• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Advies beveiliging nieuwe computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Juan_007

Gewaardeerd
Lid geworden
19 dec 2007
Berichten
1.221
Waarderingsscore
0
Kort geleden heb ik me een nieuwe computer aangeschaft. Ik zou graag wat advies in willen winnen over hoe ik deze goed kan beveiligen.

Nu staat er Kapersky Internet Security op als antivirus, maar ik kan slechts 80 dagen gebruik maken van de volledige versie. Ook staat er een windows firewall op.

Op mijn vorige computer maakte ik gebruik van Avira Antivir, MBAM en Sygate Firewall. Daarnaast maakte ik gebruik van CCleaner en SmartDefrag (van Iobit) voor het onderhouden en defragmenteren van de hd.

Ik vraag me af of die software die ik op mijn vorige computer goed en genoeg is om mijn computer te beveiligen en te onderhouden. Zijn er hiernaast nog dingen nodig aan beveiliging, of heeft iemand nog andere adviezen?
 
Als je tevreden bent met uw vorige beveiliging dan zou ik dat ook voor kiezen.
Om uw huidige antivirus te verwijderen kan je best in configuratiescherm / programma en onderdelen doen en daarna removal gebruiken zodat alle resten verwijdert zijn.
 
laat in elk geval de U.A.C (user account control )aan staan indien je deze uitzet krijg je wel de vervelende popups niet meer ; maar tergelijker tijd zet je ;je bescherming open ...
en geef je toestemming om zowat alles te mogen doen ??
 
laat in elk geval de U.A.C (user account control )aan staan indien je deze uitzet krijg je wel de vervelende popups niet meer ; maar tergelijker tijd zet je ;je bescherming open ...
en geef je toestemming om zowat alles te mogen doen ??

Is U.A.C een optie in Avira? Snap niet helemaal wat je bedoelt.
 
je zei kort geleden heb ik me een nieuwe computer aangeschaft , dan veronderstel ik dat je windows 7 gebruikt...
indien zo open je het configuratiescherm ..
klik op onderhouds centrum..
links zie je de optie instellingen voor gebruikers account beheer ..
open deze en je ziet nu de U.A.C. met de schuifregelaar kun je deze uit zetten ...( niet aanbevolen )
in elk geval dien je de keuze die je maakt te bevestigen met ok
het volledig uitzetten van de u.a.c is afgeraden !
 
Dank voor alle tips!

@Abraham: Wat is dan een goede firewall voor Win7?
 
Zelf gebruik ik zonealarm (5 sterren bij cnet) en een leaktest van grc.com komt er niet door. Da's goed genoeg voor mij...
http://www.grc.com/lt/leaktest.htm

Unable To Connect

LeakTest was unable to connect
to the GRC.COM Web Server.

=goed

Firewall Penetrated!

LeakTest WAS ABLE to connect to
the main GRC.COM Web Server!

=niet goed

iobit = niet goed! Je hd defragmenteren kan heel goed met de met windows meegeleverde defragmentatietool. En je register defragmenteren is pure nonsens, zeker met ntfs!

Avast wel, maar wel configureren! Gewoon downloaden en even zien of alles groen is, zo ja klaar...=ook niet goed! Mag ook wel eens wat meer aandacht krijgen, dit punt.

Er vanuitgaande dat je de normale tools als mbam enzo, al hebt heb ik hier nog een paar tips.

Zoiets als jondo en JAP die doodleuk je ipadres doorspelen. En toch claimen ze dat je via hun dienst anoniem zou zijn. NIET DUS! = dus niet goed.

TOR =goed.

keyscrambler maakt je toetsaanslagen acracedabra voor de ongenode meelezer.
(een firewall voor je keyboard)
Heb je xp? kan je ook nog snoop free privecyshield nemen. Die laat je weten dat IDM (downloadmanager) om de haverklap info versturen wil, of dat google net een foto van je screen heeft gemaakt en nu het internet op wil, hoogst waarschijnlijk om de screencapture door te sturen. Cnet zegt wel dat het spyware free is, maar waarom dan ongevraagd info naar ""huis sturen"". Dat heet in mijn jargon gewoon spioneren.
Snoop free doet zelf niets! alleen waarschuwen, met de vraag of er toestemming verleend mag worden.
(Helaas werkt het alleen met xp)

Bovenstaande vind ik must-have's. Zelf heb ik nog wel meer, maar wil ook niet als een paranode overkomen, dus...nog een laaste dan.

Neem firefox, die kan je zo afstellen zodat ccleaner na dagen te hebben geinternet, 0 mb verwijderd bij schoonmaken.
Heb je wifi? ga dan naar http://htmlfive.appspot.com/static/whereami.html en klik op share this location.

Dan weet je meteen of anderen ook weten waar je zit.

Vertrouw je je virusscanner niet helemaal, kan je ook nog online scanners gebruiken als eset enzo. Voor kleinere bestanden jottiscan.

wachtwoorden altijd met lastpass, en neem als hoofdwachtwoord een makkelijke, maar een lange. Bijvoorbeeld J@n123456789 en de wachtwoorden voor de site's nog langer. Met 60 komma's of zo. Hoef je maar 1 keer in te vullen en je raakt ze nooit kwijt want ze staan online. Alleen je hoofdwachtwoord moet je niet vergeten. Vandaar mijn tip die makkelijk te houden, doch lang! Hoe langer hoe beter. Is veel belangrijker dan grote en kleine letters met cijfers en tekens. J@n............... is moeilijker te kraken dan <,mMjJ8*7&weRt%$, maar wel makkelijker voor jou om te onthouden. En voor sites, lastpass wachwoorden laten genereren, van 63 digits. Knippen en plakken en je hebt er nooit meer een omkijken naar.

Bitlocker en nog een hele tips....

Maar voordat ik wel paranode overkom, stop ik hier maar.

Doe je al het bovenstaande ben je redelijk veilig...

Better to be safe then sorry!

En ga nooit zomaar uit van een valse positieve. Check, check en dubbel check voordat je je scanner overruled. Anders heb je een besmetting, 99,9 % zeker!

Ben je net zo paranoia zo als ik ben , heb ik nog wel een paar tips. Maar doe maar per pm. Want de lijst is nu al behoorlijk. Bovendien heb ik de belangrijkste wel zo'n beetje allemaal genoemd. Voor de huis tuin en keuken gebruiker dan.
 
ZoneAlarm is vergeleken bij de firewalls die ik in de lijst heb gezet redelijk!

En paranoia ben je inderdaad. Maar die wachtwoorden van jou stellen niks voor!
 
Nog een ander ding... Hier wel aan gerelateerd, vandaar geen nieuw topic (moest dat wel, dan sorry bij deze).
Maar, punt is dat de kaspersky internet security ineens bij het starten van een game melding maakt dat het programma zich gedraagt als een pdm.keylogger. Ik heb wat gegoogled en het blijkt dat het vaak voorkomt dat kaspersky een false positive geeft voor games en die aanziet voor keyloggers.
Nu krijg ik alleen een melding wanneer ik de game start en levert een scan met kaspersky en MBAM niets op... dus misschien is het een false positive? In ieder geval ben ik wel een beetje huiverig, omdat ik vanuit deze computer ook al mijn belangrijke zaken op internet wil gaan regelen. Dan is zo'n melding van een keylogger niet erg prettig... to say the least...
Abraham, zo'n keyscrambler... zit daar iets in om die sowieso te gaan gebruiken?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan