun je het .reg bestandje terugvoegen aan het register door erop te dubbelklikken en ja te kiezen als je gevraagt wordt of je de inhoud aan het register wilt toevoegen. Op deze manier herstel je eventuele eerdere situaties als dat nodig is.
  • Klik vervolgens op herstel alle geselecteerde fouten
ccleaner2yt4.jpg



Gereedschap

Ccleaner heeft ook nog enkele handige tools klik op het icoon gereedschap

Denstalleer programma's via Ccleaner : Je hoeft niet langs het configuratiescherm om software te verwijderen.
Via Ccleaner laadt je vrij snel net als software in het configuratiescherm, en je kan eventueel verkeerd verwijderde programma's, die nog steeds in die lijst staan maar eigenlijk al verwijderd zijn, gewoon uit de lijst halen via "waarde verwijderen".
Bewerk de opstartlijst via Ccleaner: ook kun je net als in het configuratiescherm je startuplijst bewerken. Hier kun je alleen ook echt verwijderen in tegenstelling tot het configuratiescherm. Pas hier dus wel mee op.

ccleaner3bo8.jpg



ccleaner4js1.jpg


Opties

Hier kan je de taal instellen


ccleaner6yu1.jpg

kiezen welke cookies je wilt bewaren


ccleaner7rj9.jpg


bepaalde mappen die je graag zou willen verwijderen


ccleaner8jy4.jpg



en een optie gevorderden. In deze optie kun je een aantal keuzes maken. Maar ik zou de keuzes zoals ze zijn ingesteld gewoon laten staan mits je echt weet wat je doet!


ccleaner9ph2.jpg




Wil je nog meer weten over het programma kun je altijd de website bezoeken via de infoknop onderin het scherm:

ccleaner10yi0.jpg


Het mooie van CCleanup is dat je al je overbodige spullen weggooit. Alle tijdelijke bestanden, cookies en spullen die je in de prullenbak hebt gegooid. Het zorgt ervoor dat je weer ruimte hebt op je pc. Persoonlijk laat ik het dagelijks en keer lopen maar het kan ook eens per week. Dat is iets dat je zelf bepaald.

Er zit n heel klein nadeel aan CCleanup, maar dat is opzich niet een groot probleem. Als je CCleanup hebt laten lopen op je pc / laptop worden ook je tijdelijke wachtwoorden als je gebruikersnaam en wachtwoord op dit fijne forum en bijvoorbeeld je inlognaam en wachtwoord binnen hotmail verwijderd. Deze moet je dus wel eventjes onthouden...:)

Veel plezier met CCleanup!![/hand]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan