• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows 98 oid.

Status
Niet open voor verdere reacties.

adje91

Junior lid
Lid geworden
23 apr 2008
Berichten
42
Waarderingsscore
0
Ik zit er over te denken om windows 98 te installeren op mn laptoppie.
Het lijkt me lachen om met zon windows te werken:p Btw Ik draai nu op debian linux en linuxmint en windows xp.

Over windows 98, (1) weten jullie of die al officieel ergens gratis te downloaden is ?
(2)En kan dit werken met een dual boot naar een linux en/of windows 7 of xp?

Verder weet ik dat 98 eigenlijk niet zo veel kan, maar ik heb ook alleen een browser en office en wat compilers nodig. Geen games ofzo. (3) Is 98 daar een beetje lekker voor? ME schijnt heel slecht te zijn toch? En 95 is misschien wel wat overdreven.
Wel moet ik voor mn wifi op de uni in het domein zitten, (4) kan dit met 98?

Dank jullie voor je antwoorden !! :worship:
 
windows 98 id hartstikke oud!
niet doen!
 
Waarom niet, Donovan?

Ten eerste zijn er waarschijnlijk geen drivers voor de wifi-adapter in je notebook, dus daar kan je geen gebruik van maken. Kon je dit wel, zou je heel kwetsbaar zijn voor virussen, omdat er geen virusscanners meer zijn voor Windows 98. Ook heeft Windows 98 geen firewall.

Een multiboot is niet mogelijk, omdat dan eerst het oude OS moet worden geinstalleerd dan de nieuwere en dan weer de nieuwere. Dus bijvoorbeeld eerst Windows 98, dan Windows XP en dan Windows 7. Ook gebruikt Windows 98 het FAT16 bestandssysteem, dus je moet een aparte partitie maken. Ik weet niet zeker of GRUB het dan wel pakt.

En je kan Windows 98 niet legaal ergens downloaden.

Oh en er zijn geen moderne browsers voor Windows 98 en ook geen Flash. Daarom zullen de meeste websites er totaal niet uit zien of werken.
 
Waarom niet, Donovan?

Ten eerste zijn er waarschijnlijk geen drivers voor de wifi-adapter in je notebook, dus daar kan je geen gebruik van maken. Kon je dit wel, zou je heel kwetsbaar zijn voor virussen, omdat er geen virusscanners meer zijn voor Windows 98. Ook heeft Windows 98 geen firewall.

Een multiboot is niet mogelijk, omdat dan eerst het oude OS moet worden geinstalleerd dan de nieuwere en dan weer de nieuwere. Dus bijvoorbeeld eerst Windows 98, dan Windows XP en dan Windows 7. Ook gebruikt Windows 98 het FAT16 bestandssysteem, dus je moet een aparte partitie maken. Ik weet niet zeker of GRUB het dan wel pakt.

En je kan Windows 98 niet legaal ergens downloaden.

Oh en er zijn geen moderne browsers voor Windows 98 en ook geen Flash. Daarom zullen de meeste websites er totaal niet uit zien of werken.
hahaha
crap ! :p
ik bedacht me net ook al van de virussen. Maar Clamwin draait ook gewoon nog op 98 :) en AVG misschien ook nog wel

maar idd zullen der misschien maar weinig hardware drivers te vinden zijn...

ik dacht dat LILO wel overweg kon met FAT16, en ik wou slackware toch ook altijd al es proberen :p

k op het moment in spanje, nog wel voor een paar maanden. En ik ga er sowieso hier niet aan beginnen. Misschien later dan.
 
Clamwin en AVG zijn dan niet meer up-to-date, dus dat heeft geen zin. Ook zit er dan geen firewall bij. En ik weet niet wat je wilt compilen, maar veel zal niet werken.
 
omdat....

windows 98 wordt niet meer ondersteund door Microsoft.
Er zijn waarschijnlijk geen drivers.

je systeem is als een vergiet, klaar om virussen te ontvangen dus.

Gewoon lekker xp, vista, of windows 7 gebruiken
 
effe hier op reageren ik ken er genoeg ,die bijv: de win98 gebruiken zonder internet om DOS games te spelen ..
of om n of ander programma te kunnen laten draaien zoals een onder DOS te gebruiken boekhouders software ....
verleden maand heb ik er nog ntje mee verder geholpen
 
mm ja klinkt niet zo chill allemaal.
Firefox en Opera worden ook niet meer ondersteund.
K-Meleon van Gecko nog wel.
als ik tijd heb ga ik het denk ik toch proberen :p
ja inderdaad,ik ben nogal vasthoudend in moeilijke dingen doen, en ik zoek graag dit soort problemen op
haha
zo ga ik nog eens een nobel-prijswaardig iets ontdekken :)
Als iemand nog werkt met 98. Of tips en tricks weet hoor ik het graag :)
iig erg bedankt voor jullie reacties :D

En om op rope te reageren. Dit is eigenlijk precies waar ik et niet voor wil gebruiken :p
ik wil er juist wel mee op internet en games intereseren me niet.
 
Dag adje91

Ik zit er over te denken om windows 98 te installeren op mn laptoppie.

Vertel eerst wat meer welke harde schijf in de laptop zit (capaciteit)
 
berhaupt, welk notebook betreft het?

Want welke processor, hoeveel werkgeheugen, SATA-HD?
 
jullie gaan je zeker afvragen waarom ik in vredesnaam windows 98 wil, want tis een behoorlijk moderne laptop. hp elitebook 8530w. met 4 gb ram, sata hd. en dual core (centrino?) processor.

het grootste probleem zal eigenlijk zijn de drivers he?
 
Dat pikt Windows 98 niet.

Downgraden naar zegge 512MB werkgeheugen werkt misschien, indien Win98 de SATA-HD herkent?
 
indien Win98 de SATA-HD herkent?

Nee. Windows 98 herkent zelfs het FAT-32 bestandsformaat niet.

effe hier op reageren ik ken er genoeg ,die bijv: de win98 gebruiken zonder internet om DOS games te spelen ..
of om n of ander programma te kunnen laten draaien zoals een onder DOS te gebruiken boekhouders software ....
verleden maand heb ik er nog ntje mee verder geholpen

Daarvoor zou win98 zeker ideaal zijn, maar zeker niet om te gaan surfen.
 
Maar volgens mij kan je Windows 98 zelf niet installeren op FAT32, maar alleen een data partitie maken met FAT32, klopt dat?
 
Eerstens dient die partitie de eerste partitie van de HD schijf te zijn, in FAT32 geformatteerd te zijn en als syteempartie aangemaakt te worden.
Dat alles via FDISK.
 
Maar volgens mij kan je Windows 98 zelf niet installeren op FAT32, maar alleen een data partitie maken met FAT32, klopt dat?
Na installatie kan men converteren naar bestandsformaat FAT32.

Bij installatie op een schijf van 20 GB worden er 10 x 2 GB partities gemaakt.
Na installatie kan men die 10 partities converteren naar n gehele partitie.

Wat ik me nog herinner over windows98
Kon enkel genstalleerd worden vanuit Windows 3.x (Upgrade)
Of als nieuwe installatie vanuit DOS.
Als de computer werd opgestart met een windows98 diskette , met de optie ondersteuning van CD-Rom station kon je het setup.exe bestand niet uitvoeren.
 
Helemaal verkeerd.

Windows 95, 98, 98SE en ME hebben elk hun eigen bootdiscette.

Voor Windows 98 na booten van de opstartdiscette kies je eerst voor de optie zonder CD-rom ondersteunig.
En dan ga je met FDISK aan de slag.
Partitegrootte vaststellen, formatteren en als systeempartitie markeren.
Computer opnieuw opstarten, nu de optie met CD-rom ondersteuning kiezen en dan setup.exe uitvoeren en Windows 98 of 98SE wordt genstalleerd.
 
Eerstens dient die partitie de eerste partitie van de HD schijf te zijn, in FAT32 geformatteerd te zijn en als syteempartie aangemaakt te worden.
Dat alles via FDISK.

Met een systeempartitie, bedoel je een primairy partitie ?
Zo ja, kun je meer dan 1 primairy partitie aanmaken?
En wil XP (voor misschien een dual boot) ook als eerste partitie opde schijf staan?
 
Wat wil je nu.

XP in plaats van Win 98?
Dat wordt dan misschien wel mogelijk.
Check in ieder geval op de HP-site of er drivers voor XP zijn!

Een primaire partitie is doorgaans geen systeempartitie!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan