• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Wachtwoord administrator/beheerder accounts wijzigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

akkerstad

Bekend gezicht
Lid geworden
6 sep 2008
Berichten
159
Waarderingsscore
0
Ik start mijn computer al jaren gewoon op zonder weet te hebben van administrator en beheerder accounts. Nu moet ik echter een bewerking als administrator uitvoeren, maar ik heb geen idee welke wachtwoorden aan deze accounts verbonden zijn. Ik hoef namelijk nooit ergens een wachtwoord in te vullen als ik mijn computer opstart.

Ik weet inmiddels dat ik via start/uitvoeren en "control userpasswords2" wachtwoorden kan wijzigen. Maar het wachtwoord van mijn beheerders account die nu actief is kan ik daar niet wijzigen, die van "administrator" wel overigens. Nu weet ik (a) niet hoe ik me kan aanmelden als "administrator" en (b) wil ik voorkomen dat ik niet meer in mijn huidige beheerder account kan inloggen en niet meer bij al mijn documenten kan.

Voordat ik van alles overhoop haal en mezelf buitensluit leek het me slim om eerst hier advies in te winnen. Bij voorbaat dank!
 
Indien je nog nooit voor Administrator een wachtwoord hebt ingevuld, is het voldoende om de Entertoets te gebruiken.

Klik het bestand dat met administratorrechten op moet starten met rechts aan en kies dan Openen als...

In het nieuwe venstertje wissel je het vinkje naar Administrator en druk je de Entertoets.
 
Dat werkt helaas niet. Ik moet een opdracht uitvoeren in "opdrachtprompt". Ik kan eigenlijk alleen mijn eigen beheerder account selecteren als ik "uitvoeren als" selecteer. Type ik zelf "administrator" bij "gebruikersnaam" in, dan mislukt het aanmelden.

Het wachtwoord van mijn beheerder account, die overigens ook administrator rechten lijkt te hebben, zou ik echt niet meer weten aangezien ik die in jaren niet heb hoeven gebruiken.
 
Klik dan de Opdrachtprompt met rechts aan en voer dan weer hetzelfde uit, zoals ik al eerder beschreef.
 
Dat is inderdaad wat ik heb geprobeerd. Rechts klikken en "uitvoeren als" selecteren. Wat ik ook probeer, ik kan me niet succesvol aanmelden.
 
Njah, dan laat ik met maar voor wat het is. Nu werkt alles gewoon en ik durf niet zonder meer te gaan experimenteren met het risico dat ik straks niet meer bij mijn documenten kan.

Evenwel bedankt voor je hulp!
 
Kan/wil je dan vertellen wat je zonodig als Administrator wilde uitvoeren?
 
Ik ben bezig een neuwe versie van een postgreSQL database te installeren. Om de oude versie volledig te verwijderen moest ik via "opdrachtprompt" een commando invoeren. Inmiddels ben ik erachter gekomen dat ik het ook kan doen via Start -> Run -> cmd en is het gelukt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan