• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Installatie fedora core 5

Status
Niet open voor verdere reacties.

schubbeke

Gewaardeerd
Lid geworden
11 feb 2006
Berichten
1.320
Waarderingsscore
4
Ik heb een probleem met de installatie van fedora core 5.:wall:

ik heb de DVD-images gedownload, en gebrand op een dvd, met behulp van nero.
Dan start ik op via de DVD-rom , ik krijg het eerste scherm, druk op enter, kies taal, toetsenbord,..
Dan vraagt hij om van welk "ding" hij moet installeren, ik geef cd-rom in, dan geeft hij de melding, dat er geen cd(dvd) in het station zit:frusty:, nogal raar als hij eerst al is opgestart via die dvd.

nu de .iso staat ook op men harde schijf (c:), ik geeft installatie van hard disk in. kies de partitie, dan vraagt hij map waar dat bestand inzit, druk op enter, hij geeft de melding dat er zo geen bestand bestaat in /tmp/hdisk/de_bestandsnaam_die_ik_heb_ingegeven.
Ik heb dit ook geprobeert door het .iso image op de D: schijf te plaatsen. (hetzelfde probleem).

het lukt wel via een externe harde schijf, (die trouwens volledig leeg is).

maar het is de bedoeling dat linux op die harde schijf komt te staan, dus dat geeft dan later weer een probleem omdat hij niet kan installeren op een harde schijf, waar hij dat bestand vandaan haalt, wat trouwens logisch is.:wink:

heeft iemand een oplossing voor dit probleem?:surrender

in ieder geval al bedankt.
 
beetje warrig verhaal (kan aan mij liggen natuurlijk.).

heb je al een aparte partitie ruimte aangemaakt waar je linux op gaat zetten ?

hoe probeer je nou precies te installeren. boot je al met die dvd?

en wil je perse fedora hebben
 
ja, sorry voor de onduidelijkheid.

is het nodig om een apparte partitie aan te maken op een (externe) harde schijf, wanneer er nog niets opstaat? ik dacht dat dit wel automatisch zou gebeuren.

hoe probeer je nou precies te installeren. boot je al met die dvd?

ik het het .iso image op een dvd gebrand, heb in de bios ervoor gezegt dat hij eerst via de dvd-rom opstart.

stop de dvd erin, start opnieuw op, dan krijg ik een installatie scherm, druk op enter,( voor grafische installatie) , maar dan, wanneer de pc dan vraagt van welk apparaat je wilt installeren, geef ik dus cd(dvd)-rom op, maar dan zegt hij dat er geen dvd erin zit.

nee, het hoeft niet perse fedora te zijn. maar dit hebben we ook op school dus..:)
 
ja hebben ze bij mij op school ook.!

maare welke opties krijg je nog meer dan bij het die vraag waar jij cdrom invult.

anders zou je eens ubuntu kunnen proberen. dit is een stuk makkelijker . die start op als live cd en geeft je dan dus meteen de grafiche interface met een desktop en alles. en als hij is op gestart geeft hij je de optie om te installeren . dat is allemaal een stuk makkelijker.
 
maare welke opties krijg je nog meer dan bij het die vraag waar jij cdrom invult.

cd-rom
harde schijf
(NFS image)
(FTP)
(HTTP)
 
oke dat is idd vanwaar je wilt installeren ja.

krijg je hiervoor(voordat je op instal drukt) nog een optie om de inhoud van de instal disk te controleren. normaal moet je deze optie ergens krijgen weet alleen niet precies welk moment dat is. als die optie tegen komt moet je die even kiezen en kijken of je cd inhoud klopt.
 
probeer anders UBUNTU eens.
hier te downloaden.
http://nl.releases.ubuntu.com/6.06/
zit niet veel verschil in met fedora kwa wat je merkt. weet niet wat je ermee moet doen maar neem aan dat je een beetje moet scripten ofdergelijk? dan zal je geen verschil merken . ook de X window is het zelfde( de desktop uiterlijk enz)
 
nee ik krijg gen optie om die inhoud te controleren.

en ik zal ubuntu eens proberen.

bedankt voor te helpen:)
 
ok hoor het wel als het niet lukt
 
k het is gelukt met ubuntu.

maar nu zou ik graag ubuntu op een externe harde schijf willen installeren, pak op een partitie van 5-6Gig.
ik zou ook nog graag bestanden via windows op die harde schijf kunnen zetten, backup's en dergelijke.

wat ik graag zou weten is welke partities je moet aanmaken bij de installatie. (swap, /, ...) die nodig zijn voor het draaien van linux... en wat je daar dan op moet installeren.

in ieder geval al bedankt:worship:
 
je moet een ext2(of 3) maken waar je de OS zelf opzet. en een SWAP format partitie.

maar als je dingen tussen WINDOWS en LINUX wilt delen dan kan je dat gewoon op een extra partietie met een FAT32 indeling.

maare dat installeren op die andere hd kan je eigenlijk gewoon op de zelfde manier doen. doe de hd eraan hangen terwijl je boot via cd. en dan bij installeren kiezen voor die andere hd . dan kan je linux zelf ook laten uitzoeken met de partities


------------

*mod-edit* : topic op duimpje gezet omdat er langer dan 10 dagen geen reactie meer geweest is van TS, en we er zodoende vanuit gaan dat het probleem intussen opgelost is :)

*
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan