• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

[Fun]Wanneer iets mooi is

Status
Niet open voor verdere reacties.
P

pderaaij

Gast
[hand]
Afgelopen week was de Da Vinci Code weer op tv en dat deed mij denken aan een artikel dat ik geschreven had voor web-con.nl. Leek me leuk om het artikel ook hier even neer te zetten.


===============================================



Iedereen die het boek “De Da Vinci Code” van auteur Dan Brown heeft gelezen herkent dit woord: “phi”. Het woord “phi” (uitspraak: fie) staat voor het getal 1.618, net zoals pi voor 3.14 staat. Wat is er nu zo magisch aan dit getal wat ook wel de gulden snede wordt genoemd.



Phi, of te wel 1.618, wordt algemeen gezien als het mooiste getal wat er bestaat, letterlijk. Laten we beginnen met het vergelijken van de Fibonacci reeks. De Fibonacci reeks is bekend omdat de som van de twee voorgaande getallen het derde getal vormt.
1-1-2-3-5-8-13-21-34


Maar dat is niet de enige reden waarom deze reeks bekend staat. Dat heeft nog een reden. Als je namelijk 2 getallen door elkaar deelt krijg je een waarde nabij phi.



5 / 3 = 1.66
8 / 5 = 1.6
13 / 8 = 1.625
21 / 13 = 1.615
34 / 21 = 1.619



Lekker interessant zal je nu denken, maar dit is niet alles. Want de natuur blijkt ook iets met dit getal te nemen. De verhouding van afmetingen van dieren, planten en mensen is phi staat tot 1.
Geloof je me niet? Dan doen we een test.
Meet hoe lang je bent vanaf je kruin tot de grond. Meet vervolgens de lengte vanaf je navel tot de vloer en deel de twee waardes door elkaar. De verhouding is… Phi!



Nog n?
Meet vanaf je heupen tot de grond en vervolgens vanaf je knie tot de grond. Deel de waardes door elkaar en voila…. Phi!
Ik zal aan het eind van dit artikel nog wat links geven waar nog veel meer testen te vinden zijn.


Kunst
Waarom noemen we phi nu een mooi getal? Omdat het 1.618 is? Omdat het altijd dat getal is? Waarom?
Phi is een mooi getal omdat wij de verhouding tussen punt A en B als mooi beschouwen. Ik zal dit laten zien met voorbeelden.
001.jpg



De Notre Dame. Een prachtig gebouw, waarom? Omdat alles in phi verhouding is! Iedere groene lijn is een “phi lijn”. Dat wil zeggen dat er op dat punt een phi verhouding is.



Nog niet overtuigd? Hier volgen nog meer voorbeelden.
002.jpg

003.jpg


Mensen
Wat geldt voor kunst, geldt ook voor mensen. We nemen bijvoorbeeld George Clooney. Al regelmatig als knapste man betiteld en wil je weten waarom? Vanwege phi! Kijk maar naar dit plaatje.
004.jpg



Zoals je ziet is alles precies in phi verhouding. De neus is in verhouding, hetzelfde geldt voor zijn mond. De lippen komen precies samen op phi.
Nog een voorbeeld.



006.jpg


Objecten
Jaja, je raadt het al. Ook hier geldt de magische verhouding van phi. Inderdaad! Kijk maar naar het voorbeeld.
007.jpg


Websites
En dan nu de reden waarom ik dit artikel heb geschreven en op deze site laat plaatsen. Want als phi geldt voor dieren, mensen, objecten en nog veel meer. Dan geldt dat ook voor websites.
Als phi de perfecte verhouding is, met het mooiste resultaat, dan zou je veel meer van deze kennis gebruik moeten maken met het maken van je website.



Ik heb als voorbeeld Web-Con genomen. Een mooie website met een prima uiterlijk. Kijk hier onder naar de voorbeelden.
008.jpg



010.jpg



In de eerste afbeelding zie je dat het menu precies phi is in verhouding tot de hele website. In de tweede afbeelding ziet je dat de kop ook perfect phi is in verhouding met het hele menu. Daarnaast zijn ook de andere elementen perfect phi.


Ik zou je nog veel meer voorbeelden kunnen laten zien, maar het lijkt me beter als je zelf op onderzoek uitgaat. Hoe doe je dat het makkelijkst. Op www.phimatrix.com kun je een programma downloaden, genaamd PhiMatrix. Dit programma werkt gemakkelijk en kan je simpel phi lijnen laten zien.


Voor meer informatie over phi kun je kijken op de onderstaande links.
http://goldennumber.net/
http://www.goldenmuseum.com/
http://www.mcs.surrey.ac.uk/Personal/R.Knott/Fibonacci/phi.html


Tot slot
Ik hoop dat je iets heb opgestoken van dit artikel. Het is niet de garantie dat je perfecte websites gaat maken en dat iedereen je sites ineens mooi gaat vinden. Ik ben wel van mening dat dit een hulpstuk is en een verbetering kan zijn.
[/hand]
 
Ook leuke aanvulling is als je op google 'phi' intikt krijg je terug:

the golden ratio = 1.61803399

[google]phi[/google]
 
Is dit niet gewoon de gulden snede (A:B=B:A+B)? Denk dat het eerder toeval is, dat phi op ongeveer dezelfde waarde uitkomt. Je oog zoekt naar harmonie, naar herhaling. In de gulden snede heb je twee keer dezelfde verhouding, wat dus als "mooi" ervaren wordt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan