• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

GPU temp.

Status
Niet open voor verdere reacties.

MartyNL

Junior lid
Lid geworden
9 nov 2011
Berichten
30
Waarderingsscore
0
Hallo,

Sinds vandaag kwam ik erachter dat mijn GPU nogal warm is.
De rest van de hardware is gewoon goed op temperatuur.

Ik heb gelijk SpeedFan en Everest gedownload, en die geven beiden aan dat mijn GPU zo'n 73 graden is.
Dit is trouwens tijdens het gamen (MW3).

Welke fan en GPU ik erin heb zitten, weet ik niet uit mijn hoofd.
Maar ik ben nogal bezorgd, aangezien ik net mijn hand haast verbrandde in de pc.

Ik heb ook ergens gelezen dat een mogelijke extra fan (uit bijv. een oude pc) kan helpen.

Wie heeft hier ervaring mee en weet wat ik het beste kan doen?

Bij voorbaat dank,
Marnik
 
Kijk eerst eens of de heatsink niet vol stof zit. Dan uitblazen en/of met een kwastje verwijderen.

Type videokaart kun je zien met diverse software, bijvoorbeeld speccy.

Hoe is de temperatuur van de kast? Videokaarten krijgen niet altijd voldoende verse lucht. Hoe is de temperatuur met de kast open? Eventueel een tafelventilator ervoor.
 
Kijk eerst eens of de heatsink niet vol stof zit. Dan uitblazen en/of met een kwastje verwijderen.

Type videokaart kun je zien met diverse software, bijvoorbeeld speccy.

Hoe is de temperatuur van de kast? Videokaarten krijgen niet altijd voldoende verse lucht. Hoe is de temperatuur met de kast open? Eventueel een tafelventilator ervoor.

PC ontstof ik regelmatig.
Kaart is een Nvidia GeForce 8800 GT.

PC is nu met kast open na 5 minuten al op 70 graden.
Gisteren tijdens gamen met kast dicht 85 graden, en kast open bijna 80 graden.
 
Geforce kaarten zijn er berucht om dat ze erg heet kunnen worden. Volgens de specs van NVidia mag ie 105c worden, dus 85 is niet echt een probleem. Maar koeler is altijd beter natuurlijk.

Je zou eens kunnen kijken of je de airflow in de kast kunt verbeteren. Casefans bij plaatsen of vervangen. Welke kast heb je nu en hoe word ie gekoeld?
 
PC ontstof ik regelmatig.
Kaart is een Nvidia GeForce 8800 GT.

PC is nu met kast open na 5 minuten al op 70 graden.
Gisteren tijdens gamen met kast dicht 85 graden, en kast open bijna 80 graden.

Dat de GPU op 70 graden staat is nu niet echt te abnormaal voor een GPU,
GPU's worden nogal snel warm en kunnen een hogere temp aan dan een CPU.

Dat terzijde,

dat je GPU cooler word als je je case open doet wil er wel op wijzen dat er een probleem is met je airflow. Eventueel stof eens verwijderen, kijken of je fans wel juist staan (inblazen langs voor en uit langs achter), en eventueel kijken of je onnodige kabels er uit kan halen of mooi weg werken met rekkertjes is soms ook wel aangeraden.
 
Dat de GPU op 70 graden staat is nu niet echt te abnormaal voor een GPU,
GPU's worden nogal snel warm en kunnen een hogere temp aan dan een CPU.

Dat terzijde,

dat je GPU cooler word als je je case open doet wil er wel op wijzen dat er een probleem is met je airflow. Eventueel stof eens verwijderen, kijken of je fans wel juist staan (inblazen langs voor en uit langs achter), en eventueel kijken of je onnodige kabels er uit kan halen of mooi weg werken met rekkertjes is soms ook wel aangeraden.

Inderdaad, ik dacht dat dat ook nogal overdreven was...
Stof heb ik zojuist nog maar weer eens verwijderd, zit nu na ca. 10 min. alsnog op 77 graden.
Fan staat goed, ook schoon.

Het is een zelf-samengestelde Dell XPS 420, een game-pc.
Dus het heeft zoiezo al geen onnodige kabels en zijn allemaal al mooi weggewerkt.

Btw.
Ik weet nog dat ik begin dit jaar de temps. ook wel eens bekeek, en toen was alles gewoon mooi op temperatuur, dus max. 35 graden.
 
Inderdaad, ik dacht dat dat ook nogal overdreven was...
Stof heb ik zojuist nog maar weer eens verwijderd, zit nu na ca. 10 min. alsnog op 77 graden.
Fan staat goed, ook schoon.

Het is een zelf-samengestelde Dell XPS 420, een game-pc.
Dus het heeft zoiezo al geen onnodige kabels en zijn allemaal al mooi weggewerkt.

Btw.
Ik weet nog dat ik begin dit jaar de temps. ook wel eens bekeek, en toen was alles gewoon mooi op temperatuur, dus max. 35 graden.

Misschien wel eens aan te raden om na te gaan tegen hoeveel (rpm dacht ik) je gpu fan draait. misschien dat die wat versleten is en niet meer de normale toeren doet dat hij in het begin deed. Dan zal je best een nieuwe gpu cooler/fan kopen.
 
Misschien wel eens aan te raden om na te gaan tegen hoeveel (rpm dacht ik) je gpu fan draait. misschien dat die wat versleten is en niet meer de normale toeren doet dat hij in het begin deed. Dan zal je best een nieuwe gpu cooler/fan kopen.

Waar kun je die toeren nagaan?
 
Waar kun je die toeren nagaan?

normaal zou je dat ook moeten kunnen aflezen waar je je gpu temp afleest.
Anders zijn app's zoals speedfan en dergelijke wel aan te raden.
 
normaal zou je dat ook moeten kunnen aflezen waar je je gpu temp afleest.
Anders zijn app's zoals speedfan en dergelijke wel aan te raden.

Nu je het zegt...
Ik zie hier staan (Bij Everest) : GPU 3691 RPM (31%).
 
gooi je van eens op 70 procent>

groetjes chiel
 
GPU 7063 RPM (59%)

Is blijkbaar nu wat omhoog gegaan.
Maar dat staat er, meer niet.


Hoe zwaarder je je gpu gaat belasten zou je rpm ook naar boven moeten gaan. Dus dat doet hij nog goed, daar is dus ook geen probleem mee.
 
Hoe zwaarder je je gpu gaat belasten zou je rpm ook naar boven moeten gaan. Dus dat doet hij nog goed, daar is dus ook geen probleem mee.

Kzag zojuist dat 't op 99% stond.
Maar is ook wel logisch als je MW3 doet. :p
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan