• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

PC Upgrade

Status
Niet open voor verdere reacties.

elloco999

Senior
Lid geworden
7 mrt 2008
Berichten
3.640
Waarderingsscore
0
Hoi forum-gangers,

Ik zit er aan te denken mijn PC te upgraden en ik zou graag wat advies willen van jullie.


Het systeem:
- Wat is het maximale budget dat ik wil uitgeven?
€ 750,--

- Welke onderdelen denk ik te kunnen hergebruiken van een eerdere pc? (bv: beeldscherm, muis, toetsenbord)
Beeldscherm, muis, toetsenbord, voeding (Zalman 500W), DVD, HD, geluidskaart, TV kaart en de Kast (Antec P180).

- Wat is het hoofddoel van de pc, waarvoor moet hij gaan dienen? (bv foto's bewerken, videobewerking, 3d modelleren, 3D games, mediacenter, muziekbewerking,...)
3D Games, huidige games als stalker cop, fallout 3 en crysis (warhead) en toekomstige games.

- Ben je van plan te gaan overclocken?
Niet echt.

- Heb je verder speciale eisen voor je pc (bv: aparte geluidskaart, tv kaart, extra usb poorten, verlichting en venster in de behuizing,...)?
Ik wil graag een zo stil mogelijke setup. En er moet soepel gegamed kunnen worden op 1920x1200.
Edit: Graag met USB 3.0, Sata 600 en de mogelijkheid zowel SLI als CrossFire te gebruiken.

Randapparatuur:
- Heb je ook randapparatuur nodig? (muis, toetsenbord, beeldscherm, ...)
Nee.

- Welke software heb je nodig? (bv: besturingssysteem, antivirus, ...)
Geen.

- Indien je je beeldscherm wilt hergebruiken, welke grootte is dit?
28" 1920x1200

De (web)shop:
- Moet het systeem geassembleerd (in elkaar gezet) worden door de (web)shop? Wil je ook dat er een besturingssysteem door de (web)shop wordt geinstalleerd?
Doe ik allemaal zelf.

- Heb je zelf een voorkeur van bepaalde (web)shop of heb je liever dat wij de goedkoopste uitzoeken?
Zolang het maar een goede shop is, met goede service en liefst natuurlijk zo laag mogelijke prijs.

Ik hoor graag wat jullie adviseren.

Groeten,
Rick
 
winkelmandje

Ik heb gekozen voor de socket 1156 set up.

Voor de implementatie van USB3, Sata600, Sli en CrossFireX is de MSI P55-GD85 moederbord het meest geschikt.http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnaWpwZGOa/Test_MSI_P55GD85_moederbord/7

Om je processor te koelen heb ik de Scythe Mugen2 gekozen. Hij is de beste lucht koeler die er is en is zeer stil.

Omdat je niet gaat overclocken is de standaard ram geheugen van Kingston Value 4 Gb ruim voldoende.

Processor Intel core i5-750 heeft 4 cores met TurboBoost die bij gunstige temps automatisch overclockt en is zeer sterk.http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnaGprZGia/Intel_Core_i5i7_Lynnfield_test/

De Sapphire VAPOR-X HD 5770 1 Gb heeft een aparte koeler die beter presteert/koelt dan de standaard HD5770 en draait alle games die je speelt. De 1Gb is beter dan de 512 Mb versie is ivm jouw 28" monitor. Als je in de toekomst een twee kaart gaat aanschaffen voor CrossFireX kan je ook een goedkopere HD 5770 1Gb versie kiezen. Let op: als je SLI, CrossFireX of een sterker kaart wilt hebben dan moet je ook een sterkere voeding hebben dan je Zalman 500W.
CrossFireX:http://www.hardware.info/nl-NL/articles/amdnamprZGGa/ATI_Radeon_HD_5770_CrossFire_test/

Tot slot de Samsung SpinPoint F3 1Tb HDD, omdat deze zeer goed presteert, stil en een betere value for money heeft ten opzichte van bijvoorbeeld de 500 Gb schijf.

--edit--

De Letters HD die je meeneemt, heb ik gemist. Dan kan je de Samsung eventueel schrappen en de sterkere I7-860 voor in de plaats zetten en komt hier uit:http://azerty.nl/winkelmandje
 
Ik zou toch geen genoegen nemen met een HD5770... Leg er een paar tientjes bij en je hebt al een GTX460, om maar iets te noemen.

Heb je trouwens wel USB3/SATA3 apparaten, want anders kun je ook een vl goedkoper moederbord nemen. T.z.t. dat je echt USB of SATA3 nodig hebt kun je altijd een PCI-card aanschaffen. Uiteindelijk is dat vele malen goedkoper en vooralsnog vind ik het nog steeds een (nog) niet waargemaakte hype, zeker wat betreft SATA3, daar win je niets mee als je de gewone (sata, ongeacht welk type) schijven gebruikt..
 
Bedankt voor jullie reacties.

USB 3 zou ik toch wel graag willen, ben toch wel van plan dit te gaan gebruiken wanneer er meer USB 3 apparaten op de markt komen (USB stick, ext. HD etc). SATA3 is niet zo belangrijk.

Een iets krachtigere graka had ik wel in gedachten. De GTX 460 vind ik er inderdaad erg interessant uit zien. En ik vind het niet erg om nog even te wachten met de aanschaf, dus dat die nog niet goed leverbaar zijn is geen probleem.

Ik denk dat ik net zo lief een Core i5 750 heb. De 90,-- extra voor de i7 860 is het volgens mij niet waard. Volgens deze review presteert de 860 niet meer dan 2, hooguit 3% beter...

Rick
 
Klopt, de cpu is niet zo belangrijk als de graka en de i5 750 kan makkelijk meekomen met de 860.

Verder hoef je voor USB3 niet pers zo'n duur moederbord te nemen hoor, voor een paar tientjes heb je ook een usb3-card die je zo op het moederbord kunt plaatsen. Uiteindelijk scheelt je dat toch weer wat geld, dat kan dan bij de graka worden gestopt...
 
Ik ging uit van een stille pc vandaar de HD 5770. In de eerste instantie dacht ik ook aan de GTX 460.

Ook de MSI P55-GD65 heb ik gedacht, maar hou wel rekening met bovenop de PCI/USB3 ook nog de SLI en de mee verhuizing van de soundkaart en TV-kaart.

Eigenlijk moet je voor de 1366 socket gaan, gezien bovengenoemde vereiste. Om het binnen de budget te blijven moet je bij verschillende webshop bestellen, denk ik.
 
Ik zat zelf zo'n beetje hier aan te denken.

Volgens de reviews wordt de GTX 460 maar heel iets warmer dan een HD 5850 (welke ik anders zou nemen) en de koeler op deze gigabyte zou samen met de MSI Frozr de stilste moeten zijn. Dus en power en voldoende stil als het goed is.

Het bord is een stukje goedkoper dan de MSI en van mijn favoriete mobo fabrikant: ASUS. Het heeft USB3 en Sata3 en de benodigde PCI sloten. Enige maar is dat het niet mogelijk is om 2 dubbelslots graka's te installeren en beide PCI sloten te gebruiken. Maar tegen de tijd dat ik er een 2e graka in zet kan ik ook wel een PCI-e geluidskaartje kopen. Kan ik mijn 10 jaar oude soundblaster live ook eens vervangen :)

De Scythe Mugen 2 en het Kingston geheugen valt verder natuulijk niks op aan te merken. Voldoet aan al mijn eisen. En zoals ik eerder al schreef, de i5 750 is prima voor mij.

Dan blijf ik ook nog eens bijna 90,-- onder budget. Alleen nog even wachten tot de graka geleverd kan worden.

Rick
 
Goh, een H57 bordje, da`s slim bekeken. Nooit daar aan gedacht. Dat moet ik onthouden. Heb een paar reviews gekeken en het ziet er goed uit.

Het zou een grappig gezicht zijn de koeler op deze bord en met alles erop en eraan.
 
Zou er zelf ook niet zo snel aan gedacht hebben, maar ik had in de tweakers pricewatch gewoon aangevinkt wat ik wilde hebben en vervolgens op prijs gesorteerd en de eerste die me beviel genomen. En dat was deze :biggrin:

Dave, als je dit leest, ik zou jou mening nog erg op prijs stellen!

Groeten,
Rick
 
Je denkt dat onboard sound van nu onderdoet voor die oude sblive?
 
Je denkt dat onboard sound van nu onderdoet voor die oude sblive?

Nee dat denk ik niet, maar onboard sound belast de processor en een audiokaart doet dat niet. Het scheelt niet veel, dat weet ik maar waarom zou ik hem er niet in zetten als ik hem toch heb?

@Anson: Hm, interessant! Is toch weer iets sneller he. Bedankt voor de tip!

Groeten,
Rick
 
Hallo Rick :)

Ziet er goed uit, enkel de videokaart zou ik vervangen. 4launch heeft modellen zoals deze die een stuk goedkoper (en leverbaar) zijn.
http://www.4launch.nl/shop/winkelwagen/44930#p-4-productid-095342

Ook zou ik er eens over denken of die i7-860 niet interessant is?! Deze is bij 4launch maar 40 euro duurder, dat is geen geld voor de extra prestaties die hij oplevert, zeker wanneer gebruik wordt gemaakt van Turbo Modus.

Let ook dat je minimaal twee 6-pins PEG connectors nodig hebt vanuit je voeding. Ik weet niet of je Zalman 500W deze heeft? Als je ooit gebruik wilt maken van SLI heb je zeker een andere voeding nodig, voor een opstelling met n kaart zou 500W voldoende moeten zijn.

Het moederbord lijkt me, met die prijs, uitbreidingsmogelijkheden en ondersteuningen van nieuwe technologien (SLI, CFX, USB3.0 en SATA 600) waar voor zijn geld.

Groetjes,

Dave
 
Hoi Dave,

Bedankt voor je reactie!

Ziet er goed uit, enkel de videokaart zou ik vervangen. 4launch heeft modellen zoals deze die een stuk goedkoper (en leverbaar) zijn.

Klopt, maar dat is dan wel een model met 768MB geheugen i.p.v. 1GB. En ik vind het niet zo erg nog even te wachten totdat de kaarten met 1GB beter leverbaar zijn, kan ik nog wat geld opstrijken voor mijn verjaardag :biggrin:

Ook zou ik er eens over denken of die i7-860 niet interessant is?! Deze is bij 4launch maar 40 euro duurder, dat is geen geld voor de extra prestaties die hij oplevert, zeker wanneer gebruik wordt gemaakt van Turbo Modus.

Die wilde ik in eerste instantie ook, maar kwam na het lezen van enkele reviews (voorbeeldje) tot de conclusie dat in het de praktijk nauwelijks uitmaakt of je de i5 750 of de i7 860 neemt. En nu is de i5 760 er die dus nog iets sneller zou moeten zijn.

Maar volgens jou is de 860 toch een betere keuze?

Let ook dat je minimaal twee 6-pins PEG connectors nodig hebt vanuit je voeding. Ik weet niet of je Zalman 500W deze heeft?

Ik heb de ZM500-HP, deze heeft volgens de specs 2 PCI-e 6pins stekkers. Wanneer ik SLI ga gebruiken zal ik ook een nieuwe PSU kopen.

Nog wel een vraagje m.b.t. de PCI-e stekkers op een voeding. Ik zie veel voedingen met 6 pins, en 8 pins stekkers, maar bij sommige staat 6+2 pins. Houd dit in dat je een 8 pins stekker ook als 6 pins kunt gebruiken?

De voeding die ik op het oog heb is de Cooler Master Silent Pro Gold 700W, welke 2x 6+2 en 2x 6pins stekkers heeft. Dus als ik die 6+2 kan gebruiken in voor de GTX 460, kan ik hier 2 kaarten mee voeden.

Groeten,
Rick
 
i5-750 vs. i7-860 scheelt op 3DMark Vantage toch 30%. Standaard zijn de processoren voor games misschien aan elkaar gewaagd, maar wanneer Turbo Modus gebruikt wordt zijn prestaties echt wel beter. i7-860 kan zichzelf een stuk verder automatisch overclocken.

ZM500-HP is inderdaad voldoende vermogen voor deze opstelling. :)
Ik zie veel voedingen met 6 pins, en 8 pins stekkers, maar bij sommige staat 6+2 pins. Houd dit in dat je een 8 pins stekker ook als 6 pins kunt gebruiken?
Klopt.

Die 700W voeding is normaal voldoende ja. Volgens deze review heeft een actieve GTX 460 SLI opstelling een verbruik van zo'n 430W. 700W zou dan dus ruim voldoende moeten zijn.
 
Allemaal heel erg bedankt voor de input! Ik ben er denk ik wel uit.

Wanneer er een 1GB GTX 460 goed leverbaar is en ik mijn geld gend heb bekijk ik nog wel of ik genoeg geld heb voor de i7 860, zo niet wordt het de i5 760.

Die 700W voeding is normaal voldoende ja. Volgens deze review heeft een actieve GTX 460 SLI opstelling een verbruik van zo'n 430W. 700W zou dan dus ruim voldoende moeten zijn.

Misschien kan ik dan toch beter voor de 600W uitvoering gaan?

Rick
 
Je mag een voeding tot maximaal 70% - 75% belasten. Dit omdat stroomverbruik nooit gelijkmatig is en de voeding deze veranderingen moet kunnen opvangen. Vandaar dat je beter wat op overschot hebt dan net voldoende of te weinig...
En je weet natuurlijk ook nooit of je nog wat extra geheugen, extra hdd, usb apparaten ed gaat bij zetten die ook stroom van je voeding vereisen. 700W lijkt me een aanbevolen voeding voor dergelijke opstelling.
 
Je mag een voeding tot maximaal 70% - 75% belasten. Dit omdat stroomverbruik nooit gelijkmatig is en de voeding deze veranderingen moet kunnen opvangen. Vandaar dat je beter wat op overschot hebt dan net voldoende of te weinig...
En je weet natuurlijk ook nooit of je nog wat extra geheugen, extra hdd, usb apparaten ed gaat bij zetten die ook stroom van je voeding vereisen. 700W lijkt me een aanbevolen voeding voor dergelijke opstelling.

Van de andere kant, een voeding die maar 50% belast wordt werkt minder efficient als een voeding die 75%-80% wordt belast.

Maar ik heb inderdaad wel een paar HD's in mijn PC en ik zie het ook wel gebeuren dat ik geheugen ga bij plaatsen in de toekomst. Dus ik houd het maar op de 700W. Liever teveel dan te weinig he. :)

Rick
 
Wat vinden jullie van de i5-760?
Hij was gisteren trouwens ongeveer 165,- Euro, toen ik postte, jammer.
 
Die Vantage-score zegt absoluut niks... Natuurlijk is die cpu sterker, dat is toch logisch, maar volledig irrelevant. We hadden het hier over ingame prestaties en daar doet die 750 nauwelijks onder t.o.v. de 860.

Maar nu de 760 er is zou ik die nemen.

Wat betreft de voeding, tja, 650-700W zou voldoen, maar er zijn niet of nauwelijks opties die 4x een peg-connector hebben. Dat is een kwestie van even goed alle specs nalopen en zoeken. Natuurlijk is het ook prima om een voeding te nemen met 3x zo'n connector, de vierde is wel te vervangen door verloopstekkers die met de videokaart meekomen. Wil je wel een voeding die 4 connectors heeft moet je gewoon iets meer geld neerleggen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan