• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Harde schijf vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

monitone

Nieuw lid
Lid geworden
1 sep 2010
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Kan ik mijn harde schijf van het zelfde merk vervangen door een grotere harde schijf zonder dat ik hem opnieuw moet aanmelden op het moederboord
 
In principe ja!

Indien niet, dan kan een biosupdate noodzakelijk zijn.
 
Wat wil je precies doen?
Wil je de schijf uitwisselen voor een grotere schijf of wil je de schijf er als tweede schijf bij plaatsen?
Als je de schijf er bij wilt plaatsen of de schijf wil vervangen moet je weten wat voor type schijf en tot welke grootte de bios van je moederbord ondersteund.
Als je de schijf uitwisseld moet je Windows opnieuw installeren en je eigen gegevens overzetten of een image van de huidige schijf maken en deze naar de nieuwe schijf kopiren met een programma als b.v. DriveImage.
Heb je een vrij nieuwe computer dan zit er zeer waarschijnlijk een schijf in met een SATA-aansluiting.
Bij oudere computers is dit meestal nog een IDE-aansluiting.
Je kunt dit heel makkelijk controleren door bij het opstarten van de computer meteen even de pause toets in te drukken, dan kun je de tekst tijdens het opstarten lezen waar onder andere vermeld wordt welke biosversie je hebt en welke harde schijf en dergelijke er tijdens het opstarten worden gevonden.
Als dit niet lukt kun je bij het opstarten met bijvoorbeeld F1 of de DEL-toets in de biosinstellingen kijken.

Schrijf de gegevens even op en zoek met bijvoorbeeld Google de specificaties van de bios op en ook die van de huidige schijf.
Met die gegevens kun je de juiste schijf gaan kopen.

Hoop dat je hiermee vooruit kunt, anders hoor (zie) ik het wel.
Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan