• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

MS-DOS Computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

kasperncf

Bekend gezicht
Lid geworden
18 jul 2011
Berichten
108
Waarderingsscore
0
Ik heb al computers gehad vanaf de eerste Tandy , de TRS-80 model 1.
Daarna nog wat Tandy's en MS-DOS en Windows. Maar blijf het leuk vinden om zelf te programmeren in (Q)Basic en onder Windows gaat dat niet zo lekker. Ben ook bepaald geen ster erin, vind het gewoon leuk.

Dus ben nu terug gegaan naar een MS-DOS machine, die nog goed werkt.
Weet wel iets van hard-ware en soft-ware, maar soms lopen de dingen ook doorelkaar en gaat er van alles fout.

Zoek dus wat info ed. over MS-DOS om in ieder geval die machine weer goed aan de praat te kunnen krijgen en misschien een hogere DOS dan 5.0, op een 3,5 " flop. Iemand die me een handje kan helpen?
 
Freedos geen optie? Is ook vrij uitgebreid online gedocumenteerd.
www.freedos.org
 
Freedos is nu geen optie, heb al genoeg wisselingen gehad met Dossen en ga dan de fout in. Liefst gewoon MS-DOS ook al is die niet perfect, maar genoeg met wat ik er nu mee wil.

Heb al wat proberen op te zoeken, maar veel over MS-DOS is er eigenlijk niet te vinden, tenminste niet wat ik zoek. Voorlopig eerst een 6.0 (+?)en dan zie ik wel verder.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als ik mij niet vergist is DOS 6.22 de laatste versie en dat kan je hier downloaden.
Maar DOS 6.22 dient je wel te installeren.
 
Leuk dat ik het kan downloaden, bedankt daarvoor. Maar hoe krijg ik het dan van de windows xp computer naar de MS-DOS computer?
 
Je dient alle dos bestanden te downloaden en dan klik je op de eerste en steek een diskette in de station en voor ieder bestand hebt je 1 diskette nodig.
Zo denk ik toch want ik heb niet getest.
 
De manier van toen heeft wel wat makken. SD, DD, 40/80 tracks, enz. en daarmee allerlei hardware problemen. We kunnen een poging wagen natuurlijk.
Maar MS-DOS is behoorlijk gevoelig voor van alles en ook in de vroegere versies van Windows werkte vanalles niet zoals je zou verwachten.

Ooit schreef ik een basic prog onder windows, via de toen nog ondersteunde MS-DOS (7.0?) en zag de regels onder m'n vingers veranderen in bla bla.

Goed ik heb nog de 5,1 DOS-versie op 5,25 " en die kan ik misschien installeren als ik de 2 drive's omdraai. Want starten vanaf een B: drive doet MS-DOS niet en ik heb een 3,5" A-drive en een 5,25" B-drive.
Moet dan wel effe terugdenken in de tijd, hoe het ook al weer zat met de eindweerstand en de pinsettings en dat ben ik ook kwijt, maar misschien krijg ik hem dan zo aan de praat.
Simpeler zou zijn een 3,5 " flop (1,44 mB) met een boot-disk. Misschien heeft iemand die nog????

Maar ook dan is het nog maar het begin van de reconstructie van mijn computosaurus.

Het enige positieve op dit moment is, dat een LCD-scherm er wel op werkt en dus geen groot bakbeest van een kleurenmonitor meer nodig is.

Wie heeft er nog een bootdisk voor me????
 
nog net niet weggegooid.
een stuk of 5 of 6 floppydrive's klaar voor de stort liggen..
19072011158.jpg


floppie's heb ik niet meer, kan nog spieken morgen maar denk van niet.

is dat wat?

Bugger
 
zO TE ZIEN ZIJN het 3,5" drives, Heb je wat meer info erover?
Ga nu off line, zie het morgen wel, maar bedankt voor het meedenken.

Freeman, downloaden lukt wel, maar daarna houdt het op. Heb verschillende dingen geprobeerd, een voorgeform. schijf en een via windows geform., beide worden genegeerd.

Dat zal nog lastig worden.
 
Bij oude floppen wil het nog wel eens helpen, ze met een magneet te bestrijken, zodat ze echt helemaal leeg zijn. Heeft de floppydrive eerder wel goed gewerkt?
 
Je kan hier boot-disk afhalen.
Het pas om n diskette.
Terug gaan naar vroeger is inderdaad heel anders denken dan nu.
Je dient zelfs een start menu te maken om programma te doen starten.
Nu kan je met kladblok doen maar in die tijd moest je dat doen met edit.

Jong, jong, jong, waar bent je toch mee bezig.
Terwijl iedereen steeds meer naar de snelste computer wilt met zoveel mogelijk harddisk ruimte ga je nu doen met amper 1,44 Mb of piepklein harddisk.
Maar ik moet wel toegeven dat games in die tijd wel plezant is om te spelen.
 
Tja Freeman, waarom knappen mensen oude auto's enz. op?

Wil gewoon proberen dat beest weer draaiend te krijgen en voor basic enz. is ie snel genoeg. Deze is 16 of 66 mHz(turbo) en voor MS-DOS is dat bloedsnel. Heel vroeger deden we het nog met 300 Baud bandjes en ook dat werkte. We werken eraan en elke tip of hulp is welkom. Maar mijn kennis is diep weggezakt en de boeken zijn soms toch niet helemaal duidelijk. Ben al wel weer zover, dat formateren ook anders moet. Iets met /s of /sys, probeer dat nu te achterhalen, dan lukt het downloaden misschien. En anders moet de machine open en moet ik de HD afkoppelen en de drives verwisselen. We werken er af en toe aan.

@ W: De magneettruc ken ik, maar ben daar voorzichtig mee.
 
de floppy drives heb ik stuk voor stuk uit diverse PC's gesloopt daar ik een hekel aan floppie's heb.
daarnaast zijn ze in moderne PCs nutteloos geworden. dus overbodig dus eruit..

Bugger
 
Met oude auto opknappen kan je wel naar Polen rijden maar met een oude pc kan je in feite niks mee doen doch het is wel een goede basis voor de huidige pc

Hier vindt je DOS commando's
 
Ach Bugger, straks krijg je een hekel aan cd's of DVD's. Dat is het punt toch niet. Ik wil gewoon een stand-alone MS-DOS machine en er mijn prog's op maken en draaien. En daar zijn hele leuke bij. Maar info gaat duidelijk snel verloren en zo'n machine weer aan de praat krijgen is duidelijk lastig.

Heb nu al vanalles geprobeerd. Drives verwisseld en settings veranderd, maar blijf vastlopen. Wat was ook al weer de MX en MS en MM op de drives? Nergens te vinden. Wat voor drive is het? Kortom, voorlopig nog geen resultaat. Waar is die kennis gebleven?

Ik probeer het gewoon en zal wel zien waar het schip strandt, dan wordt het de kliko want wil ook geen pakhuis thuis van oude onderdelen.

Maar als iemand nog een werkende vindt onder MS-DOS?? Ik hou me aanbevolen.

@Freeman, dank voor de info.
 
Er is al weer te veel gezegd, dus kan dit er ook wel bij. Hte is niet aan de pentium2 of 486 er. of het een dos computer is. Dat ligt aan het besturingssysteem.Ik heb nog wel een pentium 2. Heb genoeg floppy's. Dus dos 6.1 naar de hhd Van de hhd naar de floppy's (stuk of 6) en omdat je ze bij het downloaden een nummer gegeven hebt is het installeren een makkie. In de de bios starten van A:/ en installeren. Klaar opnieuw opstarten.
C'est tout..
Qbasic.exe laat je programmeren in qbasic , de gw zit in de oudere versies. Vlak na de computer-oerknal had iedere basicregel nog een adres nr. Per 10 regels, zodat je er nog wat tussen kon futselen.
Internetten was een heel gedoe. Sinds arachne uit Cz er kwam ging het beter. Maar windows 3.1 met IE nam de markt over. Maar arachne is een prima dos browser voor internet. Die draaide ik op mijn nieuwe 386. Duur dat ze waren !!! Nu ik er over nadenk is het 30 jaar geleden dat ik mijn eerste virus schreef (4 regels) Als virus opzich werkt-ie nog, alleen hij komt langs geen enkele scanner meer natuurlijk. Afijn er zijn geen takken meer en mijn hakken doen zeer...
Maar als je nostagische neigingingen buiten prporties beginnen te geraken, kan je altijd nog emuleren. Een opstartscherm van dos op een 286 is precies zoals een Pentium 2 of 3 met een emulatie het zou weergeven
 
Dus dos 6.1 naar de hhd Van de hhd naar de floppy's (stuk of 6) en omdat je ze bij het downloaden een nummer gegeven hebt is het installeren een makkie. In de de bios starten van A:/ en installeren. Klaar opnieuw opstarten.
C'est tout..
Everzwijn: En hoe ga je het IO.SYS bestand van de hdd naar de diskette kopiren.
In welk bestandsformaat moet de hdd geformatteerd worden en wat dient er eerst uitgevoerd worden vooraleer men de hdd gaat formateren en DOS installeren?
 
Net zoal command.com, toch? Volgens mij heb ik nog wel 6.1 liggen (op diskettes) en daar staat -ie al op , net als command.com config.sys en zo.
Kan wel een kopietje proberen te maken...Gebruik ik die copydisk ook eens een keer. Anders op de gewone manier(en)
In de de bios starten van A:/
Kijk even hier onder; Naxis legt het vast beter uit
bestandsformaat is Fat (16) . Wordt uotomatisch naar fat12 voor discettesfatformaat geconverteerd. En wil je iets over andere dingen hebben als fdisk moeten we eigelijk even een eige topic maken. Want het zijn net te veel vragen om even in een andermans topic te zetten. Ik ben hier om de vragen van Casperncf te beantwoorden. Een vraagje tussendoor kan wel, maar we gaan net te ver met je eigen vragen stellen in een andermans topic.
 
Ik heb hier MS-DOS 6.22 installatie-diskettes.

Je moet eerst de HD-mode op Native IDE zetten, en dan starten vanaf Setup Diskette 1.

Daarna gewoon installeren kiezen, en als er gevraagd wordt om de volgende diskette die erin doen.

Dan heb je dus MS-DOS... :p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan