• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows xp pro (licentie vraag)

Status
Niet open voor verdere reacties.
R

rasim1985

Gast
Beste mensen,

Ik zit met een klein probleempje:

Ik heb 3 dagen geleden een laptop gekocht (specifiek voor het feit dat er een coa label aan de onderkant stond zodat ik van een legale versie kon genoeten)

Nu was het zo dat de mensen de recovery cd kwijt zijn van de laptop (compaq evo n610c) en het register is beschadigd waardoor ik de laptop wil formatteren.

Op de coa label staat de product key, en windows xp pro is zelfs geactiveerd. Nou heb ik met microsoft gebeld met de vraag hoe ik mijn pc dan het beste kan formatteren waarop ik als antwoord kreeg dat ik dan geen licentie heb omdat de cd mist.

De licentie was volgens die meneer: De COA label met bijbehorende key, de laptop (indien oem versie) EN de cd waar windows xp pro op staat. Heb je 1 van bovenstaande niet zei die meneer dan heb je dus ook geen licentie. Ik vind dit wel erg sterk en ik denk daarom ook dat hij het mis heeft. (mensen op een helpdesk hebben het wel vaker mis)

Nou heb ik van hem een nummer van compaq gekregen om te vragen of ik een recovery cd kon krijgen van hen, dus ik naar compaq bellen, hele situatie uitgelegd en ze zeiden dat het ongeveer 38,50 zou kosten waarop ik antwoordde dat dat geen probleem was. Nou, toen doorverbonden met iemand die er meer van wist en diegene zei tegen mij (omdat ik een xp pro versie had) dat ik weer doorverbonden moest worden (ja echte ellende)

Kreeg ik weer een meneer aan de lijn, heeft ie aan de hand van mijn serienummer opgezocht welke versie ik had (hij zei dat er stond windows 2000 ofzo) waarop ik zei dat het niet klopt, dus hij verder zoeken naar nummertjes, etc die ik niet kon vinden. En vervolgens had hij (volgens mij) geen zin meer om verder te zoeken en zei hij tegen mij dat hij me geen recovery cd kon toesturen omdat de garantie verlopen zou zijn.

Nou vraag ik jullie: Wat kan ik nu nog doen om toch aan die cd te komen, want er is immers betaald voor de licentie, dus ik zie niet in waarom ik weer opnieuw een zelfde versie zou moeten kopen?

Kan ik niet bijvoorbeeld gewoon een kopie pakken, want de versie wordt bepaald aan de hand van je key neem ik aan (welke in mijn geval 100% legaal is en geactiveerd met labeltje erop en eraan)

MVG,
Rasim
 
Laatst bewerkt:
je kan gewoon een kopie of een andere orginele cd van iemand lenen of downloaden en dan de key onderop je latop (coa label zoals jij het noemt) gebruiken om hem te installeren. hij zal hem als het goed is gewoon moeten kunnen activeren. als je tijdens activeren een melding krijgt dat je te vaak geactiveerd hebt. dan moet je microsoft opbellen, hun vragen dan op hoeveel computers je die key hebt gevbruik (jij zegt uh 1). en ze vragen waarom je zovaak hebt geinstalleerd ( jij zegt. doordat windows crasched steeds).

dan komt alles gewoon goed
 
je kan gewoon een kopie of een andere orginele cd van iemand lenen of downloaden en dan de key onderop je latop (coa label zoals jij het noemt) gebruiken om hem te installeren. hij zal hem als het goed is gewoon moeten kunnen activeren. als je tijdens activeren een melding krijgt dat je te vaak geactiveerd hebt. dan moet je microsoft opbellen, hun vragen dan op hoeveel computers je die key hebt gevbruik (jij zegt uh 1). en ze vragen waarom je zovaak hebt geinstalleerd ( jij zegt. doordat windows crasched steeds).

dan komt alles gewoon goed

Die kopie is dan niet illegaal lijkt mij dan?

Ik wil die laptop binnenkort zakelijk gaan gebruiken en ik kan me geen gezeur permitteren (boete of iets dergelijks) Want die man van microsoft zei tegen mij dat de originele cd onderdeel is van de licentie?
 
Laatst bewerkt:
de cd maakt helemaal niks uit. kunnen ze verder ook niet nagaan zo ver ik weet. zolang je gewoon de zelfde versie pakt dan maakt het niet uit.
 
de cd maakt helemaal niks uit. kunnen ze verder ook niet nagaan zo ver ik weet. zolang je gewoon de zelfde versie pakt dan maakt het niet uit.

Ook al kunnen ze het nagaan, dan blijft het mijn inziens nog legaal. Ik lees net op de site van Microsoft:

Bovendien valt software onder het auteursrecht. Dit houdt in dat producten niet gekopieerd mogen worden zonder toestemming van de houder van het copyright. Het is derhalve bij de wet verboden om zomaar software te kopiren. Het illegaal of zonder licentie kopiren van software houdt het volgende in:

  • fysieke kopien van een softwareprogramma;
  • elektronische kopien op een computer of een lokaal netwerk;
  • kopien afkomstig van internet.
Het kopiren van software zonder licentie en het gebruiken van vervalste software zijn slechts twee vormen van softwarepiraterij. Het gebruik van illegale software heeft ernstige financile en juridische gevolgen voor iedereen (ook voor bedrijven en managers). Volgens het strafrecht mogen hiervoor boetes worden gegeven (waaraan geen maximum is verbonden). Leidinggevenden lopen zelfs kans op gevangenisstraf. Mogelijke straffen volgens het burgerlijk recht zijn dwangbevelen en het betalen van hoge vergoedingen aan de houder van de rechten.

Dus als je wel een licentie hebt dan mag je het wel kopieeren (staat hier eigenlijk gewoon in) Dan snap ik niet dat die meneer aan de telefoon iets anders zei tegen mij...
 
Je mag wel een kopie voor jezelf maken, niet voor de verkoop.
 
de cd maakt helemaal niks uit. kunnen ze verder ook niet nagaan zo ver ik weet. zolang je gewoon de zelfde versie pakt dan maakt het niet uit.

Hier zit eigenlijk ook een probleem in. Ik heb een oem versie, dus als ik een gewone cd zou pakken dan zou dit niet werken omdat compaq eigen samengestelde windows heeft ofzo?

Je mag wel een kopie voor jezelf maken, niet voor de verkoop.

Dit is wettelijk ook niet helemaal correct omdat je dan nog de originele cd moet bezitten. Deze is onderdeel van je licentie, heb zojuist nog iemand gesproken op de telefoon van microsoft. Maar die zei dat ik het in principe gewoon zo kan laten.

Mod:
Posts samengevoegd. Gebruik de 'Edit' knop om je post te bewerken.
 
is je probleem nu opgelost dan?
 
Jep, hier kan wel een slotje op :)

Iedereen bedankt voor jullie moeite/tijd.
 
kopieen maken van software is altijd illegaal tenzij in de licentie staat dat het mag .... staat een heel mooi topic hier ergens op het forum waarin alles haarfijn wordt uitgelegd. Misschien weet een van de mods precies waar.
 
op grond van artikel 45k van de auteurswet mag de rechtmatige verkrijger wel een reservekopie maken van een programma.
 
op grond van artikel 45k van de auteurswet mag de rechtmatige verkrijger wel een reservekopie maken van een programma.

Dat mag je ook wel, alleen is het het probleem dat je het origineel moet bewaren. (volgens de medewerker) Dus als je het origineel niet bewaart dan heb je niks aan een kopie (wettelijk gezien)

aida32 downlouden daar in kan je key nummer in terug vinden en veilig stellen je kan gewoon een gecopie windows xp gebruiken doe ik ook ik zovaak xp moeten her instaleren veel succes www.aida32.nl

Key heb ik ook gewoon, zoals ik al zei die staat op de COA (certificate of authencity) of hoe je dat ook noemt. Dus dat was het probleem niet :wink:

Toch bedankt voor je reactie.

Mod:
Posts samengevoegd. Gebruik de 'Edit' knop om je post te bewerken.
 
@Frank,
dat klopt, maar .....

De belangrijkste elementen van dit artikel zijn:
  • Het moet gaan om een kopie van computerprogramma's of software.
  • De kopie moet door de rechtmatige verkrijger gemaakt worden.
  • De kopie moet een reservekopie zijn.
  • De reservekopie moet noodzakelijk voor het beoogde gebruik zijn.
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/software/reservekopie/

Bovendien betekent dit niet automatisch dat het maken van een reservekopie een recht is. En inderdaad, zonder origineel mag het niet, en daar ging het TS over geloof ik.
 
@Frank,
dat klopt, maar .....

De belangrijkste elementen van dit artikel zijn:
  • Het moet gaan om een kopie van computerprogramma's of software.
  • De kopie moet door de rechtmatige verkrijger gemaakt worden.
  • De kopie moet een reservekopie zijn.
  • De reservekopie moet noodzakelijk voor het beoogde gebruik zijn.
http://www.iusmentis.com/auteursrecht/software/reservekopie/

Bovendien betekent dit niet automatisch dat het maken van een reservekopie een recht is. En inderdaad, zonder origineel mag het niet, en daar ging het TS over geloof ik.

Tis wel mooi lullig aangezien ik die laptop heb gekocht JUIST om die coa label omdat ik dacht dat ie daarmee wettelijk legaal zou zijn :wall:

Dit is echt IN EN IN TRIEST van microsoft. Daarom dat ik nu met linux wil gaan spelen. Heeft iemand een url met duidelijke info voor beginners met linux?

EDIT: Nog een stuk gelezen over copyright, etc en het lijkt echt 1 groot grijs gebied te zijn.

Hoe zit het precies met Windows op tweedehands pc's?
Een Microsoft Windows OEM besturingssysteem op een tweedehands pc kan alleen onder bepaalde voorwaarden rechtsgeldig worden gebruikt. Dit kan alleen als naast het besturingssysteem dat op de tweedehands pc is genstalleerd ook alle componenten waarmee dat besturingssysteem oorspronkelijk werd gedistribueerd worden overgedragen. Doorgaans zijn dit in elk geval de software zelf (genstalleerd op de pc), eventuele andere media, documentatie en een echtheidscertificaat/COA.

Deze verschillende componenten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en mogen dus niet los van elkaar worden verhandeld. Daarbij is het echtheidscertificaat geen licentie en uitsluitend bedoeld om de echtheid te garanderen van die software waarmee het oorspronkelijk in het verkeer is gebracht. Wanneer die software dus van de pc wordt gewist, is er geen software meer waarvan de echtheid gegarandeerd zou moeten of kunnen worden, terwijl afnemers veelal (ten onrechte) in de veronderstelling zijn dat het echtheidscertificaat een gebruiksrecht geeft. U dient daarom in die gevallen het echtheidscertificaat tezamen met de software te verwijderen.

Een alternatief zou kunnen zijn de software opnieuw te installeren. Dat is echter alleen toegestaan indien alle oorspronkelijke componenten beschikbaar zijn en voor die her-installatie de oorspronkelijke recovery cd wordt gebruikt. In het geval dat de oorspronkelijke componenten niet meer compleet of niet meer aanwezig zijn en uw afnemers wel een Microsoft besturingssysteem willen, is het met een nieuw besturingssysteem uitleveren van de pc het enige alternatief om uw afnemers van een geldig gebruiksrecht te voorzien. Een zogenaamde OEM versie is dan prijstechnisch het meest gunstig. Bij deze nieuwe software wordt een nieuw echtheidscertificaat geleverd dat op de pc kan (en moet) worden bevestigd.

Mod:
Posts samengevoegd. Gebruik de 'Edit' knop om je post te bewerken.
 
wat evt. nog zou kunnen is dat er een hidden partitie op je HD staat met een OEM install; een herstelpartitie.

En ja, lullig van MS, maar zeker ook van de leverancier (Compaq).
 
wat evt. nog zou kunnen is dat er een hidden partitie op je HD staat met een OEM install; een herstelpartitie.

En ja, lullig van MS, maar zeker ook van de leverancier (Compaq).

Naja, ik had slechte service wel kunnen verwachten, dat geven de meeste computer fabriekanten. Maar hoe vind ik deze partitie? (als die er uberhaupt is)
 
deze computer - rechterklik -> beheren
dan opslag -> schijfbeheer
Als er iets is, dan zie je het daar
 
Hier stuit ik weer op een probleem waardoor ik windows juist opnieuw wil installeren. Tekst:

MMC kan niet initialiseren vanwege een onjuiste installatie of een beschadiging aan het register. Zorg ervoor dat het bestand mmcndmgr.dll is geregistreerd, door het uitvoeren van 'regsvr32 %SystemRoot%\system32\mmcndmgr.dll

Als ik dit dan uitvoer via start > uitvoeren dan krijg ik het volgende bericht:

Het in het geheugen laden van de bibliotheek (C:\WINDOWS\system32\mmcndmgr.dll) is mislukt - Ongeldige toegang tot geheugenlocatie.
 
Probleem gefixt door het volgende bestandje te downloaden:

http://www.dlldump.com/download-dll...es/M/mmcndmgr.dll/5.1.2600.2180/download.html

Dat bestandje zet je dan in je map van windows/system32 en doe je start > uitvoeren: regsvr32 %SystemRoot%\system32\mmcndmgr.dll

nu ff in beheer kijken.

EDIT: ik zie dat ik in beheer alleen station c: heb en mn dvd drive, dus helaas is die optie uitgesloten. Ik maak wel een herstel punt mochten er problemen optreden en eventueel een ghost mocht ik echt niks meer kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan