• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Draadloze beveiliging

Status
Niet open voor verdere reacties.
R

R3Mo

Gast
[hand]

Ik heb zelf o.a een draadloos netwerk thuis,
en was benieuwd naar hoe anderen de beveiliging van hun draadloze netwerk hadden.

Daarom ben ik vorige week met de laptop en een WiFi USB stickje een stuk door de wijk gereden.
Ik heb in 20 minuten 126 draadloze netwerken gevonden waarvan er 98 (Dat is meer dan 77%) niet beveiligd was... Afbeelding

Bij deze 77% had ik gewoon toegang tot internet, en bij sommige gevallen (69 computers) toegang tot alle data op de computers zelf..

Daarom heb ik hier een tutorial geplaatst voor het beveiligen van een draadloos netwerk

---

WEP: Wired Equivalent Privacy
Dit is een protocol dat je draadloze netwerk beveiligd
Het zit standaard in elke router / accespoint die Wifi (Wireless Fidelity (draadloos netwerk)) ondersteund

Kijk hier maar eens voor een afbeelding van de configuratie van een Accespoint

WEP moet aanstaan als je een redelijk veilige verbinding wilt hebben
Op de afbeelding staat achter "WEP Type" "Enable 128" dit houdt in dat WEP
beveiligt wordt met een 128 bits encryptie
In de meeste gevallen heb je de keuze tussen 64 en 128 bits encryptie

Op de afbeelding kun je bij "Key 1 (hex)" het wachtwoord invullen wat je wilt
voor de beveiliging van het draadloze netwerk

Als je een wachtwoord hebt ingesteld in de router / accespoint dan moet je alleen nog het wachtwoord instellen op de computers die verbinding maken met de router / accespoint. Dit kun je het beste doen volgens het boekje dat je bij de router / accespoint kreeg.

Als je nu contact maakt met je router of accespoint, heb je een 128 bits versleutelde verbinding met je netwerk.

---

Het programma wat ik heb gebruikt om de draadloze netwerken op te sporen is NetWork Stumbler

p.s.
WEP encryptie is niet waterdicht, alles is nou eenmaal te kraken, en als je de goede hulpmiddelen, kennis en tijd hebt kun je ook WEP de nek omdraaien.. meer
Maar het is een redelijk veilige oplossing tegen hackers, crackers en andere ongein.

Happy WiFi-ing!

R3Mo



[/hand]
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan