• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Opstart probleem laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

popey88

Gewaardeerd
Lid geworden
12 feb 2006
Berichten
1.399
Waarderingsscore
6
Hey.

Ik heb hier een vrij oude laptop (jaar of 5 denk ik) die het volgens mij aan het begeven is.
Hij wil heel vaak niet meer voorbij de bios komen.
Als ik hem opstart blijft hij heel vaak tijdens de POST hangen.
Ik heb het opstartscherm van acer uitgezet om te kijken waar hij op blijft hangen, en zo te zien is dat de dvdbrander die erin zit.
Nu heb ik de bootvolgorde veranderd naar harddisk als eerste opstart station, maar het probleem blijft.
Als hij blijft hangen kan ik ook niet meer in de biossetup zelf komen.
Ik kan hem nog wel via ctrl-alt-del herstarten.. en na een paar keer dit geprobeerd te hebben startie wel gewoon door naar windows.

Ik zat er zelf al aan te denken om de diskdrive los te koppelen, maar aangezien het een laptop is en ik nog nooit een laptop open heb gehad weet ik niet of ik daar zomaar bijkom.

Vandaar dit topic, misschien dat er hier nog mensen zitten die een oplossing weten :)

edit:
Ik heb ook zo'n kaartje om de POSTcodes uit te lezen aangesloten op de laptop, maar die geeft bij zowel een hangende opstart als gewoon een normale opstart dezelfde code: CF, wat "Write keyboard command byte" zou moeten betekenen
 
Kan je wel in veilige modus opstarten?
 
Als hij normaal opstart wel, maar dan kom ik ook in gewoon windows.
Hij blijft hangen tijdens de POST, dus hij is dan nog niet bezig met windows inladen, veilige modus lukt dan dus ook nog niet.
 
Schijnbaar een lastig probleem dat niemand verder een idee heeft?
 
Controleer in de bios, of daar alle apparaten, geheugen en harddisk goed herkent worden.

Het kan zijn dat de harddisk problemen geeft of dat er geheugen stuk is!


Doe daarom het volgende: download DiagCD23.exe naar je bureaublad. Klik of dubbelklik op het bestand en volg de aanwijzingen op.
Dit tool brand zelfstandig een CD, waarvan je elke computer kan booten en dan heb je de keus uit twee universele HD testprogramma's en twee dito voor geheugen.

Ga in eerste plaats voor de lange HD test!


Voor alle duidelijkheid dus: de computer booten van de gebrande CD!
 
HD test oke
13 passes memtest 0 errors.
 
Ik zet hem aan.
Dan begint die met de POST test
Zieje dat je ram herkend enzo, harde schijf, dan komtie bij de dvd brander. Als hij blijft hangen blijft hij op dit punt hangen, maar start hij normaal door word daarna de muis geinitialiseerd en startie gewoon door.

In de bios word wel alles gewoon goed herkend. Ook bij het opstarten herkent hij alles goed (ongeacht of hij doorstart of blijft hangen)
 
hallo.
als ik het goed begrijp blijft hij bij de POST test bij het testen van de dvd-brander hangen? dan kan het zijn dat je dvd-brander ergens een conflict geeft, en de hardware in een computer wordt zo fijn op elkaar afgesteld dat als een hardware apparaat een conflict geeft meestal meteen de computer vast loopt. als windows is opgestart kijk dan eens of de dvd-brander nog correct werk, probeer ook eens cd/dvd's te openen met de dvd-brander... als dat niet lukt is je dvd-brander het waarschijnlijk aan het begeven aangezien de laptop al vrij oud is.

Groeten, Sam Hoogduin:smile:
 
Je kunt ook opstarten zonder de brander en kijken of de laptop dan wel doorstart. Zo ja: Een opnieuw erin zetten al voldoende zijn om een oplossing te hebben (Omdat er misschien een contact niet goed zat).

Anders kun je ook nog proberen de instellingen van het BIOS op het standaard terug te zetten en/of de IRQ instellingen voor de brander veranderen.
 
hallo.
als ik het goed begrijp blijft hij bij de POST test bij het testen van de dvd-brander hangen? dan kan het zijn dat je dvd-brander ergens een conflict geeft, en de hardware in een computer wordt zo fijn op elkaar afgesteld dat als een hardware apparaat een conflict geeft meestal meteen de computer vast loopt. als windows is opgestart kijk dan eens of de dvd-brander nog correct werk, probeer ook eens cd/dvd's te openen met de dvd-brander... als dat niet lukt is je dvd-brander het waarschijnlijk aan het begeven aangezien de laptop al vrij oud is.

Groeten, Sam Hoogduin:smile:
Dat begrijp je goed.
Verder werkt hij wel prima als de pc opgestart is. Heb er zojuist nog ff een schijfje mee gebrand en dat is prima gelukt, ook het openen werkte zonder problemen.

Je kunt ook opstarten zonder de brander en kijken of de laptop dan wel doorstart. Zo ja: Een opnieuw erin zetten al voldoende zijn om een oplossing te hebben (Omdat er misschien een contact niet goed zat).

Anders kun je ook nog proberen de instellingen van het BIOS op het standaard terug te zetten en/of de IRQ instellingen voor de brander veranderen.

Ja, brander eruit halen heb ik ook al aan zitten denken, maar weet niet precies waar dat allemaal zit bij een laptop. Een gewone pc kan ik mn dromen in en uit elkaar halen, maar een laptop heb ik nog nooit verder open gehad dan ram vervangen :p

Sowieso is het niet altijd dat hij niet doorstart. De afgelopen dagen bijvoorbeeld heb ik geen enkel probleem meer bemerkt.

De bios staat nog standaard (enigste wat ik wel es veranderd heb is de bootvolgorde)
IRQ instellingen weet ik niet wat dat zijn, nog nooit van gehoord :surrender
 
Ik krijg zojuist opeens een idee en wil graag jullie mening hierover weten.
Ik heb het idee dat het niet aan de dvd-brander ligt, maar aan de muis/touchpad/usbpoorten??

Bij de posttest blijft hij na het tonen van de dvdbrander hangen, de stap die hierna komt is muis geinitialiseerd. Als hij blijft hangen zie ik ook het lampje van het optische gedeelte van mijn muis niet aangaan, als hij wel doorstart, zieje deze wel al vanaf het begin.

Nu dacht ik de hele tijd dat het waarschijnlijk aan de dvd brander lag omdat hij op dit punt stopt, maar zal het niet zo zijn dat hij stopt op de muis?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan