• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

mappen verbergen voor andere gebruikers

Status
Niet open voor verdere reacties.

smullie

Nieuw lid
Lid geworden
30 dec 2008
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Hallo,

Heb sinds kort nieuwe laptop waar Vista is op genstalleerd. Nu is het zo dat ook anderen deze gebruiken.
En nu was mijn bedoeling dat andere gebruikers niet aan mijn bestanden kunnen en omgekeerd.
Nu is het zo dat mijn harde schijf in drie is gedeeld. n deel voor de recovery(origineel) en dan een deel voor de programma's. En als laatste een deel voor de documenten.
En iedere gebruiker heeft daar zijn eigen map. Maar hoe maak ik mijn map onzichtbaar voor andere gebruikers?
Hiervoor gebruikte ik XP als besturingssysteem en daar kon je een map als persoonlijke map instellen. Maar bij Vista kan dit blijkbaar niet meer en moet je dat op een andere manier doen.
Kan iemand mij vertellen hoe?

mvg,
Michael
 
Je moet een account aanmaken voor die andere gebruikers en deze beperkte rechten geven zo kunnen ze niet in jou documenten komen.
Wat ook zinvol is is True crypt dan kan je mappen beveiligen met password LINK
 
Iedere gebruiker heeft een eigen account. Mijn account is een zogenaamde administrator account en de andere zijn gewone gebruikersaccounts. En zolang ik de documenten leit staan onder de map c:users was er geen probleem en konden anderen inderdaad niet aan mijn bestanden. Maar nu heb ik onder de map c:users een doorverwijzing geplaatst naar de D-schijf.
Zo gaan bestanden niet verloren bij eventuele systeemcrash.
Maar nu kan iedereen via verkenner gaan kijken wat er allemaal op de D-schijf staat.
Maar zie er beetje tegenop om de mappen te gaan "beveiligen" met een wachtwoord, want dan moet ik ook iedere keer ik een bestand wil openen dit wachtwoord gaan ingeven en daar zie ik beetje tegenop.

mvg,
Michael
 
Je kunt met TweakVI als het goed is een partitie voor andere verbergen LINK.
Het gaat ook met met gpedit.msc maar dat zit niet in alle ver van Vista zie hier voor meer INFO

Suc6
 
Gewoon de NTFS permissies aanpassen?

Of ken dat ook alweer niet in Vista?
 
@Polley,

Dat gaat wel zie hier LINK
 
Dan lijkt het mij het makkelijkst (als er maar 1 administrator is) om met NTFS permissies te gaan werken.
 
gewoon verbergen.
rechtermuisknop op de map, naar eigenschappen, en dan verbergen aanklikken.
als het goed is krijgt je map dan een transparante look.
ga dan naar extra>mapopties>weergave>en klik op verborgen mappen niet weergeven.

en klaar, je map is verdwenen.
wil je hem bereiken klik je weer op weergeven:frusty:

een volume met Truecrypt maken kan ook, maar is moeilijker dan dit
 
Op die manier kan toch elke gebruiker die map dan weer naar voren halen, dus wat heeft het voor zin om hem te verbergen?
 
Op die manier kan toch elke gebruiker die map dan weer naar voren halen, dus wat heeft het voor zin om hem te verbergen?
je kan ze de rechten ontnemen
even opzoeken hoor*haalt laptop*

rechtermuisknop op de map>eigenschappen>beveiliging>klik op de gebruiker>bewerken>alle rechten ontnemen
als de andere gebruikers de map vinden-_-,dan kunnen ze er alsnog niet in.

als extra beveiliging kan je de bestanden in de map in een gencrypteerde volume zetten met truecrypt (ik maak er nog een topic over in de toekomst:D)zie tutorial
 
je kan ze de rechten ontnemen
Als je dat er dan meteen bijzet.....

Aan de andere kant heb het ook geen zin om een map te verbergen als gebruikers er toch niet in kunnen.
 
Als je dat er dan meteen bijzet.....

Aan de andere kant heb het ook geen zin om een map te verbergen als gebruikers er toch niet in kunnen.
voor de duidelijkheid, je moet je eigen rechten zo laten he!
anders heb je er niks aan.

dacht niet dat de andere gebruikers die bestanden zo graag wilden zien om
de verborgen bestanden te gaan zoeken:mellow:
dus had ik het er niet bij gezet.
 
met xp kon je mappen persoonlijk maken, zodat enkel jij toegang hebt tot die mappen.
weet niet of dit in vista ook mogelijk is
 
Bedankt allemaal voor de vele en snelle antwoorden.
Heb via eigenschappen, beveiliging de machtiging voor de andere gebruikers uitgeschakeld. Nu kunnen ze die map nog wel zien staan, maar ze kunnen er niet meer in.

mvg,
Michael
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan