• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

PC verbouwen of nieuw kopen

Status
Niet open voor verdere reacties.

edgetoetsenist

Junior lid
Lid geworden
14 nov 2009
Berichten
42
Waarderingsscore
0
Kan iemand mij advies geven in de volgende kwestie:
Ik ben in het bezit van 2 PCs, een 5 jaar oud (Medion) exemplaar die op een Pentium 4 en Windows XP draait en een nieuwe Medion Core I5 met Windows 7 de computer voor algemene toepassingen (video bewerking enz.).

De oude PC gebruik ik als muziek PC d.w.z. in deze zit een ongeveer 8 jaar oude audiokaart met externe box van Terratec, de EWS88MT. Dit is een geweldige kaart, maar dusdanig bejaard dat de drivers het onder XP nog net doen. Draaien onder Windows 7 is een stap te ver. Tot zover geen probleem. Echter de Pentium 4 PC begint behoorlijke kuren te vertonen die m.i. vooral te maken hebben met hardware die het net wel en net niet meer doet. Een van de zaken die misschien helpt is de vervanging van de systeembatterij een enkele keer wordt de datum niet vastgehouden anderzijds heb ik de idee dat er nog wel meer mis is.

Blijven er zo te zien voor mij 2 opties over:
- voor de Windows 7 PC een nieuwe muziekkaart met externe box aanschaffen ( 450.-- !!). Waarbij ik de pech heb dat mijn oude Cubase 3 VST (waarmee ik alle bewerkingen van opgenomen songs pleeg te verrichten) niet onder Windows 7 draait. Kortom krijg ik dat alsnog aan de praat, wel belangrijk want dhr. Steinberg rekent een dikke 500.voor een versie die onder Vista loopt (dus ook wel onder Windows 7)
- Een nieuwe simpele PC aanschaffen die onder Windows XP draait.

Heeft iemand een idee waar ik een dergelijke goedkope doch goede machine zou kunnen aanschaffen en wat de kosten ongeveer zouden zijn.
Of de oude machine laten verbouwen en alle niet goed werkende componenten (moederboard enz) laten vervangen door een plaatselijke computershop.

Hierbij moet ik helaas bekennen niet zon sleutelaar te zijn, waarschijnlijk maakt ik er met de mooiste componenten een rotzooitje van. Graag jullie advies of tips.

Rob
 
Als je een simpele pc wil die xp draait moet je even op ebay of marktplaats zoeken na een goedkope computer.
Wat zit er allemaal in die oude pc? want een 5jaar oude pc moet het makkelijk kunnen doen.

Wat voor kuren begint je Pentium 4 te vertonen?
 
De 'normale' procedure om hem aan de praat te krijgen is 1 keer opstarten, stopt na het laden van Windows (uitzetten), 2e keer starten idem (uitzetten), 3e opstarten en hij loopt. Dikwijls crasht de machine na enige tijd. Dan wordt het tricky. In een aantal gevallen wil hij niets meer, dus geen boot. Dan zit er niet anders op dan een half uur af te wachten. Dikwijls gaat het daarna goed, d.w.z. na de 'normale' procedure. Op dit moment draait hij al weer een uur of 12 zonder problemen. Gisteren kreeg ik een blauw scherm met mededeling dat windows was afgesloten om beschadiging te voorkomen wegens een device stop. daarna dus zeker een uur niets en daarna vlotte start. Speedfan geeft gemiddeld een CPU temp van 50 graden kan in een enkel geval oplopen tot 70 graden. Juist als de machine koud is doen de problemen zich voor!

Gegevens:
Het betreft een Medion MD8383XL
2 x 150 gig RAID HD
Microsoft Windows XP Home Edition
Versie 5.1.2600 Service Pack 3 Build 2600
Fabrikant Microsoft Corporation
Systeemmodel MS-7091
Systeemtype Op x86 gebaseerde pc
Processor x86 Family 15 Model 4 Stepping 3 GenuineIntel ~3192 Mhz
BIOS-versie/datum Phoenix Technologies, LTD 6.00 PG, 27-1-2005
SMBIOS-versie 2.3
Opstartapparaat \Device\HarddiskVolume1
Hardware Abstraction Layer Versie = "5.1.2600.5512 (xpsp.080413-2111)"
Totaal fysiek geheugen 1.023,48 MB
Beschikbaar fysiek geheugen 171,82 MB
Totaal virtueel geheugen 2,00 GB
Beschikbaar virtueel geheugen 1,96 GB
 
Mijn advies is het kopen van een nieuw systeem. Op het nieuwe systeem installeer je een licentie van Windows 7 "Professional". Deze editie adviseer ik omdat die een XP-modus bevat die speciaal is bijgevoegd om oude hardware n software die normaal niet meer onder Vista/7 draaien, toch nog te kunnen laten werken. Echter dan enkel onder de XP-modus.

Een andere optie is om enkel Windows XP te kopen, maar je licentie van je Medion pc mag/kan je niet meer opnieuw gebruiken en een nieuwe licentie van Windows XP kost op het moment zo'n 150 euro wat echt zonde is van het geld voor eigenlijk 'oude' software...

Verder installeer je ook je oude harde schijf naast een nieuwe waarop het besturingssysteem staat. Je hebt dan een stabiele schijf voor de OS en je eigen oude harde schijf met gegeven. Deze kan je evtl. ook extern laten draaien.

Gezien je een andere pc hebt voor de wat zwaardere toepassingen hoeft deze nieuwe ook niet zoveel te kosten. Bijvoorbeeld (klik)
Zoals Nikos ook al aangeeft zijn er tal van computerbouwers die online systemen verkopen aan de laagste prijzen. computergalaxy.nl is zo'n website waar je erg goedkoop budgetsystemen voor doeleinden als de jouwe kan bestellen, bovendien krijg je nog behoorlijke service achteraf als er iets mis/kapot is. Ook op Ebay en Marktplaats vind je tal van deze kant en klare systemen waarbij je heel wat opties hebt betreffende besturingssysteem etc.

Want idd 900 euro of meer moeten betalen voor aangepaste hard- en software is jammer, zeker als je het eigenlijk liggen hebt. Dat kan je beter in een nieuwe computer investeren.
 
Waarom kun je de licentie van die Medion niet meer gebruiken dan? Ik weet dat het bijgeleverde software is en dus eigenlijk niet op andere PC's geinstalleerd mag worden, maar theoretisch gezien moet dit geen problemen opleveren als je bij het bellen blijft volhouden dat het de eerste keer is dat je hem installeerd. Wat er dan gebeurd is dat de computer waar de vorige installatie op staat geen updates meer krijgt, maar we gaan er toch van uit dat deze dan uit gebruik genomen gaat worden, niet?
 
Als je de XP installatie cd nog hebt en ook de code dan kun je zonder problemen opnieuw XP installeren.

Waarschijnlijk moet je dan nadien even bellen om de key te activeren, maar dat is simpel. Je belt op, krijgt een computer aan de lijn, voert jouw code in op de telefoon, antwoord dat je de licentie op slechts n pc gebruikt en je voert de daarna ontvangen code in op je systeem en je bent klaar.

Ik zou zeker niet meteen een nieuwe windows versie aanschaffen, dit kan altijd nog als het echt niet anders kan.
 
MarnickV zei:
Waarom kun je de licentie van die Medion niet meer gebruiken dan? Ik weet dat het bijgeleverde software is en dus eigenlijk niet op andere PC's genstalleerd mag worden, maar theoretisch gezien moet dit geen problemen opleveren als je bij het bellen blijft volhouden dat het de eerste keer is dat je hem installeert.

Maar het is en blijft illegaal en dergelijke zaken mogen hier niet besproken en/of geadviseerd worden.

Havvie zei:
Waarschijnlijk moet je dan nadien even bellen om de key te activeren, maar dat is simpel. Je belt op, krijgt een computer aan de lijn, voert jouw code in op de telefoon, antwoord dat je de licentie op slechts n pc gebruikt en je voert de daarna ontvangen code in op je systeem en je bent klaar.

Dat mag als je bijvoorbeeld wat nieuwe hardware installeert, maar niet bij een volledig nieuw systeem.
 
Weet ik, desalniettemin ga ik niet adviseren dat iemand maar gewoon even een nieuwe licentie moet aanschaffen.

In mijn ogen is het volstrekt legaal als je, na te hebben gebeld met de officile MS-lijn en de door hun verstrekte code in hebt gevoerd, Windows hebt gereactiveerd. Je hebt per slot van rekening nergens over gelogen plus al eens de volle mep voor een OS betaald.
 
In mijn ogen ook.. het lijkt me ook niet de bedoeling van dit forum om mensen licenties van 150 euro te laten kopen waar ze ook een gratis oplossing hebben die bovendien makkelijker en voor de hand liggender is..
 
Je kan het draaien en keren hoe je wil, maar wat jullie adviseren is en blijft illegaal ook al lijkt het in eerste instantie misschien niet zo. Een Microsoft OS meenemen naar een totaal andere pc, met dus een totaal ander hardware-id mag enkel met een Retail of volledige versie van Windows, niet met een OEM of door een fabrikant gebouwde pc, zoals dat het geval is bij Medion.

Iig hier kan je eindeloos, zinloos, over door discussiren maar het blijft illegaal...
 
Mensen, dank voor jullie adviezen. Pc's blijven toch rare dingen, vanaf zondag staat het besproken systeem onafgebroken zonder problemen te draaien. Anderzijds is het mij duidelijk dat het om een instabiele configuratie gaat die op de langere duur niet betrouwbaar is. Wat ik al aangegeven heb, ik ben absoluut geen deskundige, maar heb het gevoel dat een kwakkelend moederboard de ware boosdoener is. Blijft weinig anders over dan de aanschaf van een andere PC. Gezien mijn bejaarde audiokaart moet die dus op XP draaien en hoeft het systeem niet state of the art te zijn. Kortom sparen, zoeken (bedankt voor de adressen en de tip m.b.t. mijn oude HD) en kopen.

Rob
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan