• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Maken van een sig met brushes en een render afbeelding.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erikk

Heeft veel posts
Lid geworden
18 dec 2005
Berichten
11.160
Waarderingsscore
279
[hand]

Maken van een sig met brushes en een render afbeelding.



<o:p> </o:p>
Inleiding
In deze tutorial ga ik je laten zien hoe je simpel een sig kunt maken doormiddel van een gebrushed background een render plaatje en natuurlijk je naam.
<o:p> </o:p>
Het maken van een sig doormiddel van een gebrushed background is 1 van de simpelste manieren om een sig te maken (natuurlijk kan je het heel uitgebreid maken als je dat wilt). En omdat ik hier op het forum al vaak heb gehoord van beginners dat ze niet goed weten hoe je nou de achtergrond moet brushen ga ik het in deze tutorial eens uitleggen.


<o:p> </o:p>
Wat heb je nodig
Wat je nodig hebt in deze tutorial is:<o:p></o:p>
-photoshop welke versie maakt niet heel veel uit, de features die ik gebruik zijn volgens mij in bijna elke versie beschikbaar.
-Een groot aantal brushes om de achtergrond mee te brushen.
Brushes kan je overal op internet vinden. Google eens op “Photoshop brushes”
<o:p> </o:p>
[google] photoshop brushes [/google] en dan vooral op [google]grunge brushes[/google]
<o:p> </o:p>
-Een mooi render image. Die kan je natuurlijk overal vinden. Het maakt ook niet veel uit wat je neemt
-Een mooi tekst font. Ook verkrijgbaar overal op internet onderanderen op DaFont.com


[/hand]

 
Laatst bewerkt door een moderator:
[hand]

Maken van de brushed background

Opzich kan je het beste brushes gebruiken die bij je render image passen en daarmee een background brushen die bij je render image passen. Maar in deze tutorial gaan we gewoon beginnen met brushen van de background (het gaat hoe dan ook passen bij de render. Maar als je van te voren bedenkt hoe je het wilt dan zal het mooier worden).
Start een nieuwe image door:
FILE->New<o:p></o:p>
Met de volgende settings:
Width = 400 (je kan natuurlijk ook een andere formaat kiezen)
Height = 100
<o:p> </o:p>
We gaan de background layer nu met de kleuren zwart en wit in kleuren.(later in de tutorial zullen we de sig kleur gaan geven). Dus kies voor de kleuren van de brushes zwart en wit. Doe dit door in de tools bar te drukken op het zwartwit knopje. Zoals hieronder aan
gegeven:
zwartwitknopzu2.jpg

Selecteer nu de brush tool. Bovenin photoshop krijg je nu de properties van de brush. Kies door op het pijlte te drukken voor een mooie brush.
brushkeuzewx6.jpg

Zet de brush op een redelijke groot zodat hij kwa hoogte ongeveer de hele sig bedekt (niet perse in de breedte dus). Kies voor de Mode normal en voor de opacity ~50 %.<o:p></o:p>
brushpropsyz2.jpg

ga nu met een zwart gekleurde grunge brush willekeurig op je background layer klikken met de brush. (gewoon zodat de background een beetje is ingekleurd). Zoals hieronder ongeveer:
sig1stebrushqx0.jpg

Het maakt niet uit dat het er nu nog niet uitziet.!
Selecteer nu een andere grunge brush en ga nu met de kleur wit op de background layer brushen (gewoon weer willekeurig brushen/klikken. Je mag natuurlijk ook heel precies gaan brushen als je de feeling hebt van hoe je het uiteindelijk wilt). Als je klaar bent met de tweede keer brushen kan je ongeveer hetzelfde als hieronder hebben:
sig2debrushau7.jpg

Verwissel nogmaals van brush en neem nu een brush met een vormpje erin en verwissel weer naar de kleur zwart. Begin nu weer te brushen op de background layer maar doe het dit maal wat diskreter zodat je maar een paar figuurtjes krijgt. Ongeveer zoals hieronder.:
sig3debrushux7.jpg

Verwissel weer van brush, neem dit maal weer een grunge brush. En behoud de kleur zwart.
En begin weer flink te brushen op de background. Neem een lichte brush , je kan eventueel de opacity lager zetten.
Je krijgt ongeveer zoals hieronder:
sig4debrushle2.jpg


Herhaal het bovenste proces met steeds het afwisselen van de brushes(maakt niet uit welke) en het wisselen tussen zwart en wit.!<o:p></o:p>
<o:p> </o:p>
Na een flinke tijd brushen kan je ongeveer het onderstaande resultaat krijgen.:
sig5debrushci9.jpg


Blijf gewoon net zolang brushen totdat je een beetje tevreden bent met het resultaat. Door veel verschillende brushes te gebruiken kan je een heel speels effect verkrijgen.!

[/hand]
 
[hand]

Levels aanpassen

Het histrogram van de background layer is op het moment waarschijnlijk heel slecht verdeeld en (waarschijnlijk zie je dat nu niet maar het verschil is groot) dat gaan we dus aanpassen.
Zorg dat de background layer is geseleteerd. En ga dan naar:
Image->adjustments->levels
Je krijgt nu een nieuw popup scherm met daarin het histrogram van de background layer. Waarschijnlijk heb je ongeveer hetzelfde als ik heb:

histogrambeforexv3.jpg


Zoals je kan zien is de verdeling van de kleuren niet helemaal optimaal verdeeld. Vooral de pure wit wordt niet gebruikt en puur zwart is ook magertjes. Dit kun je aanpassen door de hendels die nu aan de rand van het histogram zitten naar de juiste plek te verplaatsen. (klik en drag met de twee hendels). Zoals hieronder (let op de hendels).
histogramaferbq2.jpg

Je kunt dan meteen door de preview zien wat er met je image gebreurt. Doordat je de levels aanpast krijgt je image een betere kleur verdeling en krijgt je image meteen een betere diepte.
Dit is wat mijn resultaat is geworden door de aanpassing in de levels:
signalevelsbj5.jpg

Een stuk minder mattig grijs.



[/hand]
 
[hand]

Een diagonale streep patroon over de background brushen.

In veel sigs die op de manier zoals in deze tutorial zijn gemaakt wordt een effect gebruikt die je door een patroon van strepen verkijgt. Namelijk een patroon van diagonale strepen over de gehele background. Je kunt dit doen door het gebruiken van een brush die dit patroon bevat. (hier te downloaden door mij gemaakt bevat meerdere van dezelfde ook horizontaal en verticaal).
Als je de brush hebt gedownload en geselecteerd dan kun je er mee gan brushen op je background layer. Maak de brush precies groot genoeg zodat hij het hele bakground bedekt. En druk dan op je muisknop.
Je krijgt dan ongeveer onderstaande:

signmetstrepenmp3.jpg


Je kan de zwaarte van de strepen ook aanpassen door de opacity van de brush te veranderen. Ik heb hem op 40% gezet.


[/hand]
 
[hand]

Sig kleur geven.

We hebben nu een zwart wit background maar we willen natuurlijk een sig met kleur hebben.
Zorg dat de background layer is geselecteerd(als het goed is heb je op het moment nog geen andere layers) en ga dan naar :
Layer->new adjustment layer->color balance.<o:p></o:p>
Druk in het eerste popup venster op OK. Je krijgt nu nog een popup scherm waarin je de kleur kan kiezen. Speel een beetje met de handles zodat je de kleur krijgt die je wilt.
[FONT=&quot]Ik heb de volgende instellingen gebruikt[/FONT]
colorbalance1uu0.jpg

En daarmee het volgende resultaat gekregen.
signmet1kleuriy4.jpg

We gaan nu nog een kleur erbij doen.<o:p></o:p>
Selecteer weer background layer en voeg nog een adjustment layer in:
Layer->new adjustment layer->color balance.<o:p></o:p>
en geef hem de kleur die je wilt.
Ik heb er de volgende kleur toegevoegd:

signmekleur2tm9.jpg


Je hebt nu in je layers pallet (als je de standaard photoshop instellingen hebt dan staat deze standaard al rechtsonderin je scherm) de volgende layers.

layerspalletetc1.jpg


Sellecteer de bovenste layer. En klik dan op de layermask (dat is het witte vakje voor de teskst color balance 1). Door op de layermask met wit of zwart te gaan tekenen kan je de kleur die die layer geeft wel of niet laten geven. Door te varieren met de kleur zwart en wit kan je dus op plaatsen wel en niet die layer weergeven. Op deze manier gaan we dus de twee color layers met elkaar mengen waardoor de sig meerdere kleuren heeft.
<o:p> </o:p>
Selecteer een zwarte brush met een softe edge (liefst een ronde). Maak de brush ongeveer 40 px met een volledige opacity.
Begin nu delen van de background met die brush te brushen(zorg wel dat de layermask is geselecteerd). Je ziet nu de kleur van de laag eronder naar voren komen. Bewerk de bovenste laag zodat jij vindt dat de color layer eronder voldoende zichtbaar is.
<o:p> </o:p>
Ik heb het volgende resultaat:
signmettweekleurenvo3.jpg



[/hand]
 
[hand]

Render Image plaatsen.

Nu gaan we de render image erop zetten. Ik gerbuik het volgende plaatje:
mangawebg1008py7.jpg

Jij kunt natuurlijk zelf een afbeelding kiezen die jij mooi vind.
<o:p> </o:p>
Plaats de afbeelding (door drag en drop met de move tool van het ene venster naar jouw sig). Plaats de layer met de render image boven de background layer. Zoals hieronder te zien in de layers pallete:
layerspallettemetrenderid4.jpg

Vergroot/verklein/verplaats het plaatje nu zodat hij op de juiste plek staat in de sig. Zoals jij het mooi vind. Het maakt niet uit waar hij staat. Ik heb het als volgt staan:
signmetrenderimagegeplazt3.jpg

Haal vervolgens de overtollige delen van de render image weg. Door een tool naar keuze. Mijn image is heel makkelijk aan te passen aangezien het deel dat ik weg wil hebben gewoon zwart is (vandaar dat ik deze image heb gekozen). Ik krijg vervolgens dit resultaat:
signmetrenderzonderoverwb2.jpg

Nu gaan we de render image desaturaten zodat we hij puur de kleuren van onze color balance layers gebruikt. Hierdoor zal hij beter in de image passen. Doe dit als volgt(met de render image layer geselecteerd):
Image->adjustments->desaturate.
Je render image zal nu zwart wit worden gemaakt en door de colorbalance layer de kleur van de sig aannemen.
signmetrenderdesatot2.jpg

Om de render image beter met de achtergrond te later renderen gaan we nu de zijkanten van de render image een beetje vervagen.
Pak de gum en selecteer een gum met een softe edge(liefst een ronde). Maak de gum vervolgens ongeveer 90px en gum zachtjes langs de randen van de render image. Ik heb hierdoor het volgende resultaat gekregen:
signmetrendergummedaf0.jpg

Je kunt een plaatje op meerdere manieren laten blenden met de achtergrond en deze manier is 1 van de simpelste en mischien de minst mooiste maargoed.


[/hand]
 
[hand]

Rand om image

Nu gaan we een rand om de image maken. Maak een nieuwe layer en zet deze als bovenste layer:
Zoals hieronder te zien in de layers pallette:

layerspallettebordersn5.jpg


Slecteer nu met de selection tool de gehele canvas en doe het volgende om een border te maken:
EDIT->stroke.<o:p></o:p>
Je krijgt nu een popup waarin je de breedte en kleur van de border moet kiezen. Kies voor de breedte 4 px en voor de kleur zwart.
Je hebt nu 1 border rond je sig staan. Wat opzich al mooi is maar we gaan er nog een gekleurde omheen maken.
Selecteer weer de gehele canvas op de bovenste laag. En doe het volgende:
Edit->stroke.<o:p></o:p>
Kies voor de breedte nu 1px en voor de kleur een kleur naar keuze (beste een kleur kiezen die je ook in je sig gebruikt. Ik gebruik dus een soort oranje).
Je hebt nu een dubbele stroke. Beetje een rich stroke.! Erg mooi al zeg ik het zelf.
<o:p> </o:p>
Ik heb hierdoor het volgende gekregen.:
signmetstrokepb1.jpg



[/hand]
 
[hand]

Je naam erin zetten

Je naam kan je natuurlijk op de meest creatieve manieren in je sig zetten. Schijn / met een bevel / met een stroke / met vershillende kleuren / met een patroon / met allemaa frutsels / met een apart font. Welke jij doet is natuurijk geheel je eigen keuze en smaak.
Ik heb de volgende gedaan.
<o:p> </o:p>
De tekst Erikk met bijna alle blending settings. (blending options krijgje door te dubbelklikken op de layer) waaronder een lichte bevel, een zwarte stroke van 1 px natuurlijk een dropshadow enz enz.
De tekst layer heb ik vervolgens op opcacity 60% gezet.


[/hand]
 
[hand]

Eind resultaat!

Dit is dan het eind resultaat wat ik heb verkregen door deze makkelijke manier van een sig maken:
<!--[if gte vml 1]><v:shapetype id="_x0000_t75" coordsize="21600,21600" o:spt="75" o:preferrelative="t" path="m@4@5l@4@11@9@11@9@5xe" filled="f" stroked="f"> <v:stroke joinstyle="miter"/> <v:formulas> <v:f eqn="if lineDrawn pixelLineWidth 0"/> <v:f eqn="sum @0 1 0"/> <v:f eqn="sum 0 0 @1"/> <v:f eqn="prod @2 1 2"/> <v:f eqn="prod @3 21600 pixelWidth"/> <v:f eqn="prod @3 21600 pixelHeight"/> <v:f eqn="sum @0 0 1"/> <v:f eqn="prod @6 1 2"/> <v:f eqn="prod @7 21600 pixelWidth"/> <v:f eqn="sum @8 21600 0"/> <v:f eqn="prod @7 21600 pixelHeight"/> <v:f eqn="sum @10 21600 0"/> </v:formulas> <v:path o:extrusionok="f" gradientshapeok="t" o:connecttype="rect"/> <o:lock v:ext="edit" aspectratio="t"/> </v:shapetype><v:shape id="Picture_x0020_27" o:spid="_x0000_i1025" type="#_x0000_t75" style='width:399.75pt;height:99.75pt;visibility:visible;mso-wrap-style:square'> <v:imagedata src="file:///C:\Users\Erik\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image001.jpg" o:title="Eindsig"/> </v:shape><![endif]--><!--[if !vml]-->
eindsigds1.jpg

<!--[endif]-->
<o:p> </o:p>
Met deze manier kan je makkelijk/snel een leuke sig maken. Je kunt hem zoveel uitbreiden als je wilt. Als je de manier eenmaal weet dan kan je van te voren bedenk en wat voor brushes bij je render plaatje passen en daardoor een beter geheel maken. Als je weet welke brushes een mooi resultaat geven dan kan je op inzicht hele mooie backgrounds brushen.! Het is gewoon oefenen. Maar als beginner kan je zoals ik deed in de tutorial zonder als te veel voorbereiden en nadenken over wat waar moet en of het wel bij elkaar past toch een heel aardige sig maken.!
<o:p> </o:p>
<o:p> </o:p>
EN NU BEN IK WEL BENIEUWD WAT JULLIE ALLEMAAL MAKEN!! IK BEN BENIEUWD!


[/hand]





~~~~~~~~~~

mod-edit : Omdat de tuts na een tijdje verschoven worden naar de sectie voor vaste tutorials, en er hierdoor geen reacties meer op kunnen komen, werden de reacties bij deze tut naar het vragengedeelte van het forum verzet :)

Het draadje met de reacties is nu hier terug te vinden : klik
(Helaas moest de titel daarvan aan een stuk (dmv streepjes) geschreven worden omdat het dit draadje last heeft van het "blanco- probleem" en daardoor vrijwel onmodereerbaar is (vandaar ook dat er geen duimpje bij staat) en het anders niet lukte :s )


klik voor de reacties



*
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan