• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows XP Modus in Win 7

Status
Niet open voor verdere reacties.
A

Abraham54

Gast
Via de "Windows XP Modus" van Microsoft kan je onder Windows 7 oude XP-programma's uitvoeren.

Als basis dient daarvoor Microsofts eigen virtualisatie-oplossing Windows Virtual PC, welk in Windows 7 genstalleerd dient tee zijn.
Heel anders dan bij gewone virualisatieprogramma's, hoef je geen virtuele machine in te richten - XP programma's laten ziich via n klik starten.


De "Windows XP Modus" integreert geheel in Windows 7.
Tevens wordt USB herkent en ondersteunt, kan vanuit de XP-modus in Windows 7 bestanden komen.
De "Windows XP Modus" is via Microsoft ook in een 64-bits variant te verkrijgen.

Belangrijk: het tool werkt alleen in de Professional-, Enterprise- en Ultimate- versie van Windows 7!


http://www.microsoft.com/windows/virtual-pc/
 
Hoi Abraham,
Bedoel je dat ik beter de Professional of de Ultimate versie aankoop?
maar ik wil zeker op 2 PC's thuis de W7 draaien, daarom zoek ik naar zo'n pakket.
Zodat ik Winows XP gerelateerde programma's kan blijven gebruiken in W7.

Grtz, krieter.

PS: Misschien of topic?
 
Belangrijk is ook dat je systeem hardware virtualisatie MOET ondersteunen. Dit is alleen bij de wat recentere moederborden/processoren het geval.
Heb je een geldige xp licentie, dan draait deze ook uitstekend in virtualbox, ook zonder hardware virtualisatie.
 
De in mijn eerste bericht vermelde mogelijkheid, houdt in, dat binnen Window 7 dus ook een XP-modus aanwezig is.

Enkel het klikken op een snelkoppeling doet dan XP open, wanneer de software alleen in XP loopt.

Virtualisatie, zoals bij de goedkopere Windows 7 versies wel moet gebeuren, is niet nodig!
 
Ok,
We moeten de zaken dus niet omdraaien.
Nu ja ik wou alleen maar weten of die mogelijkheid bstaat.
En dan later afwegen wat de beste oplossing is.
Maar als ik verander dan ineens op alle PC's.

Groeten krieter.
 
XPmode draait altijd binnen virtualpc, dus hoe bedoel je: virtualisatie niet nodig?
 
Bekijk de video!

Deze XP-modus zit gewoon in Windws 7 na installatie van de betreffende onderdelen.
Hoeft ook niet apart opgestart te worden!
 
Dat kan best, maar xpmode draait niet zonder virtual pc, en virtual pc draait niet zonder hardware virtualisate, dus nogmaals: hoezo geen virtualisatie?
 
In de betreffende versies zit de XP-mode in Windows 7 (na installatie van de uprades hiervoor)!

Zijn er applikaties genstalleerd die alleen in XP draaien, dan is het klikken op de betreffende snelkoppeling voldoende, om XP op te starten en met het programma te werken!

Virtualisatie, dus XP virtueel opstarten en vanuit XP dan de applikaties draaien, dat is de optie voor bijv. de Home Premium gebruikers.
 
En dan start dus via een snelkoppeling in het startmenu, je programma, in xpmode, in virtualpc op. Dus hoezo geen virtualisatie?
 
Als Basis dient inderdaad Microsofts eigene Virtualisierings-oplossing Windows Virtual PC, welke in de PC genstalleerd moet zijn.

Echter, anders als bij normale vitualiseringen, hoeft er geen virtuele machine ingericht te worden - XP-programma's laten zich met n klik starten!
 
De virtuele machine richt je toch in door xpmode en virtualpc te installeren?
 
Normaal wel, maar dat hoeft niet in de genoemde Win7 versies, daarin wordt automatisch virtualisering gemuleerd bij het aanklikken van een snelkoppeling voor een XP=programma!
 
Er wordt niks gemuleerd, je klikt een link aan, virtual pc wordt gestart, xpmode wordt als virtuele machine gestart, en dan tenslotte je programma. Dat het bij enkele windows 7 versies al standaard ingebakken is, verandert niks aan het feit, dat xp mode een virtuele xp machine in virtualpc is.
 
Situatie: Windows 7 Enterprise 64 bit.

Geinstalleerd: Windows XP-mode en Virtual PC.


XP-mode opgestart. Daarbij start dan een klein laadvenster voor Virtual PC, dat duurt even en dan staat er een XP-bureaublad op de desktop.
Daarbij viel me op dat er een update binnenkwam voor XP.
Verder geeft het Beveiligingscentrum aan dat er geen beveiliging is genstalleerd.

In windows XP heb ik een programma genstalleerd, dat niet in Vista en Win 7 gebruikt kan worden.

Hoe nu dat programma te starten?

In Alle programma's is een nieuwe map aangemaakt: Virtual PC
In die map twee sub-mappen: Virtual PC en Windows XP-mode.
En verder de snelkoppeling naar het in XP genstalleerde programma.

Na klikken op die snelkoppeling komt weer dat laadvenster voor Virtual PC en daarna staat het programmavenster gewoon op de Windows 7 desktop en kan het gebruikt worden!

Bij mij op de harde schijf in Program Files is de map XP-mode 1,13GB groot!
 
Ok,

Die XP mode is dus geen probleem en een goede oplossing om ouder programma's te blijven gebruiken.

Maar welke Windows 7 zal ik nu aanschaffen?
Ik wil graag op 2 of 3 PC's hetzelfde besturingsprogramma draaien.
Mijn huidige Pc, een nieuwe Multimedia PC en eventueel de "kids Pc" het domein van onze kleinkinderen.

Nu staat op onze PC's de Windows XP home versie.
En op de kids PC de Windows Professional versie ( ik heb die PC zo van een familielid gekregen!).

Grtz, krieter.
--- automatische edit ---
Ps:
Extra info,

Op die nieuwe PC wil ik graag de 64 bits versie maar ik denk dat er op die oudere PC's een 32 bits zal moeten draaien!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Krieter, de versie die de XP-modus kan draaien is o.a. Windows 7 Professional.

De laatste keer dat ik bij www.komplett.nl heb gekeken, kostte daar de OEM versie 115,--

Wat let je overigens, om eerst eens met Windows 7 te experimenteren.
Het is namelijk nog steeds zo, dat je gratis van Microsoft Windows 7 Enterprise in zowel 32- als 64-bits versie als iso kan downloaden!
En dan kan je ook de XP-modus zelf testen!
 
Hoi abraham,

Het is namelijk nog steeds zo, dat je gratis van Microsoft Windows 7 Enterprise in zowel 32- als 64-bits versie als iso kan downloaden!
En dan kan je ook de XP-modus zelf testen!

Ja dat moet ik dan maar eens proberen.

Waar kan ik die downloaden?
En kan ik die gewoon over mijn XP home versie heen installeren?

Grtz, krieter.
***************
--- automatische edit ---
Dat zal dan waarschijnlijk de 32 bits versie zijn!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eerst nog even dit over de XP-modus in Windows 7.

is de XP-modus genstalleerd, dan dient hierin ook antivirus genstalleerd worden enz!


Krieter, in het subforum vindt je alle gegevens om Windows 7 Enterprise gratis te downloaden.

Weet wel, dat je niet van XP uit kan upgraden naar Windows 7; dus alles moet schoon genstalleerd worden!
 
Hoi Abraham,
Daar durf ik toch niet goed aan beginnen.
Ik heb hier de afgelopen weken al veel info gekregen.
Maar ben nog steeds een beginneling als het op PC's aankomt.
Ik zal die W7 wel leren gebruiken op onze nieuwe PC.

En dan ook deze upgraden en daar dan ook W7 op.

Grtz, krieter.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan