• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Probleem met DHCP IPv6

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rasco

Bekend gezicht
Lid geworden
19 jul 2011
Berichten
135
Waarderingsscore
0
Ik zal eerst even mijn situatatie schetsen. Ik heb thuis een servertje staan. Hier staat windows server 2008 r2 op geinstalleerd. Virtuele draaien hier een aantal servers op. (Waaronder Exchange, ISA, Terminal server etc.)

Op de host zelf staat Active Directory (ofcourse met DNS), DHCP, Hyper V.

Nou komt het probleem.

Ik wil graag mijn thuisnetwerk uitrusten met IPv6. DHCP is al geinstalleerd en IPv4 adressen uitdelen gaat prima. Maar zodra ik een IPv6 scope aanmaak. Dan krijgen de werkstations wel een IP adres. Alleen ik zie niks terug in de DHCP IPv6 leases.

Wat ik al gedaan heb:

- Eventlogs nagekeken.
- DHCP opnieuw geinstalleerd (eerst alle scopes verwijderd)
- DHCP op een andere server geinstalleerd (dit losten het probleem ook niet)

Ik heb totaal geen idee waar ik het verder moet zoeken.

Hebben jullie toevallig nog dingen die ik kan controleren?

Alvast bedankt!
 
Ik ga vanuit dat je een router hebt en dan dient je daar TCP/IPv6 te activeren.
Maar technisch gezien is het in feit te vroeg om dat te doen omdat internet nog niet voor TCP/IPv6 klaar is doch binnenkort wel.
 
Ik ga vanuit dat je een router hebt en dan dient je daar TCP/IPv6 te activeren.
Maar technisch gezien is het in feit te vroeg om dat te doen omdat internet nog niet voor TCP/IPv6 klaar is doch binnenkort wel.

Ik heb thuis een netscreen 5gt. En deze werkt al volledig met IPv6 doormiddel van Tunnelbroker. Deze werkt gewoon helemaal. En vanaf mijn werkstation kan ik ook een ping doen naar ipv6.google.com

Pingen naar ipv6.l.google.com [2a00:1450:8005::93] met 32 bytes aan gegevens:
Antwoord van 2a00:1450:8005::93: tijd=16 ms

Zoals je ziet werkt dit naar behoren.

Los van dat gaat het om het interne netwerk. En of de router wel of niet over de IPv6 functionaliteit beschikt. Dit mag niet uitmaken. Zolang je ook beschikt over een IPv4 adres. Kan je gewoon internetten.
 
Je doet via een omweg TCP/IPv6 naar TCP/IPv4
Dus denk ik dat je een poort moet openen in de router.
 
Je doet via een omweg TCP/IPv6 naar TCP/IPv4
Dus denk ik dat je een poort moet openen in de router.

Zoals ik net al aangaf is IPv6 gewoon werkend naar het internet toe.

Het probleem is dat ik de leases van het interne netwerk niet binnen de DHCP console zie in windows 2008 r2.

Windows Firewalls staan op alle servers/werkstations btw uit
 
Ik probeer u te helpen zonder dat ik zulke server hebt anders zou het gemakkelijker geweest zijn.
Maar indien er Windows XP in uw netwerk is dan kan je bij netwerkverbinding / draadloos of lan op eigenschappen klikken en dan protocol toevoegen en dan kan je TCP/IPv6 toevoegen sinds XP service pack 2
 
Het is windows 7. Dus de oplossing mbt Windows xp is hier niet van kracht.

Iemand nog verder ideen?
 
Waarom wil je in godesnaam intern met IPv6 nummers gaan werken?

Weet je wel waar IPv6 voor bedoeld is.

Of heb jij intern soms ook al teveel netwerkadressen?
 
Ik weet inderdaad waar IPv6 voor bedoeld is (Te kort aan adressen :))

En nee ik heb zat adressen. Maar het is gewoon bedoeld om het als studie te gebruiken. En dit is een probleem waar ik tegen aan liep. En wat ik tot dus ver nog niet opgelost heb.

Vandaar dat ik hier ben terecht ben gekomen. Om te kijken of jullie oplossingen hebben :) (Daar is dit forum toch bedoeld, nietwaar?)
 
[GOOGLE]ipv6 nummering voor intern netwerk gebruiken[/GOOGLE]
 
Ik heb exact dezelfde situtatie nagebouwd. En dan werkt het wel :)

Vandaar dat ik hier voor ideen kom.
 
Heb je al gekeken naar de instellingen van je DHCP scope? Statefull of Stateless?

Zie ook de informatie op TechNet.
 
misschien dat het uitdelen van ipv4 adresse even uitschakelen , dan apart proberen voor ipv6? kijken wat dat oplevert? (educated guess)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan