• Hulpvragenden in dit forumonderdeel worden enkel geholpen door daartoe bevoegde teamleden.
    Dit is belangrijk, zodat de hulpvragende goed geholpen kan worden zonder (goedbedoelde) aanvullende berichten van andere leden.
    Reageren op andermans discussie is daarom uitgeschakeld.
  • De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

[Opgelost] MSN virus

Status
Niet open voor verdere reacties.

WoTeX

Senior
Lid geworden
22 sep 2008
Berichten
3.492
Waarderingsscore
0
Ik krijg af-en-toe wel eens een melding op Windows Live Messenger met een link erin naar een site. Uiteraard klik ik hier niet op.

Maar ik vroeg mij alleen het volgende af: komt deze melding van mijn eigen computer en heb ik dus een virus, of heeft de computer van de verzender het virus?
 
Re: MSN virus

Hoi WoTeX :)


Bij oudere "msn wormen" was dat vaak het geval dat de stuurder van de link een genfecteerde computer had.
Bij de recentere is het meestal het gevolg van een gestolen (messenger) wachtwoord, en volstaat het het wachtwoord te veranderen (als je de verzender van de link bent).
Bij jou op je pc als je "de ontvanger" (contactpersoon die de link ook krijgt) bent zit er dus geen virus oid, en als je er niet op ingaat en dus niet "inlogt" in het venster dat je krijgt als je op de link geklikt hebt, hoef je zelfg je ww ook niet te veranderen :)

Of zoals iemand dit eens illustreerde :lol: :

partytimez1.jpg


partytimez2.jpg


partytimez3.jpg


partytimez4.jpg


partytimez5.jpg



Ook info:
http://blog.spywareguide.com/2008/06/another-site-asking-for-msn-lo.html


In dat geval is het dus een soort Phishing tactiek (om nog meer inloggegegvens van messengers te verkrijgen) en het gevolg van gestolen MSN wachtwoord van de persoon die de link stuurt.
Het is hiermee niet uitgesloten dat er ook wel (actieve) malware op de pc van de verzender kan zitten. Maar het hoeft niet per definitie. :)


Het is dus bij de verzender te doen, of het nu wel met een infectie is, of zonder infectie en dus het gestolen ww, niet bij jou :)
 
Re: MSN virus

Dat wilde ik even weten ;) Hartelijk bedankt voor dit duidelijk gellustreerde antwoord :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan