• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

[photoshop] Maken van custom textures

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erikk

Heeft veel posts
Lid geworden
18 dec 2005
Berichten
11.160
Waarderingsscore
279
[hand]

Maken van custom Textures.

in deze tutorial ga ik je laten zien hoe je een custom texture kan maken en deze later kunt gebruiken.

textures kun je op verschillende manieren gebruiken. bijvoorbeeld op letters.

[/hand]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[hand]

1. Maken van de pattern/texture.

we beginnen met een plaatje waarvan we de texture willen maken.
ik heb gekozen voor een baksteen print:
beginji0.jpg



hier moeten we een texture van maken. dit kan je doen door in het EDIT menu te kiezen voor Define Pattern.. zoals hieronder:
editmenusi1.jpg


je krijgt als je dit aan hebt geklikt een nieuw menutje waarin je een naam moet geven aan de texture. ik heb de texture de naam baksteen gegeven:
naamul3.jpg


oke nu heb je een eigen gemaakte texture toegevoegd. je kan deze op meerdere manier gebruiken en ook op meerdere plaatsen binnen photoshop. 2 van deze manieren ga ik in het volgende hoofdstuken laten zien.



[/hand]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[hand]

2. Gebruiken van je texture.

Nu gaan we de eerder gemaakte texture gebruiken.

we gaan dit doen op een stuk text. en wel deze:
texttu2.jpg

hier gaan we een layer effect opzetten.

ga naar het menu LAYER/LAYER STYLE/BLENDING OPTIONS. zoals hieronder:
menulayerkn9.jpg


je kijgt nu het layer effects menu. zoals hieronder:
layerstylemenubt4.jpg

hierin kan je allerlei effecten toevoegen aan je image. maar wij gaan in deze tutorial alleen gebruik maken van de BEVEL AND EMBOSS/TEXTURE . dus druk op de optie BEVEL AND EMBOSS/TEXTURE. en je krijgt het volgende menu.
texturewindowhk6.jpg

zoals je kunt zien krijg je nu de optie om een texture te kiezen. je kunt de specifieke texture veranderen door op het pijltje naast de texture te kiezen.
je krijgt dan een puldown window met daarin alle textures die je op jouw computer staan.
zoals hieronder:
puldowntexturesmp4.jpg


kies vervolgens voor de eerder aangemaakte baksteen texture. je tekst krijgt nu automatish de texture over zich heen. zoals te zien zal zijn in je main window.
de texture gebruikt in eerste instantie standaard waarden voor de size enz maar die kan je veranderen.
ik heb de instellingen als volgt gezet:
texturesettingsra1.jpg

als je dan op OK drukt komt je text er ongeveer zo uit te zien:
textmettextureal4.jpg

omdat de texture optie onder de bevel and emboss optie zit wordt deze ook meteen aangezet dus op deze afbeelding zit ook een beetje diepte, je kan dit wel verandere en dit ga ik ook doen. ook andere styles kunnen er gewoon bij worden gedaan.

ik heb de bevel and embos in zijn geheel op 0 gezet. zodat deze uitstaat. verder heb ik nog een dropshadow erbij gedaan en een stroke erbij.
zoals hieronder aangevinkt:
textureenanderesettingsht0.jpg


dit is dan het eind resultaat.:
texteindedk6.jpg



je kan dit dus met elk willekeurige texture doen op elke afbeelding die een layer style accepteert.

zoals je ziet krijg je bij een texture de relief van het orginele texture/pattern afbeelding. de kleuren moet je er zelf aan geven door bijvoorbeeld een color overlay. als je gewoon precies de texture/pattern wilt hebben voor op je tekst dan moet je kijken in het volgende hoofdstuk.!

[/hand]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[hand]

3. Het gebruiken van een pattern.

we gaan in dit hoofdstuk bijna hetzelfde doen alleen dan met een pattern layer effect. we gaan gebruik maken van de eerder zelfgemaakte texture/pattern (hoe je het ook wilt noemen.)
textpatternam3.jpg

maak een nieuwe tekst regel aan. en open vervolgens weer het layer effects menu. kies nu in het linker menu voor pattern overlay. je krijgt nu een menu in het midden waarin je een texture/pattern kan kiezen. kiez voor de baksteen texture/pattern. je letters hebben nu een baksteen pattern. je kan nog de grote en opacity van de pattern aanpassen als je dat wilt.

textpattermenuog2.jpg


als je alles goed hebt gedaan krijg je ongeveer het onderstaande

textmetpatterbb5.jpg


zoals je ziet hou je nu de exacte afbeelding als pattern/texture. waaronder ook de kleuren.



[/hand]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[hand]

Nou dat was de tutorial. als er nog vragen of opmerkingen zijn dan hoor ik het wel.

[/hand]



~~~~~~~~~~​

*mod-edit* : Omdat we na overzetting van tijdelijke --> vaste handleidingen, tutorialtopics sluiten, kunnen evtle reacties op en/of vragen over deze tut, verder gesteld worden in het vragengedeelte van het forum, i.c. bij Grafische & Design (verwijs er dan even bij naar deze tutorial) :)

*
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan