• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

[handleiding] Vervangen notebook geheugen (DIM geheugen)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Erikk

Heeft veel posts
Lid geworden
18 dec 2005
Berichten
11.160
Waarderingsscore
279
[hand]

Het is opzich niet moeilijk om het werkgeheugen van een laptop te vervangen maar het leek me toch wel handig om er een handleiding voor te maken voor de mensen die nog nooit een laptop open hebben gemaakt. door deze handleiding weet je het hoe en waar.!

-------------
1. Open maken.
Je hoeft eigenlijk maar een heel klein deel van je laptop open te maken. (geloof dat het bij meren deel /vooral de nieuwe/ allemaal dezelfde plek is ongeveer maar dat kan wat afwijken uiteraard). Aan de onderkant van je laptop heb je meerdere kapjes die je apart kan losmaken ,voor de hardeschijf, voor de ram geheugen en eventueel wifi kaart en natuurlijk kan je de hele onderkant eruit halen. Om je werkgeheugen te vervangen heb je maar 1 kapje daar van nodig. zie plaatje hieronder.
kapjewerkgeheugenww2.jpg

aan de randen van dit kapje zitten schroeven en die moet je dus losschroeven om het kapje los te krijgen (LET OP! zet niet te veel kracht op de schroefjes en gebruik een schroevendraaier met de juiste maat anders is de schroef zo kapot.) als je alle schroefjes los hebt kan je het kapje er afhalen maar kijk ook hier weer uit dat je niks forceert.
schroevendraaiertm3.jpg


als je het kapje open hebt dan zie je je werkgeheugen zitten en mischien nog wat andere onderdelen. zie hieronder:
kapjeopench3.jpg

het zijn uiteraard die twee groene plaatjes.

2. oude kaartjes eruit halen
aan de zijkanten van de geheugen reepjes zitten aan beide kanten een kliksysteempje. door deze klikkers naar de zijkant te bewegen zal de geheugen module omhoog komen. (doe dit met twee handen en raak de module zo min mogelijk aan en het liefst alleen aan de zijkant). als de geheugen module omhoog is gekomen kan je hem er met twee vingers of twee handen eruit pakken. doe dit hetzelfde bij een eventuele tweede module.

(Ik doe het hieronder met 1 vinger maar dat is omdat ik het beeld van de camera anders verpeste. het is maar om een idee te krijgen)
kaartjevingerfv8.jpg



3. nieuwe kaarten erin.
de nieuwe kaart(en) erin steken is ook weer heel simpel. je moet de kaarten er schuin van boven in steken. als je schuin van boven naar beneden drukt dan klikt de kaart vanzelf in de kliksystemen. druk het kaartje eventueel nog wat steviger in het slot, maar forceer niks. doe hetzelfde voor eventueel een tweede kaart.
shuinbovengh9.jpg


4. kapje dicht maken.
als je de kaartjes erin hebt zitten dan kan je het kapje er weer op doen. leg het kapje er gewoon weer op en schroef hem dicht. draai de schroeven goed aan maar forceer wederom niks.


5. geniet van je nieuwe snelheid!
start je PC op en kijk of je computer normaal opstart. als dat het geval is dan mag je opgelucht zijn dat je alles goed hebt gedaan en kan je gaan genieten van je nieuwe snelheid! veel plezier.!

----------------------

ik hoop dat dit een beetje duidelijk was en dat ik nu de drempel wat lager heb gemaakt om het zelf ook te proberen de volgende keer dat je laptop te sloom vindt.!



[/hand]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan