• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Hoe mijn muis driver her-installeren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

n0c0de

Junior lid
Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
33
Waarderingsscore
0
Hallo,
Mijn favoriete (laser-) muis op mijn laptop hapert met grote regelmaat alsof ik de usb stekker eruit haal. Als ik hem beweeg stottert hij of doet zelfs een hele tijd niks meer en regelmatig ding-dongt hij alsof ik de usb eruit haal en er weer in stop, wat ik niet doe. Volgens mij is het geen draadbreuk, want op andere computers werkt 'ie prima en ook aan het draadje frommelen levert geen rariteiten op. Het gebeurt alleen als ik de muis zelf beweeg.
Ik heb gebrobeerd de driver opnieuw te laten installeren, maar dit lukt me niet.

Wat ik heb gebrobeerd:
- In apparaatbeheer de desbetreffende muisinstallatie verwijderd.
- De usb van de muis uit de computer gehaald.
- De laptop opnieuw opgestart.
- Usb er weer in.

Dan verwacht ik dat ik dat ik zo'n ballonnetje bij mijn klok krijg dat mij zegt dat er nieuwe hardware is gevonden en dat de driver gezocht en geinstalleerd wordt of zoiets, maar dat gebeurt niet. Ik krijg gewoon weer een dingeldong en daar is 'ie weer, inclusief gehaper.

Hoe kan ik de installatie van de muisdrivers helemaal ongedaan maken zodat 'ie van scratch weer geistalleerd wordt? Kunnen er nog andere oorzaken zijn?

Ik heb WinXP Home.
 
Ga naar de site van de muisfabrikant en zoek naar de nieuwste drivers voor jouw lasermouse!
 
Ga naar de site van de muisfabrikant en zoek naar de nieuwste drivers voor jouw lasermouse!

Heb ik al geprobeerd (het is een HP), maar daar kan ik in de eerste plaats geen muis vinden op de nummertjes die op mijn muis staan en ten tweede, de muizen die er op lijken (3 button optical usb mouse) daar hebben ze geen downloads voor.
Ik heb ook al iets als een driver-updater van driverhq.com oid geprobeerd (die detecteert wel een hoop) maar daar moet ik eerst voor betalen, wat ik ook nogal overdreven vind en ook geen garantie voor succes.

Mij lijkt het dus het beste om "gewoon" eerst de nu geinstalleerde driver te de-installeren, wat me dus niet lukt en advies voor kan gebruiken, en daarna WinXP de juiste driver opnieuw op te laten snorren en installeren, net zoals gebeurd als ik deze muis in een computer steek waar 'ie nog niet eerder in geweest is.
Is dat dan niet mogelijk ofzo?
 
Als ik eerlijk mag zijn, klinkt het eerder als je usb slot dan je muis. Als je al aangeeft dat het probleem alleen op jouw pc is, dan ligt het zeker niet aan de muis. Je kunt kijken of je de chipset drivers opnieuw moet installen. Gewoon van de hp site halen en installeren. Ook zou het helpen te vermelden om welke specifieke muis het gaat en welke laptop(type nummers).
 
@djaan15
Ik had ook niet het vermoeden dat het aan de muis lag, maar aan de muis-driver. Maar het zou natuurlijk best de USB- of chipset driver kunnen zijn, al zie ik nergens fouten in apparaatbeheer. Wel ben ik er onderussen achter gekomen dat de muis 2 keer in apparaatbeheer voor komt. Een keer onder "muizen en andere aanwijsapparaten" en wat ik eerder nog niet gezien had, ook onder "human interface devices".
Maar om eerlijk te zijn weet ik niet eens wat een chipset-driver is. Mijn laptop is trouwens een Acer Aspire 1200 (bijna net zo'n oud beestje als mijn muis), maar die muis komt van een oude HP en heeft verder geen merk aanduiding.
Ik ben er ondertussen ergens in de hardware schermpjes wel achter gekomen dat de muis een Logitech is. Ik heb daar ondertussen ook al gezocht naar een driver, maar heb de juiste muis niet kunnen. Ik kan ook niet een als zodanig herkenbaar typenummer oid vinden op dat ding, maar een zoektocht naar de nummers waarvan ik denk dat die het zouden kunnen zijn levert niks op. Op de muis zelf staat "m/n-m-ur69 en op een stickertje, ik vermoed van HP, staat "p/n 5185-2415". Ik heb vanaf de Logitech site wel een driver geinstalleerd van een muis die er veel op leek (volgens mij hebben alle aangelijnde 3-knops optische muizen dezelfde drivers bij Logitech), maar de problemen zijn gebleven.
Ik heb zojuist ook op de Acer site gezocht naar een chipset-driver, maar daar kan ik alleen drivers vinden voor touchpad (daar lijkt me tot nu toe niks mis mee) en VGA zaken. Ook een BIOS upgrade, maar dat lijkt me niet verstandig om te doen (heb ik slechte ervaringen mee) en ook niet nuttig. Dan zou ik beter eerst Windows kunnen her-installeren om te kijken of dat wat oplost, maar daar heb ik eerlijk gezegd op het moment eigenlijk ook bijzonder weinig zin in en wil ik uitstellen totdat er echt geen andere mogelijke oplossing meer is.
Wel is er ondertussen iets zo goed in de soep gelopen met die muis dat ik vanzelf ballonnetjes kreeg met "onbekend apparaat", "nieuwe hardware gevonden" en "muis klaar voor gebruik". Die gingen dus niet over een usb- of chipset-driver. Maar tenslotte heeft ook dit zelfoplossend vermogen van Windows geen succes gehad, want het gestotter duurt voort.

Hopelijk levert mijn (uitgebreide) verhaal wat meer gegevens op waar mensen met verstand van zaken wat mee kunnen. In ieder geval bedankt voor de tips zover.
 
Probeer het volgende:

klik op >Start >Uitvoeren en typ de volgende opdracht (kopiren/plakken mag ook): devmgmt.msc

Daardoor start Apparatenbeheer. Klik Muizen en andere aanwijsapparaten open.
Klik dan met rechts op de probleemmuis en kies Installatie ongedaan maken.
Herstart de computer na deze aktie en wacht dan op de reactie van Windows omtrent de nieuw gevonden muis.
Deze zal opnieuw genstalleerd worden, kies eerst voor Nee,niet nu en vervolgens voor Automatische installatie door Windows!

Succes.
 
De reden waarom ik achter de chipset drivers aanzat is omdat deze je USB regelen.
En even iets over muis drivers. Er kan niks mis zijn met de drivers van je muis omdat elke muis een standaard heeft als het gaat om de werking. Microsoft heeft een standaard driver ingebouwd die met ELKE muis werkt. Deze standaard gaat zover als links, midden en rechter muisknop en eventueel een scroll wheel.

Uit je verhaal maak ik op dat je al geprobeerd heb de oude installatie van je muis te verwijderen en deze weer opnieuw genstalleerd te krijgen.

Je zou kunnen proberen een ander USB apparaat op de desbetreffende USB slot aan te sluiten om te kijken of deze ook hapert(of het nou een muis is, of een toetsenbord of een externe hardeschijf).

Even off-topic: "waar mensen met verstand van zaken wat mee kunnen" Moet ik hier uit afleiden dat jij vindt dat ik daar niet bij hoor?
 
@Abraham54
Ik heb al verschillende keren vanuit Apparaatbeheer die muis geprobeerd te verwijderen, lees mijn eerste post in deze tread maar. Dit was niet succesvol.
Ook al vanuit die "human interface devices", wat evenmin succes had.

@djaan15
Ik heb geen idee of je er verstand van hebt. Ik zal niemand vragen z'n CV te posten voor hulp te aanvaarden. Maar het was algemeen bedoeld, niet voor mensen die al gereageerd hadden. Mijn excuses als het zo over komt. Ik had beter kunnen zeggen: "mensen die er meer verstand van hebben dan ik".

Maar over je tip: ik zal het later vandaag even proberen als ik tijd heb, dan laat ik wel horen hoe dat gegaan is. Op het moment is het 's-morgens en heb even andere dingen te doen dan aan mijn poorten frutselen.

Maar bedankt voor ieders hulp in ieder geval hoor. Ik waardeer het echt. Laat een beetje foutief geformuleerd zinnetje daar niet tussen komen :worship:
 
zit er een touchpad op die laptop?
Misschien moet je dan de unplug/deinstalleervolgorde veranderen:

muis uit, usb connector eruit, dan driver deinstalleren, computer opnieuw opstarten, na volledige opstart de usbplug er weer in

(dit is volgens mij een andere volgorde dan die je in je eerste post heb beschreven)
 
Je hebt gelijk, mijn excuus is, dat het al laat was.

Probuur het volgende: ga weer naar Apparatenbeheer, vraag nu de Eigenschappen van de nukkige muis op, klik op de tab Stuurprogramma en daar op de knop Vorig stuurprogramma.

Herstart daarna Windows!
 
@n0c0de

hehe ah ok geen probleem;) Kwam bij mij zo over. Laat maar horen hoe het gegaan is;)
 
@djaan15
Ik heb een USB trackball geval (Trust) aangesloten. In het begin was ik alles kwijt, daar bedoel ik mee dat er in beide, muis en trackball, geen beweging meer zat. Maar toen ik ze uit- en weer ingeplugd had deden ze het weer. Toen een tijd alleen met de trackball ingeplugd gecomputerd en ook daarna ook met muis ingeplugd en gewisseld van poort ed. De trackball heeft daarna helemaal geen problemen meer gegeven.
Toen weer op de muis over gegaan en in het begin gaf deze eigenlijk ook geen grote problemen meer, maar even later kwam het gestotter terug, maar alleen in de muis.

@Abraham54
Nadat ik de tip van djaan15 had uitgeprobeerd heb ik die van jou opgevolgd, maar gestotter en gedingdong blijft nu helaas ook.

@peaveybrown
Er zit zo'n Alps vingerwrijfding op inderdaad.
Als ik de muis ontplug verdwijnt het icoon uit apparaatbeheer. Heb toen eerst het eigenschappenschermpje naar voren getoverd en daarna pas de muis eruit gehaald, de installatie ongedaan gemaakt en opnieuw opgestart. Helaas blijft ook nu het gestotter en gedingeledingdong.
Wel krijg ik bij het klokje nu ineens het icoontje van de laatste Logitech driver die ik gedownload en geinstallerd had. Ook raar.

Zou het geen idee zijn om de hele USB driver installatie eens "ongedaan te maken"? Ik heb een USB-hoofdhub en een VIA Rev 5 host controller in apparaatbeheer. Of worden die na opstarten niet opnieuw automatisch geinstalleerd misschien?

Hartelijk bedankt voor de tips en adviezen zover maar weer.
 
de usb driver installatie kan misschien ook een oplossing zijn (blijft lastig probleem). Na het opstarten worden ze als het goed is automatisch geinstalleerd. Als niet, kan je altijd via apparaatbeheer die dingen laten herinstalleren (ff wel internetverbinding hebben)
 
Dus om het simpel te houden(het probleem) wat er gebeurd is: Je muis stottert alleen wanneer deze aan je laptop is aangesloten. De USB doet het wel met andere muizen etc. en je muis doet het wel op andere laptops.

Dit is een aardig raar probleempje waar ik niet 1 2 3 zo een oplossing aan kan bedenken...
 
Hallo maar weer,

Ik heb daarnet die USB installatie in appartaatbeheer ongedaan gemaakt.
Een omschrijving hoe ik het gedaan heb:
- Eerst de probleem muis installatie verwijderd met de touchpad nadat ik de muis uit de usb aansluiting gehaald had.
- De USB rev 5 installatie ongedaan gemaakt. Toen was gelijk de hele usb-toestand verwijderd.
- De laptop opnieuw opgestart.
- Na opstarten is automatisch die USB toestand (hoofdhub en rev.5) geinstalleerd.
- Toen de muis weer ingeplugd, de driver werd vanzelf geinstalleerd.

Ook nu blijft toch weer het gestotter en gedingdong voortduren.

@djaan15
Ik zal alsnog eens wat langer met deze muis op mijn desktop blijven werken om te kijken of ik daar na verloop van langere tijd toch alsnog problemen krijg, maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad. Gedurende kortere tijd geeft 'ie nog steeds geen problemen. Het blijft inderdaad een raar probleem...

Ik rapporteer wel weer als er zich nieuwe ontwikkelingen voordoen waarmee "mensen die er meer verstand van hebben dan ik" ;) eventueel wat kunnen doen om een betere analyze te maken.
Het laatste waar ik nu nog op kan komen is windows opnieuw installeren, maar als het toch iets hardwarematigs is dan zal ook dit niet helpen. Maar Windows opnieuw erop zetten vind ik zo langdurig en vervelend dat ik daar eerst even wat moed voor moet verzamelen voor ik daar weer aan begin.

In ieder bedankt voor de hulp zover.
 
Die USB toestand valt onder je chipset. Je zult even naar de officile van Acer moeten kijken om je Chipset weer helemaal te installeren. Anders werkt de USB op de standaard windows driver(wat eigenlijk alsnog zou moeten werken).

Ik heb trouwens even voor je gekeken. Er zijn inderdaad drivers alleen niet de driver die ik bedoelde. Zelfs op de Acer site staat deze niet(wat ik trouwens heel erg vreemd vind.)

Heb je trouwens al gescanned naar virussen etc? Weet je zeker dat je muis 100% op andere computers en laptops ook werkt(test het anders nu nog een keer).

Trouwens er schiet me net nog iets te binnen. Is het een muis waarvan de onderkant rood wordt? Dus de "straal" waarmee de muis leest, zie je deze? Wat voor ondergrond heb je deze muis op gezet? Als het een glad glanzend ondergrond is, doe er eens een papiertje onder en kijk of het nu nog zo is.
 
Heb net nog eens een half uurtje zitten surfen met de slechte muis op mijn andere computer en de muismat die ik gebruik bij mijn laptop. Ook nu weer geen enkel probleem gehad. Zodra ik hem weer op de laptop aansluit begint 'ie gelijk weer te sodemieteren.

Ik heb onlangs niet gescand op virussen. Heb er wel aan zitten denken dat er misschien een keylogger op zit af te tappen ofzo, maar nog geen tijd gehad voor een scan. Dat duurt namelijk wel een halve dag of zo (maar een beetje overdreven) op dit trage ding. Kan ik net zo goed Windows opnieuw installeren. Maar van 't weekend zal ik eens scannen, daar hoef ik tenminste niet bij te zitten geeuwen.

En ik heb inderdaad zo'n optische laser muis met een rood lichtgevende bodem. Als ik in de laser kijk heb ik kans op een oogbeschadeging :eek:
Mijn muismat is hardstikke dof, doffer dan dof zou ik haast zeggen. Ik gebruik hem al jaren zonder problemen met dezelfde muis. Hij is ook schoon. Ik heb een hekel aan die gladde glimmende dingen, juist omdat optische muizen dan raar gaat doen.
Vanwege de problemen heb ik de muis vorige week (vlak voor mijn eerste post) ook nog open gesloopt en schoongemaakt. Er zat wel vuil in, maar het schoonmaken gaf ook geen verbetering.

Zoals ik al zei, het zal er wel op uitdraaien dat in Windows toch opnieuw zal moeten installeren en ik hoop dat het dan niet alsnog een defecte USB poort zal blijken te zijn...
 
Ik heb jou hele verhaal gelezen en kan eigenlijk maar aan een paar dingen denken die het zouden kunnen zijn dat is :
Ten eerste misschien "versleten" usb poorten probeer eens de usbaansluiting naar beneden te drukken of naar boven te halen en kijk dan een weer of het gestotter blijft indien dat over is heb je te veel speling en zodoende een slecht contact.
Ten tweede voordat ik windows opnieuw zou gaan installeren zou ik in ider geval eerst maar eens laten scannen op virussen en spyware op je pc want vooral spyware kan de meest vreemde reacties op je pc veroorzaken.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
Succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan