• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows server 2008 r2.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daantjuhh14

Elite lid
Lid geworden
10 aug 2008
Berichten
5.556
Waarderingsscore
0
Hey!

Na een lange tijd ben ik hier weer met wat vragen over Windows Server 2008 R2.

Dit keer geen vragen over Domeinen, Printservers, IIS etc, zoals in het vorige topic. Dit keer blijft het simpel.

Situatie:

Ik heb weer een server draaien. Van deze server maken 4 mensen gebruik. Ze halen er films vanaf, zetten er documenten op etc.

Nu is het zo dat ik 5 accounts heb aangemaakt, 1 administrator,(ik) en 4 standard users.

Nu wil ik eigenlijk, dat die standard user niet bij de C: schijf kunnen komen. Daar hebben ze niks te zoeken. Ook mogen ze niet bij de backup komen van de zakelijke MacBook Pro van m'n vader.

Die moeten dus worden uitgesloten, maar ik heb geen idee hoe.
Iets met policy's?
 
Hebben de gebruikers een wachtwoord? (Essentieel!)
Hebben de computers de juiste versie van RDP?
 
Yep, allemaal een wachtwoord.

Juiste versie, ik heb geen idee.? Hoe kan ik dit checken/updaten? Want als ik bij hun inlog als administrator werkt het wel, als normal user niet..

"Ik log bij hun in als Administrator"... Hoe bedoel je dit?

Windows Server 2008 R2 kan ingesteld worden dat er alleen verbindingen worden geaccepteerd van de nieuwere versies RDP.
Windows_server_2008_remote_desktop_properties.jpg
 
"Ik log bij hun in als Administrator"... Hoe bedoel je dit?

Windows Server 2008 R2 kan ingesteld worden dat er alleen verbindingen worden geaccepteerd van de nieuwere versies RDP.
Windows_server_2008_remote_desktop_properties.jpg

Als ik naar de PC ga, waar hun gebruik van maken, kan ik vanaf daar gewoon inloggen als administrator.

Ik heb het denk ik gevonden.. De users toevoegen aan de group Remote Desktop!?!
 
Zit trouwens even te denken.. Ben nu op stage, en als ze daar opstarten vanaf het netwerk, krijgen ze een blauw scherm met allemaal opties. Zoals een image maken/terugzetten, maar ook Windows Deployment services.

Hoe heet dat, zo'n netwerkboot menu? ik wil dat eigenlijk ook precies zo thuis, omdat het kan:p
 
Je zegt het zelf al... WDS of Windows Deployment Services.

Computers starten dan in eerste instantie via PXE op. Daarna wordt er pas doorgestart, f naar een image op het netwerk, f naar de eigen HD, of wat je ook maar ingesteld hebt...
 
Hier op stage hebben we het zo;

Je drukt op F12, dan start je op van het netwerk. Vervolgens krijg je een menu, met WDS, Clonezilla Live, en diverse reparatietools.

Echt een menu dus. En mijn vraag is dus, hoe maak ik dat menu. :p

Voor Wds moeten alle PC's wel in het domein hangen toch? of kan het ook via een workgroup?
 
Hier op stage hebben we het zo;

Je drukt op F12, dan start je op van het netwerk. Vervolgens krijg je een menu, met WDS, Clonezilla Live, en diverse reparatietools.

Echt een menu dus. En mijn vraag is dus, hoe maak ik dat menu. :p

Voor Wds moeten alle PC's wel in het domein hangen toch? of kan het ook via een workgroup?

Met WDS kun je o.a. het besturingssysteem installeren. De te installeren computer hoeft niet in het domein te hangen. Daarnaast had je dit ook zelf kunnen bedenken: een computer zonder OS die aan het netwerk wordt gehangen, krijgt alleen de netwerkboot en kan dus nooit lid zijn van het domein.

Dat menu kan met deze tips wel bouwen, denk ik...
 
Met WDS kun je o.a. het besturingssysteem installeren. De te installeren computer hoeft niet in het domein te hangen. Daarnaast had je dit ook zelf kunnen bedenken: een computer zonder OS die aan het netwerk wordt gehangen, krijgt alleen de netwerkboot en kan dus nooit lid zijn van het domein.Dat menu kan met deze tips wel bouwen, denk ik...

Ach ja, stom:p

Thanks Gollem. Dus, alle PC's in het netwerk hier, kan ik via netwerk boot op dit menu laten uitkomen, en vervolgens WDS, Clonezilla en reparatietools kiezen?! Chill
 
Bij het opzetten van een domein zijn de volgende zaken van belang:

1. Vast IP-adres. Moet in de range van de router liggen, maar niet in de DHCP-scope.
2. Subnetmask. Gelijk aan subnetmask van de router.
2. Eigen IP-adres als primaire DNS-server.

Klaar.
 
Bij het opzetten van een domein zijn de volgende zaken van belang:

1. Vast IP-adres. Moet in de range van de router liggen, maar niet in de DHCP-scope.
2. Subnetmask. Gelijk aan subnetmask van de router.
2. Eigen IP-adres als primaire DNS-server.

Klaar.

Moet ik dan ook een DHCP server-role installeren?
 
Je hoeft geen DHCP-role te installeren, maar je moet de DNS server role installeren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan