• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

PHP - 1. Basis

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikki007

NCF Goeroe
Lid geworden
28 sep 2004
Berichten
21.723
Waarderingsscore
401
Basis PHP

1. Inleiding

Allereerst ga ik de basis uitleggen van PHP, hiermee bedoel ik dus ook echt basis.
Dus als je nog nooit eerder met PHP te maken hebt gehad is dit nodig, anders kun je dit vrijwel overslaan.

2. Code opbouw

Als je ergens een PHP code op toe wilt passen is het noodzakelijk dat je het tussen de php tags zet. Dit gaat als volgt:

PHP:
<?php

 // Hier kan je gaan verder breien

?>

Zoals je zit staat op de eerste regel <?php en op de laatste regel ?>, alles daar tussen wordt als PHP beschouwt!
De 2 slashes (//) duiden erop dat er een comment volgt in de code, dit is handig als je veel code hebt zodat je zelf kan kijken wat het ook alweer was.
PHP leest dit dus niet.
Ook kan je inplaats van met <?php te beginnen met <? beginnen (en weer met ?> eindigen), dit wordt het gebruik maken van shorttags genoemd.
Dit raad ik af omdat niet elke host dit ondersteunt.

3. Tekst laten zien


Wat natuurlijk belangrijk is om te weten is hoe je tekst kan laten zien, dit kan je doen met de print() of echo() optie. (Dat lees je goed, ik noem het geen functie, dit komt doordat het een language construct is, lees meer hierover op php.net).
Hieronder een voorbeeldje:

PHP:
<?php

echo 'Hallo dit is mijn eerste PHP script.'; 

?>

En dit zal het volgende weergeven:

Hallo dit is mijn eerste PHP script.

En nog een voorbeeldje van print:

PHP:
<?php

print 'Hallo dit is mijn tweede PHP script.'; 

?>

En dit zal het weergeven:

Hallo dit is mijn tweede PHP script.

Wat je dus NIET moet doen:

PHP:
<?php

Hallo dit is een PHP script.

?>

Dit zal een Parse Error teruggeven.

4. Variabelen


Variabelen is een klein stukje wat info bij zich kan houden, een variabel maken is heel simpel.
Een variabel begint met $ gevolgt door een woord en de inhoud.
Voorbeeld:

PHP:
<?php

$naam = "ikki007"; // $naam heeft de waarde ikki007
$forum = "NCF"; // $forum heeft de waarde NCF

?>

Nu kunnen wij deze variabelen overal in ons script weer oproepen.
Let erop dat variabelen buiten de quotes staan van print of echo.
Voorbeeld:

PHP:
<?php
// In dit voorbeeld gebruik ik echo, dit kan je ook vervangen door print

$naam = "ikki007";
$forum = "NCF";

echo $naam; // Geeft weer: ikki007 omdat dat de waarde is van $naam
echo '$naam'; // Geeft weer: $naam omdat hij hem als een string aanziet en niet als variabel

echo 'Hallo ik ben '.$naam.' en ik ben lid van het '.$forum; // Geeft weer: Hallo ik ben ikki007 en ik ben lid van het NCF

// Zoals je ziet in het laatste voorbeeld sluit ik de echo met ' gevolgt door een . en daarna het variabel, dat doe ik zodat die hem aanziet als variabel en niet als string, later begin ik de echo weer omdat er tekst komt, op het laatst sluit ik hem weer voor het $forum variabel. Ik begin hem niet meer omdat er geen tekst meer komt.
?>

Bij het aanmaken van een variabel komt je string (tekst) tussen quotes, als je een getal (integer) als waarde van een variabel wilt dien je die quotes weg te laten. Als je dit niet doet ziet hij hem aan als string en niet als integer, wat later problemen kan veroorzaken.
Voorbeeld:

PHP:
<?php

$nickname = "ikki007"; // ikki007 is een string dus tussen quotes
$leeftijd = 14; // 14 is een integer dus niet tussen quotes
$aankoop = '2 ijsjes'; // dit wordt als een string aangezien

echo $nickname.' is '.$leeftijd.' jaar oud en heeft vandaag '.$aankoop.' gekocht.';

// Zal weergeven: ikki007 is 14 jaar oud en heeft vandaag 2 ijsjes gekocht.

?>

Ook kan je rekenen in PHP, dit is heel gemakkelijk en gaat als volgt:

PHP:
<?php

$leeftijd = 14;
$limiet = 16;
$wachttijd = $limiet - $leeftijd; // Zal de waarde 2 bij zich dragen want 16-14 is 2

echo 'Als je '.$leeftijd.' jaar bent moet je nog '.$wachttijd.' jaar wachten voor je bier mag drinken.';

// Zal weergeven: Als je 14 jaar bent moet je nog 2 jaar wachten voor je bier mag drinken.

?>


Tot zover mijn tutorial over de basis van PHP.
Gelieve deze tutorial niet kopieren zonder mijn toestemming.

~Ikki





~~~~~~~~~~​

mod-edit : Omdat we na overzetting van tijdelijke --> vaste handleidingen, tutorialtopics sluiten, kunnen evtle reacties op en/of vragen over deze tut, verder gesteld worden in het vragengedeelte van het forum, i.c. bij Web-Designing (verwijs er dan even bij naar deze tutorial) of via PB naar de maker.
Wil je als maker evtl wat aanpassen, toevoegen, .. na de verplaatsing, contacteer dan even iemand van het NCF-team voor heropening :)

*
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan