• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

RAID installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.
V

viator

Gast
Het installeren van een raid systeem.

[hand]

RAID installeren.


RAID
Zie Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Redundant_Array_of_Independent_Disks

TIP: De Wikipedia heeft veel informatie over computers, meer dan je denkt, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdpagina ) en gebruik de zoekfunctie.

IDE en SATA SCHIJVEN
Een moederboard (zoals in mijn geval de ASUS P4P800E DeLuxe) biedt de mogelijkheid om zowel IDE en SATA schijven te installeren.
IDE (http://nl.wikipedia.org/wiki/Integrated_Drive_Electronics )
SATA ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA ).
Daar zijn aparte connectoren op het moederboard voor.
IDE werkt met de brede flatcables en de snelle SATA met van die dunne verbindingskabels.

RAID op je MOEDERBOARD
Je moederboard moet natuurlijk wel de mogelijkheid hebben voor RAID configuraties.
Kijk je documentatie van je moederboard daarover na!
Het staat meestal ook met kleine lettertjes op het moederboard bij de aansluitpunten.

Je kunt wel losse (Promise) RAID controllers kopen en er zijn externe schijvenstations (NAS) die dat hebben, maar daar gaat dit artikel niet over.

Je moederboard (zoals in mijn geval de ASUS P4P800E DeLuxe) biedt de mogelijkheid om IDE en SATA zowel zonder RAID en met RAID schijven te configureren.
Daar zijn allemaal aparte aansluitpunten op je moederboard voor.
De RAID aansluiting is goede voor n van beide: of RAID 0 (stripe) of RAID 1 (mirror). Dat gaat allemaal via de RAID aansluitpunten en later (in de boot) moet je pas aangeven of je stripe of mirror wilt

TWEE SCHIJVEN in MIRROR of STRIPE
Je hebt dus twee identieke schijven nodig! (In mijn geval 2x Seagate 320Gb).
Als je voor kiest mirror zie je daarvan in je systeem maar n schijf van terug. De andere schijf is de spiegel (mirror) een perfecte back-up! Tenzij het unieke geval zich voordoet dat twee schijven tegelijkertijd crashen, zit je voortaan absoluut op veilig!
Ideaal als je bijvoorbeeld uniek video of fotomateriaal op je schijf hebt staan.
In het geval van stripe zie je de capaciteit van beide schijven (in mijn geval 2x 320 = 740Gb) terug maar dan ook als n razendsnelle superschijf.

Meer moderne moederboards kunnen zelfs RAID 1+0 (stripe n mirror) of RAID 5 bieden, maar dan moet je wel 3 of liever 4 identieke schijven inzetten, waarvan je maar de helft van de capaciteit terugziet. Maar het is wel heel erg veilig!


INSTALLATIE van RAID

VOORAF
LET OP! Voordat je je PC open maakt en gedeeltelijk demonteert, moet je een aantal floppy disks maken. Lees daarover de handleiding van je moederbord in het hoofdstuk over RAID of in het hoofdstuk over de bijgeleverde installatiedisk.

Laadt de bijgeleverde installatiedisk en ga naar het DRIVER menu.
Daar vind je ergens een makedisk.exe om die floppys te maken.
Anders moet je uitpluizen waar die dingen staan.

Het gaat om een floppy met de PROMISE SATA 378 Driver en om een floppy met de Fasttrack 378 driver. Beide heb je nodig!

Soms kun je zelfs nog meer floppys maken (zoals in mijn geval een met een Intel RAI Driver die ik niet nodig bleek te hebben) maar je uit voorzorg toch maar even maakt zolang je pc functioneert. Goede voorbereiding is het halve werk!

Bestudeer de bijgeleverde documentatie!

Technisch Aansluiten van RAID.
Zoals gezegd zijn er een ander soort kabels voor de snelle SATA schijven.
Op het moederboards zijn passende aansluitingen voor gewoon aansluiten of in RAID configuratie.
Voor RAID configuratie zijn twee identieke Harde Schijven nodig.

RAID aanmaken in de BOOT
Nadat alles is aangesloten en gecontroleerd, start de computer op en druk dan tijdens de boot op Ctrl + F7 als ie erom vraagt. Houdt je vingers gereed op de toetsen want het schiet voorbij.

Je komt in de FastBuild Utility of iets dergelijks. Iets dergelijks zeg ik omdat ik in mijn geval uit ga van de terminologie van de ASUS P4P800-E DeLuxe, maar in jouw geval kan het een andere naam hebben. Daarom moet je goed de bijgeleverde documentatie van jouw hardware lezen! Het proces zal echter goeddeels hetzelfde verlopen.

Je komt in de MBFastBuild Utility of iets met een dergelijke naam.
Dan kun je kiezen uit de cijfers 1 t/m 5
  • 1. Auto Setup
  • 2. View Drive Assignments
  • 3. Define Array
  • 4. Delete Array
  • 5. Rebuild Array
Allemaal vrij helder als je goed leest en voorzichtig bent.

We kiezen 1.

Als je de zaak goed hebt aangesloten, dan ziet het programma dat en geeft dat aan.
Kijk wat de toetsen betekenen.
Je moet dan kiezen tussen mirror of stripe. Dat doe je meestal met de spatiebalk (toggle)

Dan moet je je keuze bevestigen met Ctrl + Y
(Als je niet te ver bent gegaan in het proces, kun je later in principe nog het een en ander veranderen met de hierboven genoemde 3. Define Array en 4. Delete Array. Dat kan soms gedoe opleveren. )


In mijn geval vraagt het moederboard nog een paar keer om bevestiging om fouten te voorkomen.

Daarna is ie vrij snel klaar. Dat wil zeggen dat je moederboard kennelijk weet hoe het zit, maar je systeem weet nog van niks. Er werkt dus nog niets!

WEL SYSTEEM INSTALLEREN

Als je nog geen systeem op je pc hebt, moet je de systeemdisk laden en verloopt alles vrij gladjes. Het proces dat je systeemsoftware vanaf de systeemdisk op je pc zet zal ook wel zorgen dat je schijf wordt geformatteerd.
Maar dan moet je nog goed opletten in het begin van dit proces!
Er wordt onderin het beeld, in een soort statusbalk, aan het begin een paar seconden aangegeven dat je F6 moet indrukken om andere RAID drivers te installeren dan die van Microsoft . Er lijkt dan niets te gebeuren en de computer gaat gewoon door met het proces, maar een tijdje later dan zal ie om de drivers vragen. Die drivers staan op de floppys die je gemaakt hebt (zie boven).

In mijn geval moest ik dat laden van de drivers twee keer doen van twee verschillende floppydisks voordat ie tevreden was.
Dus let goed op dat je alles geeft wat nodig is. Hier kun je behoorlijk mee in de puree komen als je dat niet goed doet en je je later afvraagt wat er nou misging!

Als je de Windows installatie-cd er dan instopt en je pc opstart kun je tijdens het laden van alle bestanden onderin het beeld zien staan: "Druk op F6 voor RAID en niet-Microsoft harddisk-drivers" (of iets dergelijks)
Hier druk je dus op F6. Er gebeurt niet meteen wat, maar als Windows-Setup klaar is met alle bestanden laden zal Setup om de diskette vragen.

De SATA drivers worden geladen, en Windows Setup zal nu wel je harde schijf herkennen.

Geen SYSTEEM INSTALLEREN

Hierboven zei ik al: Dat wil zeggen dat je moederboard kennelijk weet hoe het zit, maar je systeem weet nog van niks. Er werkt dus nog niets

Als je er reeds een XP systeem op hebt staan en je wilt het systeem vertellen dat je RAIDschijf bestaat, dan moet die RAIDschijf worden geactiveerd en geformatteerd.

Activeren en daarna formatteren (beide zijn noodzakelijk) doe je conform de discussie onder de naam hardeschijf probleem ( http://www.softcity.nl/showthread.php? t=21533 ) en het tweede bericht daarin van Zatara:
Citaat:
Origineel gepost door Zatara
ga naar configuratiescherm => systeembeheer => computerbeheer => schijfbeheer.

Hier kun je deze zichtbaar(aktief) maken en zonodig formatteren.


Je zult zien dat de verkenner/Explorer nu je RAIDschijf ziet.

NB! De schrijver van dit artikel wil behulpzaam zijn, maar aanvaardt geen enkele verantwoordelijkheid voor deze tekst, eventuele fouten of verkeerde interpretaties.
[/hand]

grtz.
Viator:bye:
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan