• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows server 2008 r2.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Maar begrijp i het goed? Is XenServer een apart OS, buiten Windows om?

Je legt Xenserver direct op de hardware. Het vormt een platform tussen harware en virtueel OS.
Het grote voordeel is dat je alles virtueel doet. Hardware wordt efficienter gebruikt. Oh ja, en ondersteuning voor 64-bits OS.

En ja dus... een apart besturingssysteem, puur voor virtualisatie.
 
Situatie is nu als volgt.

-Citrix XenServer geinstalleerd.
-Boot up in een bios achtig scherm:
xenservervm.png

*Plaatje van google, heb alleen die menuoptie, voor de rest dat VMware niet enzo natuurlijk.

-Allemaal opties, onder andere network test. Deze kan pingen naar de gateway en naar 127.0.0.1. Naar een extern adres lukt niet.

-Ook weet ik niet hoe ik de DNS eventueel moet aanpassen, en wat deze wel moet zijn.

-Een VM toevoegen, moet ik dan op een andere PC XenCenter installeren, verbinding maken naar de XenServer?

-En hoe zit dat met opslag? Heb nu 4TB in de server, waarvan 1,2 gevuld. Blijft deze beschikbaar via XenServer?

EDIT:

Zie net dat mijn server CPU, de E7200, geen VT ondersteund. Als ik het goed begrijp, kan ik dus geen 64Bit VM's aanmaken?
Dus geen Windows Server 2008 R2, maar wel Windows Server 2008?
 
Ik moet ook een DNS server ingeven bij de setup. Is dit die van ziggo?

Snap het niet. Hij kan niet pingen naar een internet site. Ik denk dat de dns niet goed is..?
En kan in dat menu ook nergns een vm aanmaken haha.

Ik duik Google wel f in.

Ben even wat slecht bereikbaar...

DNS bij de setup? Als van XenServer? Dat mag het IP-adres van je router zijn (192.168.178.1).

In de setup van XenServer maak je de store aan, de plek waar later de VM's gemaakt kunnen worden.
Zodra XenServer genstalleerd is, doe je er verder weinig mee mee.
Op een andere computer installeer je XenClient. Hiermee bedien je (op afstand) de server en kun je heel makkelijk nieuwe virtuele machines aanmaken.
 
ok, het wordt te ingewikkeld. terug naar de basis. ik installeer gewoon weer windows server en vergeet citrix.

dan moeten alle roles dus op 1 server,zitten hier nadelen aan?

en is het niet mogelijk om de standaard win2k8 in vmware te laden? dit is x86 toch?want mn hardware ondersteund geen VT...
 
Er zijn x86-versies van W2K8. Dus dat kun je dan binnen VWWare installeren.

Welke roles wil je allemaal hebben dan? Uit veiligheidsoogpunt zet je AD en DNS op n server, Exchange op een andere en File/Print op weer een andere. Maar als je maar n server hebt, dan blijven er weinig alternatieven over :wink:
 
Er zijn x86-versies van W2K8. Dus dat kun je dan binnen VWWare installeren.

Welke roles wil je allemaal hebben dan? Uit veiligheidsoogpunt zet je AD en DNS op n server, Exchange op een andere en File/Print op weer een andere. Maar als je maar n server hebt, dan blijven er weinig alternatieven over :wink:

Yep, ik zou dus win2k8 kunnen installeren in VMware, met daarop AD en DNS.. Maar geeft dat problemen met win2k8 r2? En is de normale versie heel anders dan de r2?

Ik ben van plan om deze roles te i8nstalleren:
-AD
-FTP/IIS
-WDS
 
Nog even verder gekeken. Maar volgens mij is R2 alleen 64-bits.

Maar als je W2K8 kunt installeren in een VM, kun je hem toch ook voor 2 VM's installeren?
Dan kun je in elk geval AD en DNS samen op n, en eventueel IIS en WDS op n.
 
Nog even verder gekeken. Maar volgens mij is R2 alleen 64-bits.

Maar als je W2K8 kunt installeren in een VM, kun je hem toch ook voor 2 VM's installeren?
Dan kun je in elk geval AD en DNS samen op n, en eventueel IIS en WDS op n.

Yep. Dan heb ik dus:

Windows Server 2008 R2 (Host/WDS)
Windows Server 2008 (AD,DNS) *Moet ik dus ook de DNS role installeren?
Windows Server 2008 (FTP/IIS)

Dat kan zo toch?
 
Yep. Dan heb ik dus:

Windows Server 2008 R2 (Host/WDS)
Windows Server 2008 (AD,DNS) *Moet ik dus ook de DNS role installeren?
Windows Server 2008 (FTP/IIS)

Dat kan zo toch?

Als je de eerste DC installeert (AD) moet er een DNS server bijkomen. Active Directory zonder DNS bestaat niet. Heb je al een DNS server draaien, dan zou je kunnen overwegen om de AD integrated zone voor je nieuwe domein daarbij te zetten, maar het is simpeler (want: next, next, finish) om hem bij de eerste domein controller onder te brengen.

Voor de rest klopt je verhaal.

Dit kun je trouwens ook binnen Citrix doen, h... Je zult alleen een computer met XenCenter moeten hebben om de VM's aan te maken :smile:
 
Laatst bewerkt:
Als je de eerste DC installeert (AD) moet er een DNS server bijkomen. Active Directory zonder DNS bestaat niet. Heb je al een DNS server draaien, dan zou je kunnen overwegen om de AD integrated zone voor je nieuwe domein daarbij te zetten, maar het is simpeler (want: next, next, finish) om hem bij de eerste domein controller onder te brengen.

Voor de rest klopt je verhaal.

Dit kun je trouwens ook binnen Citrix doen, h... Je zult alleen een computer met XenCenter moeten hebben om de VM's aan te maken :smile:

Yep, maar Citrix vond ik wel erg lastig:p

Verder heb ik nu hetvolgende probleem.

-VM met de servernaam "moonlight"met Windows Server 2008 geinstalleerd.
-Role AD: Domain Services geinstalleerd.
-DCpromo.exe gestart.
-IP Statisch gemaakt (192.168.178.13)
Je vertelde dat De DNS mijn gateway mag zijn(192.168.178.1) zo dus:
17w93o.png


Echter krijg ik dan deze melding van DCpromo.exe;

2cf2l9e.png


Ook als ik de ziggo DNS invoer krijg ik deze melding.
 
Gewoon op "Ja" klikken. Dit lost zichzelf op.

En dat van de router als DNS: dat had ik geroepen bij de installatie van XenServer. Hier maakt het helemaal niets uit, omdat na installatie van de DNS server role het eigen IP-adres als primaire DNS wordt ingevuld.
 
Gewoon op "Ja" klikken. Dit lost zichzelf op.

En dat van de router als DNS: dat had ik geroepen bij de installatie van XenServer. Hier maakt het helemaal niets uit, omdat na installatie van de DNS server role het eigen IP-adres als primaire DNS wordt ingevuld.

Ah, dus wat ik invul bij DNS Maakt niet uit, kan dus. M'n gateway zij, maar ook het ziggo adres?
 
VoorkeursDNS klopt.

Wat is het IP-adres, subnetmask en gateway van de server?
Is de server aangesloten op de netgear of op de ziggo router?
 
VoorkeursDNS klopt.

Wat is het IP-adres, subnetmask en gateway van de server?
Is de server aangesloten op de netgear of op de ziggo router?

ServerIP 192.168.178.13
subnetmask 255.255.255.0
gateway 192.168.178.1

Aangesloten op ziggo:)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan