• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Cursus php deel 3 (Loops)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dimention

Enthousiast
Lid geworden
25 jun 2004
Berichten
2.106
Waarderingsscore
12
[hand]Om op de basis-cursus van nano over php-scripting voort te gaan deze post
de eerste 2 delen kan je hier vinden.
Ik wil hier voor de beginners de loops uitleggen en daarom ga ik de simpelste applicaties als voorbeelden geven.

Loops

Wat zijn loops ?
Loops zijn basis-functies in php die applicaties meerdere malen herhalen.

Hoeveel soorten loops bestaan er ?
Er bestaan 2 soorten loops nl. :
  1. While-loop
  2. For-loop

De WHILE loop
  • Hoe ziet de while loop eruit
PHP:
<?php
while()
{

}
?>
  • Hoe gebruik je de while loop
We gaan nu eerst een simpele herhaling maken dat van 1 t.e.m 20 telt

PHP:
<?php
$nummer = 1; //Variabelen komt in deel 1 voor

while($nummer <= 20) // De while functie kijkt of de variabele kleiner of gelijk is aan 20
{
    echo $nummer."<br />"; // Toont variabele nummer op scherm en gaat naar volgende regel
    $nummer++; // Telt + 1 bij variabele nummer
}
?>
In het nederlands uitgelegt doet deze code:

Zolang nummer kleiner of gelijk is aan 20
beeld nummer af en tel + 1 bij nummer


De uitkomst van deze code is gemakkelijk te raden.
De while loop kan je voor verschillende applicaties gebruiken, het wordt het meeste gebruikt voor mysql opdrachten. (Dit zien we in de volgende curcus).:agree:

De FOR loop

De forloop lijkt veel op de while loop, maar het wordt eerder in tel applicaties gebruikt.
  • Structuur
PHP:
<?php
for($i=(getal); $i<=(getal); $i+/-(getal)) //Getal wordt telkens vervangen door een gekozen getal
{

}
?>
Om op onze programma van hierboven terug te komen gaan we hetzelfde doen maar met een for-loop

PHP:
<?php
for($i=1; $i<=20; $i++;)
{
    echo $i."<br />";
}
?>
Zoals je kan zien wordt in de forloop de bijtelling op voorand gedefinieerd, en in de while loop na de voldoening van de "eisen".

Ik hb de loops zo goed mogenlijk proberen uit te leggen maar als je het nog steeds niet snap mag je me altijd vragen stellen.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.[/hand]

"EDIT" Oops ik zie net dat ik in het verkeerde deelforum zat, kan iemand dit oplossen ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan