• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Award Bios Overklokken

Status
Niet open voor verdere reacties.

senderwegdam

Gevestigd lid
Lid geworden
2 jun 2005
Berichten
237
Waarderingsscore
0
IK heb een Award Bios v6.0 Ik zou die graag willen overklokken.
Maar het probleem is dat ik in mijn bios niet aan mijn MGH, Clocksnelheid, MB Ram (SD RAm) kan komen. De slotjes staan allemaal vast. Ik zou graag mijn computer willen overklokken. En zouden jullie mij een aantal tips over de Award Bios kunnen geven zoals kleine dingetjes overklokken. Ik heb ook gehoord dat er progjes bestaan voor windows waarmee je je computer kunt overklokken weten jullie er een paar voor mij? Kunnen jullie ook informatie verstrekken over Award bios?
Weten jullie een aantal updates van de award bios? Als je een bios update gaat het besturingsprogramma er dan ook af?

Overzicht

Computer:
Besturingssysteem Microsoft Windows XP Professional
OS Service Pack Geen
Internet Explorer 6.0.2600.0000 (IE 6.0 - Windows XP)

Moederbord:
CPU Type Intel Pentium 4A, 2018 MHz (5 x 404)
Moederbordnaam Asus P4B (6 PCI, 1 AGP, 1 CNR, 3 DIMM)
Moederbord Chipset Intel Brookdale i845
Systeemgeheugen 510 MB (SDRAM)
BIOS Type Award Medallion (08/21/02)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM2)
Communicatiepoort ECP-printerpoort (LPT1)

Scherm:
Video kaart NVIDIA GeForce2 MX/MX 400 (64 MB)
3D-Versneller nVIDIA GeForce2 MX/MX 400

Multimedia:
Geluidskaart Intel 82801BA(M) ICH2 - AC'97 Audio Controller [B-5]

Opslag:
Diskettestation Diskettestation
Harde schijf MAXTOR 6L060J3 (60 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/133)
Optische Station HL-DT-ST CD-RW GCE-8320B (32x/10x/40x CD-RW)
Optische Station LG DVD-ROM DRD8160B (16x/48x DVD-ROM)

[ BIOS ]

BIOS Eigenschappen:
Verkoper Award Software, Inc.
Versie ASUS P4B ACPI BIOS Revision 1012
Uitgavedatum 08/21/2002
Capaciteit 256 KB
Opstartapparaten Floppy Disk, Hard Disk, CD-ROM
Specificaties Flash BIOS, Shadow BIOS, Selectable Boot, EDD
Ondersteunde Standaarden DMI, APM, ACPI, ESCD, PnP
Uitbreidingsmogelijkheden PCI, AGP, USB
 
Een bios flashen is meestal wel mogelijk je besturingsssyteem is er dan niet af, wel bestaat er bij een flash de kans dat deze mislutk, mislukt deze kan je je moederbord bij het groffe vuil zetten :)


Kan zijn dat dit moederbord niet geschikt is voor overklokken via de bios.
 
Kun je mij een aantal trucks geven om de Award bios te optimaliseren, zodat mijn pc wat sneller loopt.
Ze zeggen zelfs dat een p4b van asus goed over te klokken is en een award bios moet toch ook klokbaar zijn ?
 
Overklokken en flashen brengen inderdaad risico's met zich, zoals FrankW al zegt.

Ik zou het NIET in zulke richting zoeken.

Daarbij, een bios-flash is als regel tegenwoordig niet meer gratis te downloaden dus je begint al met betalen om gevaarlijk te mogen doen.

Wat wel de werksnelheid, speciaal bij "zwaardere" klussen, omhoogbrengt is een truc die ik hier op het Forum leerde en die bij mij goed werkt:

TWEE Harddisks in je computer en dan het Virtueel Geheugen dwingen plaats te nemen op de schijf waar Windows NIET op zit.
 
Hier al eens gekeken?

Verder heb je recht op ondersteunng van je bios-leverancier, in jouw geval www.award-bios.com / http://www.esupport.com/global/

Bij het flashen van je bios kan niet veel misgaan tenzij de stroom uitvalt. Flashen kan vanaf cd, flop of usb-stick. Als je een flop gebruikt, zorg er dan voor dat het niet eentje is die ergens onderin een la heeft gezeten (bad clusters / sectors) en formatteer deze grondig (dus NIET snelformatteren, want daarmee worden de bad sectors/clusters neit opgespoord). Lees verder goed de bijgevoegde handleiding en houd je daaraan.
 
Ik kan daar niks tussen vinden.
 
hey bedankt willem dat werkt echt :p :D :D het scheelt niet heel veel maar hij opent snel verkenner euh... mijn documenten firefox enz... echt fijn (het scheelt geen minuten maar genoeg tot je het merkt
 
Originally posted by senderwegdam@02-06-2005, 18:28:13
maar ik kan daar niks tussen vinden over Award bios overklokken
Je kunt je bios niet overklokken en als de instellingen niet te wijzigen zijn, dan zul je er genoegen mee moeten nemen dat het met jouw bios en jouw mobo niet lukt.

Wel kun je je processor een hogere klokfrequentie meegeven/instellen zodat deze sneller draait. Echter die frequentie is ook gemaximaliseerd

Verder hangt de mogelijkheid om over te klokken ook weer af van de multiplier en de frequentie van de cpu. Ook de core, zelfs de serie van je CPU is van belang.

De basis van overklokken staan in de genoemde link, verder zijn nagenoeg alle pc's verschillend opgebouwd waarmee een stap voor stap handleiding van hoe jouw systeem over t eklokken is, niet eenvoudig gegeven kan worden.
Het kan zijn dat jouw processor dat niet ondersteunt. Lezen en zoeken, google flink en stel eventueel je vraag bij de vrienden van tweakers.net.
 
Originally posted by pcfreaky@02-06-2005, 19:48:04
hey bedankt willem dat werkt echt :p :D :D het scheelt niet heel veel maar hij opent snel verkenner euh... mijn documenten firefox enz... echt fijn (het scheelt geen minuten maar genoeg tot je het merkt
Het scheelt vooral bij GROTE klussen, zoals tijdens genstalleerde spellen en al helemaal als je een overtrokken copier- of verplaatsingsopdracht geeft, bijvoorbeeld een aantal Gigs in 1x.

Mijn 955MHz compu met Win98SE verzette bij de proef 8GB in 8 minuten dus ongeveer een Gig per minuut (er zaten tamelijk veel grote zip-dingen bij en ik weet niet of dat nog verschil maakt).

Ik heb nog het plan om eerdaags mijn 2 CD-apparaten eruit te trekken en te vervangen door 1 CD/DVD-ding dat alles kan, ook branden en zo. Dan zet ik op de overblijvende aansluiting een 3e HD en reorganiseer de hele compu:

- GEEN partities
- 3x 80 GB
- 1 HD windows met zo weinig mogelijk ander spul aan boord; 80 GB is dan overdreven veel maar kleinere schijven zijn ouderwetser DUS langzamer
- 1 HD met "programma's" en "mappen" zo veel mogelijk daarnaartoe verbannen, zeg maar "groei-spul".
- de 3e HD met VIRTUEEL GEHEUGEN en verder alleen archief-achtige opslag die (bijna) nooit hoeft te worden aangesproken, zip-bestanden enzo.

Ik denk / hoop dan nog meer snelheid te kunnen winnen.

Maar voorlopig gaat mijn 955MHz-puter met W98SE met 2x80GB HD al aardig wat sneller dan de 2GHz-laptop met XP en 1x40GB HD van mijn vrouw.

Natuurlijk kan het weinig kwaad om op alle 3 de HD's eventueel zeldengebruikt archief-spul neer te donderen maar zker op de schijf waar Windows op zit zal ik dat NIET doen want moet ik die bij een ernstig probleem formatteren dan ben ik dat archiefspul meteen kwijt.

Daarbij nog: tijd voor defragmenteren; als het "echte" archiefspul alleen maar op de 3e schijf ligt, die waar het Virtueel Geheugen zit, dan kan die HD uitgesloten blijven van defragmenteren (of handmatig een keertje per jaar ofzo) en dat spaart mooi tijd uit op routine-onderhoud.
 
In het progje "SpeedFan" zit een tabblad dat "overklokken" lijkt mogelijk te maken maar ik zou daar nooit aan durven komen.
 
ik heb de zelfde pc als jouw alleen dan 1 gig interngeheugen (dat kan de pc niet eens verwerken maarja) in de bios kun je staploos overklokken je moet dan eerst de cpu speed op manual instellen en dan kun je de fsb wijzigen ik heb hem van 133 naar 150 gezet mijn pc is nu een stuk sneller

maar doe dat niet in eenkeer doe alles in stapjes en kijk met aida wat de temperaturen zijn probeer het moederbord niet meer dan 45 graden te krijgen en je pcu niet hoger dan 60
 
Dit topic is al meer dan een jaar oud.
Aub geen oude topics ophalen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan