• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

schijfcontrole nog nooit gedaan: wat te verwachten

Status
Niet open voor verdere reacties.
B

BJC

Gast
Hello!

ik kom net tot de ontdekking, dat er zoiets bestaat als schijfcontrole... Ik heb dit dus nog nooit gedaan en nog nooit van gehoord... (behoor tot de (nog jonge) generatie belgen die in hun middelbaar schrik werd aangejaagd bij het minste wat je met pc moest doen en enkel msdos te zien kreeg ... :angry:)
Heb al eventjes wat gezocht via google, maar vaak verschillende visies... of niet echt concrete uitleg... zit met aantal vragen:

=> Om de hoeveel tijd zou je nu een schijfcontrole moeten doen?
=> wat kan ik verwachten als ik dit voor de eerste keer doe op een 8-maand oude PC? (hoelang zou de controle bv ong. in beslag nemen? kan ik terwijl op intenetten,chatten, wat mag blijven opstaan...?
=> wat zullen de grootste voordelen zijn?
=> zijn er nadelen aan verbonden?

Ik heb Windows XP home er opstaan, 18GB harde schijf waarvan +/- 7GB nog vrij,voer dagelijks defragmentatie door en vaak ook schijfopruiming, die schijfcontrole had ik voor vandaag nog nooit tegengekomen..

Alvast bedankt!!
 
Schijfcontrole:

Ik heb nog nooit gehoord dat schijfcontrole kwaad kan, in tegenstelling zelfs kan het kleine foutjes of beschadigde sectoren op je HD fixen.
In win xp pro, kan je het aanvinken door op de C: schijf met je rechtermuis te klikken-eigenschappen- extra- schijfconrole. Hij gaat nu niet direct beginnen hiermee maar zal dit uitvoeren zodra de pc opnieuw wordt gestart. Bij eerdere win versies kon dit wel tegelijkertijd tijdens het pc en echter duurde de schijfcontrole heeeel lang. Bij xp begint hij dus voordat de pc opstart en heeft hij minder last van andere toepasingen en is dus sneller klaar.

Voordelen: optimale HD, warbij fouten worden gefixt
nadelen: onbekend
Frequentie: 1 x per week, 1 x per 2 weken
Tijdsduur: afhankelijk van je HD, ik +- 80GB = 15 min
Meestal doe ik deze pas nadat ik defragmentatie heb uitgevoerd, zodat alle clusters van de HD bij elkaar staan.

frank

PS gebruik NOOIT de functie dit station Comprimeren om schijfruimte te besparen. Mijn broertje heeft zelf een keer deze functie gebruikt waarna de pc volledig crashte, de C: wordt dan als het ware ingepakt en wordt ontoegankelijk. Systeemherstel e.d bieden dan geen uitkomst meer.
 
Station comprimeren is handig als je een partitie hebt met alleen bestanden e.d. (ook geen programma's enzo.) Anders moet de computer steeds het station 'uitpakken'. Dit zal heel lang duren als je dit met de c: partitie doet. (tot hij er uiteindelijk mee kapt)

Voor een fileserver zou deze functie handig zijn.
 
Ja, dit gebeurde bij hem op een Packard hell, preinstall. Deze schijnen niet zo goed tegen die functie te kunnen. wilde de C; niet meer uitpakken, en kregenwe hem op geen enkele manier meer aan de praat.

frank
 
bedankt!!!
heb de schijfcontrole uitgevoerd en duurde idd helemaal niet zo lang (ik vreesde dagen niet op de pc te kunnen) :D
Is het normaal dat er geen rapport is met eventuele herstelde foutjes enzo?
BTW: Ontzettende bedankt voor het advies dit station niet te comprimeren!! je hebt een ramp voorkomen ;) ;) (had nl.al eens een aantal keer op het punt gestaan dit te doen om schijfruimte te besparen en de volgende keer had ik het nietsvermoedend wschl nog gedaan ook! :blink: )
bedankt!
 
Als er geen fouten zijn geconstarteerd en/of gerepareerd wordt er ook geen rapport weergegeven. Soms krijg je zelfs geen rapport te zien, maar dat kun je dan weer in een log file terug vinden. (maar vraag asjeblieft niet waar dat dan weer is)
 
Beter 10 x vragen dan 1 x verkloten zeg ik altijd maar.

Fijn dat de schijfcontrole naar wens is gelopen, en er geen fouten werden gevonden.

frank


Topic is opgelost en wordt gesloten.
Op aanvraag bij een van de moderators kan het topic geopend worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan