• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Nieuw Hier

Status
Niet open voor verdere reacties.
W

willem1940

Gast
Ik denk dat mijn nickname voldoende duidelijkheid geeft (ja ik ben momenteel echt 64 jaar oud of jong en voor wie het interesseert: (groot)vader van 6 + (voorlopig) 6.

Ik kom met dezelfde nick ook op andere hobby-forums zoals Brommobielen, Talen, Gitaar, Politiek.

Met computers ben ik niet "technisch sterk" maar ook niet geheel onervaren en weet door het vele gebruik sommige kunstjes waar een "pro" niet altijd aan denkt of aan toekomt.

Mijn computer is redelijk modern met 1,4GHz; 80GB_harddisk; 512MB_RAM (in systeem aangeduid als 480 maar is echt 512, getest door uitwisseling met een andere computer/OS).
Ik kwam er proefondervindelijk achter dat 2x512MB RAM te groot is voor W98SE en een deskundige vertelde mij dat de grens ligt bij 640, anders probleem met DOS-geheugen.

Ik blijf zo lang mogelijk bij Windows98SE want had al teveel verdriet van ME (=Meer Ellende), 2000 en vooral: XP dat ik omwille van de nogal bijzondere hardware(drivers) installeerde op de 2GHz laptop van mijn vrouw.
Ook heb ik GEEN IE6 (meer) aan boord want die maakte middels een conflict met de combinatie OutlookExpress & Hotmail & MSN Messenger iedere keer mijn Windows kapot; ik houd het bij IE 5+, waarvoor de bloednodige upgrading alleen nog maar te halen is op de site Office2000 Update want IE5 wordt niet meer ondersteund via Windows Update.
Alle update-bestanden houd ik aan boord anders kan IE zichzelf in noodgeval niet repareren. Bij "Windows Onderhoud" dus GEEN "overbodige programma's" automatisch laten weghalen (settings)!!

Belangrijk vind ik de gratis van Net gedownloade programma's:
- "Antivir" virus-bescherming
- "Adaware" spionnen-vanger
- "Sygate" firewall (belemmert NIET de beeld- en geluidscommunicatie met bijvoorbeeld MSN Messenger)
- Microsoft Regclean (register-opschoning) dat bij mij steeds gelijk heeft gehad dus het aangemaakte herstel-bericht gooi ik altijd meteen na een run onbekeken weg
- Windows Media Encoder 7 van de Amerikaanse MS-download site; een programma waar ik nog niet alle "oefeningen" van dr heb maar het kan verschrikkelijk veel met video- en audio-opnamen
- "light" gehouden Media-players RealPlayer, Quicktime, Winamp en GEEN WMP9 (want die speelt de baas en kan niet zoals RealPlayer worden getemd); de oude WMP is goed genoeg voor mij
- (Geen freeware) Partition Magic waarmee ik zonder poespas binnen een volle harddisk partities kan maken en beheren.

Mm, toch nog een tamelijk lang verhaal. Dat zul je van mij niet vaak meemaken maar dit kan voor een keer niet korter.

Hieronder volgen de voornaamste "kunstjes" die ik op mijn PC doorvoerde:

- geen partities groter dan 16GB want proefondervindelijk vastgesteld dat dat anders problemen geeft in de combinatie BIOS/DOS van deze computer, o.a omdat defragmenteren en schijfcontrole van zulke partities onder Windows dan niet meer lukken.

- tamelijk kleine C: voor Windows
- D: partitie alleen voor het Virtueel (SWAP)geheugen, 3x RAM-waarde is genoeg; daarnaartoe gecommandeerd vanuit Apparatenbeheer
- E: redelijk grote ruimte waarnaartoe ik de mappen Mijn Documenten en Mijn Favorieten heb ge-knipt/plakt (tussenvraag: wil je dat echt? Ja, dus). Als ik nu eens door pech de C:-schijf moet formatteren staan die mappen gebackupped, de INHOUD kan ik dan naar de mappen van nieuw-genstalleerd Windows copiren en vervolgens weer de oude knip/plak-truc voor die 2 mappen van C: naar E:.
F: alle software-CD's, inclusief (geripped) de W98SE-map en optimaal van F: naar C: genstalleerd ipv vanaf de CD-speler, zodat bij enig probleem Windows mij niet om een CD vraagt maar zelf teruggrijpt naar de "wortels".
Sommige programma's, o.a Office 2000 en Encyclopedie Encarta genstalleerd via optie "als Netwerk" of "van CD" zodat er niet nutteloos C:-ruimte wordt verspild.
G:, H: en I zijn voorlopig reserve-ruimte.
====

Microsoft Windows 98 4.10.2222 A
Volledige installatie met Volledige OEM-cd /T:C:WININST0.400 /SrcDir=F:WIN98SER /IZ /IS /IQ /IT /II /NR /II /C /U:xxxxxxxxxxxxxxxxx
IE 5 5.00.3105.0106
Actieve tijdsduur: 0:11:32:09
Normaal
Op "******" als "*******"

AuthenticAMD AMD Duron
480 MB RAM
62% van de systeembronnen is beschikbaar
Beheerd door Windows-wisselbestand op station D (1954 MB beschikbaar)
Beschikbare ruimte op station C: 2035 MB van 3068 MB (FAT32)
Beschikbare ruimte op station D: 1954 MB van 2086 MB (FAT32)
Beschikbare ruimte op station E: 14188 MB van 14590 MB (FAT32)
Beschikbare ruimte op station F: 7652 MB van 14569 MB (FAT32)
Beschikbare ruimte op station G: 14569 MB van 14569 MB (FAT32)
Beschikbare ruimte op station H: 14569 MB van 14569 MB (FAT32)
Beschikbare ruimte op station I: 14569 MB van 14569 MB (FAT32)
 
Hoi Willem,

Welkom hier op het forum :)

Je hebt in ieder geval veel tijd en moeite gestoken in het uitdokteren van de voor jou ideale pc, de juiste werking, de juiste componenten en software, heb zelf daar meestal niet zoveel geduld mee, snel windows installeren en daarna zien we wel weer :lol:

Ik hoop dat je nog wat hier kan leren op het forum, en/of dat je een boel anderen mensen kunt en wilt helpen met hun pc problemen, of op ander gebies.

Veel plezier op het forum,

Frank :)
 
welkom Willem ;)

Ben ook pas nieuw hier maar wou je toch verwelkomen.

euh, niet technisch sterk? Ik heb uw uitleg gelezen en ik snap er niets van , het is precies chinees voor mij :blink:

ik gebruik WIN2000, mijn PC is een pentium 3 en ik heb twee harde schijven. Veel verder gaat mijn kennis niet :rolleyes:

Ik ben meer van de strekking van frankw: installeren die handel en dan zien we wel weer :p

Cat
 
Hoi Willem :)

Welkom op het forum en nog veel lees- en postplezier hier.

512MB_RAM (in systeem aangeduid als 480 maar is echt 512,
Heb je soms een "shared" videokaart, die 32 MB van je RAM-geheugen gebruikt?

Met vriendelijke groet,

Rainaldo :)
 
Welkom Willem :lol: :D :D

Veel lees- en postplezier hier! :)
 
Originally posted by Rainaldo@17-09-2004, 11:49:48
Hoi Willem :)

Welkom op het forum en nog veel lees- en postplezier hier.

512MB_RAM (in systeem aangeduid als 480 maar is echt 512,
Heb je soms een "shared" videokaart, die 32 MB van je RAM-geheugen gebruikt?

Met vriendelijke groet,

Rainaldo :)
Ik zei al: "technisch" ben ik niet sterk; ik weet alleen dat die hardware van merk "Via" is en ik heb geen idee wat daaraan "shared" = gedeeld, zou kunnen betekenen. Zijn trouwens geen "kaarten" want het is een all-in-one moederbord, best modern
:)

Mr: de meeste "kunstjes" haalde ik tot een paar jaar geleden, bij voldoende schijf-ruimte (niet groter dan 8600MB per schijf, want die beestjes hebben nog geen DMA-mogelijkheid of zoiets) al precies zo uit met ouwe 100MHz "486" en pentium-1 -machientjes met 32 MB RAM en het werkte gewoon altijd een stukje beter dan maar raak installeren.
 
Met shared wordt bedoelt dat je een onboard videokaart hebt ipv een aparte pci of agp videokaart, bij onboard kaarten pakt hij een stuk van je ram geheugen om te kunnen draaien. bij agp / pci kaarten niet. daarom kan het zijn dat van je ram geheugen een gedeelte in gebruik is genomen (geconfisceerd) door je onboard videokaart.
 
Goed, altijd beter dan, dan dat het net gebruikt zou worden.

:)
 
hallo willem

kan je je verhaal eens in het nederlands ook vertellen :lol: :lol:

welkom, en betreffende computers heb ik toch alleen maar vragen :lol:
want ik leer slecht bij :unsure:


;)
 
:D welkom willem 1940

quote :Met computers ben ik niet "technisch sterk" :D

je praat al beter mee dan mij :D

nogmaals welkom en veel post plezier.

groeten
gizmo B)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan