• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

C++ - If Statements

  • Onderwerp starter Smart Small Wolf
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
S

Smart Small Wolf

Gast
Nu ik toch wat vertrouwd ben met C++, besloot ik een C++ handleiding/tutorial te schrijven over If-statements. Dit is een zeer simpel programmatje, maar het kan toch van nut zijn voor jullie. Als jullie enige fouten ook maar aantreffen, meldt dit a.u.b. of stuur me een privbericht. Wel, hier gaat ie:

N.B.: Ik gebruik Dev-C++, maar Visual C++ zou ook perfect moeten werken met deze code.

[hand]
Ik veronderstel dat je toch al wel een beetje kennis hebt opgedaan met de andere tutorials van C++ die hier op NCF staan, zoals waar #include e.d. voor staat. We zullen beginnen met een klein programmaatje te schrijven dat if-statements gebruikt. De uitleg staat onder de code.
------------------------------------------------------------------------
Een if-statement is een handige functie waarmee je kan kijken of iets wel degelijk is wat je wou. Bijvoorbeeld, je stelt aan een gebruiker de vraag "Hoeveel boterhammen heb je vanmorgen gegeten?" en je wilt antwoorden naargelang het aantal boterhammen. Bijvoorbeeld als hij 1 boterham gegeten heeft, dan wil je dat bv. "Je eet niet genoeg 's morgens, jongen!" op het scherm gezet wordt. Als hij er 2 at, "Je eet nog steeds een beetje weinig!", etc... Hier komen if-statements goed bij te pas, je kan hiermee code uitprinten naargelang het aantal boterhammen, dus 1 zal dan "Je eet niet ..." en 2 "Je eet nog steeds..." uitprinten. Je kan er ook voor zorgen als de gebruiker iets ingeeft wat je helemaal niet verwacht, zoals bv. 20000, dan kun je 'else' gebruiken, welke eigenlijk uitgevoerd wordt als geen van de (else) if statements klopt. We gaan nu even de code bekijken.

Code:
#include < iostream > 

using namespace std; 

int main()
{
    /*Declaratie variabelen*/
    int number;
    
    cout<<"Would you care to enter a(nother) number between 1 and 20?\n"; 
    cin>> number;
    cin.ignore();
    
    if( number > 0 && number < 5 ) 
    {
        cout<<"My fortune-telling eyes tell me that the number you entered was somewhere between 0 and 5.";
        }
    else if ( number == 5 ) 
    {
        cout<<"Yes.. yes.. I can feel it! Your number is 5!"; 
         }    
    else if ( number > 5 && number < 10 ) //idem
    {
         cout<<"I see.. that your number is somewhere between 5 and 10!";
         }
    else if ( number == 10 ) //idem
    {
         cout<<"Going for the round numbers ey? You know always picking 10 is bad for your health..";
         }
    else if ( number > 10 && number < 20 ) //idem
    {
         cout<<"Bah, you picked a number higher then 10, that sucks.";
         }
    else if ( number == 20 ) //idem
    {
         cout<<"Stop picking round numbers like 20!";
         }
    else if ( number == 0 ) //idem
    {
         cout<<"Damn you zero-choosers.";
         }
    else 
    {
        cout<<"Dude, you're not supposed to enter numbers other then numbers from 0 to 20!";
        }
    cin.get();

    return 0;
}

Zoals je ziet heb ik voor 'number' slechts een simpele integer gebruikt, de gebruiker kan natuurlijk ook altijd een decimaal of kommagetal ingeven, als je dit wilt, dan kan je met floats of doubles werken..

Hier de verklaring van de code ( code vetgedrukt, verklaring staat erachter ):
#include < iostream > --> iostream staat voor in and outstream wat de in-en uitvoer in C++ regelt.
using namespace std; --> dit geeft aan dat je namespace std gaat gebruiken, zonder namespace std kan je geen functies zoals cout gebruiken, tenzij je met std::cout werkt, maar daar gaan we hier niet verder op ingaan.
int number; --> Geeft aan dat 'number' een integer bevat die gewijzigd kan worden.
cout<<"tekst_hier"; --> 'cout' print de tekst tussen de haakjes op het scherm.
cin>>number; --> haalt de waarde op die de gebruiker ingaf en slaat hem op in ( de integer ) 'number'.
cin.ignore(); --> 'gooit' enter weg. Geeft aan dat er al op enter geduwd is. Dit is belangerijk als je een nummer e.d. opvraagt.
if( number > 0 && number < 5 ) {//code_hier} --> letterlijk: 'als ( nummer groter dan nul en nummer kleiner dan 5 ) dan { code_hier }' dit gaat na of het opgegevene ( in dit geval 'number' ) iets is ( in dit geval groter is dan 0 en kleiner dan 5 ).
else if ( number == 5 ) {//code_hier} --> letterlijk: 'anders als ( nummer is gelijk aan 5 ) dan { code_hier }' dit gaat ook weer na of het gegevene ( in dit geval nummer ) iets is ( hier is gelijk aan 5 ), maar hij gaat hier eerst if controleren en als if niet klopt, dan gaat hij pas controleren of else if klopt.
else {//code_hier} --> lletterlijk: 'anders { code_hier }' --> dit wordt uitgevoerd wanneer niets van het bovenstaande 'TRUE' of correct is.
cin.get(); --> Wachten op een druk op de ENTER toets.
------------------------------------------------------------------------
Hier nog wat over operators of operatoren die je kan gebruiken in een If-statement ( en ook elders ):

Code:
Operator:               Staat voor: 
==                         is gelijk aan
!=                          is niet gelijk aan
<=                         is kleiner dan of gelijk aan
>=                         is groter dan of gelijk aan
<                           is kleiner dan
>                           is groter dan

Let goed op de 'OR' oftewel 'OF' oftewel || ( ALT GR + & ). Als je <= en >= even nader bekijkt dan zal je merken dat bv. 5 <= 6 TRUE oftewel WAAR is. Er staat wel degelijk is kleiner dan 'OF' gelijk aan, niet 'EN'. Voor groter dan of gelijk aan geldt hetzelfde.
------------------------------------------------------------------------
Bij if statements kan je bijvoorbeeld ook werken met
Code:
If ( true ) 
{
        cout<<"Hello";
}

if ( true ) {//code_hier} --> Als het voorgaande waar of juist is. Bv. stel dat er voorgaand berekend werd of het ingegeven nummer kleiner is dan 5, en dit is zo, dan zal TRUE uitgevoerd worden.
------------------------------------------------------------------------
Zo, dat was het, zoals reeds vermeld, stuur me een Privbericht of meldt als er iets verkeerds in staat. Ik hoop dat jullie hier iets aan gehad hebben, succes met het leren van C++ :),
Smart Small Wolf[/hand]
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan