• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

BIOS ziet geen SATA Hardeschijf meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

winchris

Gevestigd lid
Lid geworden
7 aug 2008
Berichten
321
Waarderingsscore
0
Beste forumleden,

Ik heb al een hele lange tijd een probleem met mijn desktop computer waar ik niet meer uit kom.

Het probleem wat ik zie is dat de BIOS geen Sata Hardeschijven meer vind. Soms krijg ik hem weer aan de praat en het kan soms weken weer goed gaan. Ik heb het probleem nu al heel lang waar ik uiteindelijk toch wel gek van word. Gek genoeg gebeuren er verschillende dingen.

Het begon met een blue screen. Ik was gewoon bezig met mijn pc en kreeg toen een bluescreen waardoor hij gewoon weer netjes herstarte. Dit was ook wisselend. Soms had ik er 10 op een dag en dan ging het een week weer goed. Tot dat hij herstarte en de leuke melding kreeg: "Disk boot failure, Insert system disk and press Enter". Ik heb toen gekeken in de BIOS en inderdaad was er volgens de BIOS geen Hardeschijf meer aanwezig.

Ik heb van alles geprobeerd. Soms werkte het weer na een draadje in en uit, en soms als je het hele systeem uit elkaar haalde. Ik heb o.a. gedaan:
  • BIOS reset
  • Een aantal onderdelen eruit gehaald
  • Hardeschijf getest in andere computer
  • Andere kabels gebruikt
  • Losse SATA controller erin gezet

Ik heb er twee SATA hardeschijven in en hij pakt ze tegelijk niet. En zoals ik al zei is het heel afwisselend waneer hij het weer doet.

Ik heb al verschillende dingen opgezocht op Google, maar daar word ik ook niet wijzer uit. Ik hoop dat ik voldoende informatie heb geschreven en dat daarmee iemand mij kan helpen.

Is er nog iets aan toe doen?? Of is het einde verhaal???

Alvast bedankt voor het reageren!

Met vriendelijke groeten,
Christiaan
 
Dag christiaan

Wat zijn de gegevens van het moederbord
Volgens mij worden de Sata controllers op No Activated gezet.
 
Dag christiaan

Wat zijn de gegevens van het moederbord
Volgens mij worden de Sata controllers op No Activated gezet.

Hoi Swake,
Bedankt voor je reactie.
Ik heb een moederbord van Gigabyte : GA-MA78GM-S2H
Maakt het soort batterij ook uit??
 
Is deze misschien vervangen? Dat kan inderdaad iets uitmaken.

Ik heb hem nooit vervangen. Volgensmij heb ik al een keer geprobeerd met een andere batterij en ik weet niet of die er op dit moment ook in zit. Maar toen was het probleem er al.

Ik kan het nog wel eens proberen met een andere batterij. Alleen dat zijn batterijen van oudere moederborden. Is dat erg?
 
Het zou kunnen aan de batterij liggen. Een lekkende batterij kan een BSOD veroorzaken.


Disk boot failure, Insert system disk and press Enter
Bij een BIOS reset stel je het Bios in op Default.
Bij Default instellingen staat de bootvolgorde dan opstarten via diskettestation. Zit er geen opstartdiskette in het diskettestation of zit er geen diskettstation in de computer krijg je die mededeling , en dan mag je zoveel enter drukken als je wilt, het BIOS zal niet verder zoeken naar een ander opstart medium.
Als de bootvolgorde ingesteld staat op
1. CD-ROM
2. Harddisk
3. Floppy
Er zit geen opstartschijfje in de CD/DVD lezer zal het Bios verder zoeken naar het volgende opstartmedium en dat is je harde schijf.
Bij sommige moederborden staan de Sata controllers standaard uitgeschakeld als je het Bios terug op default hebt ingesteld. Als je harde schijf Sata is en de controller is uitgeschakeld ga je die in het Bios niet meer zien staan.
Bij een leeg batterijtje word het Bios ook terug ingesteld op Default.
Het beste is als je het batterijtje vervangt dit mee te nemen naar de winkel.
Ik gok dus het meest op de batterij .
 
Doe het volgende, in de hoop dat crashdumps bewaard zijn gebleven:

WhoCrashed introductie

WhoCrashed beschrijving

Download de free home edition van WhoCrashed naar je bureaublad via klik hier
whocra10.png
en installeer het tool via klikken/dubbelklikken op "whocrashedSetup.exe"

Nadat 'WhoCrashed' is opgestart, klik je op de "Analyze" knop.

Selekteer nu de inhoud van het venster, kopieer dit en post het resultaat in je volgende post.
 
Doe het volgende, in de hoop dat crashdumps bewaard zijn gebleven:

WhoCrashed introductie

WhoCrashed beschrijving

Download de free home edition van WhoCrashed naar je bureaublad via klik hier
whocra10.png
en installeer het tool via klikken/dubbelklikken op "whocrashedSetup.exe"

Nadat 'WhoCrashed' is opgestart, klik je op de "Analyze" knop.

Selekteer nu de inhoud van het venster, kopieer dit en post het resultaat in je volgende post.

Zodra ik mijn computer weer aan de praat krijg, zal ik wel ff kijken en het jullie laten weten.
 
Het zou kunnen aan de batterij liggen. Een lekkende batterij kan een BSOD veroorzaken.



Bij een BIOS reset stel je het Bios in op Default.
Bij Default instellingen staat de bootvolgorde dan opstarten via diskettestation. Zit er geen opstartdiskette in het diskettestation of zit er geen diskettstation in de computer krijg je die mededeling , en dan mag je zoveel enter drukken als je wilt, het BIOS zal niet verder zoeken naar een ander opstart medium.
Als de bootvolgorde ingesteld staat op
1. CD-ROM
2. Harddisk
3. Floppy
Er zit geen opstartschijfje in de CD/DVD lezer zal het Bios verder zoeken naar het volgende opstartmedium en dat is je harde schijf.
Bij sommige moederborden staan de Sata controllers standaard uitgeschakeld als je het Bios terug op default hebt ingesteld. Als je harde schijf Sata is en de controller is uitgeschakeld ga je die in het Bios niet meer zien staan.
Bij een leeg batterijtje word het Bios ook terug ingesteld op Default.
Het beste is als je het batterijtje vervangt dit mee te nemen naar de winkel.
Ik gok dus het meest op de batterij .

Ik heb nog geen nieuwe geprobeerd, maar als ik kijk in de BIOS staan mijn boot volgorde nog goed en staat Sata controller geactiveerd. Als ik inderdaad de batterij eruit haal staat de volgorde anders en staat sata uitgeschakeld. Maar het lijkt niet het geval te zijn dat hij gereset wordt.

Ik krijg hem op dit moment ook niet meer aan.

Edit: Ik heb een nieuwe batterij geprobeerd, maar het heeft niks geholpen. Ik krijg hem nog niet aan en mijn sata controllers staan geactiveerd.
 
heb je al eens een bios update geprobeerd , misschien is de bios om de een of andere reden corrupt geworden of beschadigd . andere sata kabel heb je al geprobeerd zie ik dan kan je misschien ook eens met een andere voeding proberen indien mogelijk .
 
in systeembeheer de driver effectief verwijderen ..
pc uitzetten en stroom loskoppelen ...
restspanning ontladen door effe de opstart toets in te drukken
dan de harde schijf loskoppelen
(door de sata en de stroomkabel te verwijderen ..)
plaats deze na 30seconden terug en herstart je systeem
de driver word vanzelf terug geinstalleerd en de schijf is toegangkelijk
 
heb je al eens een bios update geprobeerd , misschien is de bios om de een of andere reden corrupt geworden of beschadigd . andere sata kabel heb je al geprobeerd zie ik dan kan je misschien ook eens met een andere voeding proberen indien mogelijk .

Dat het aan de BIOS zou liggen was ik ook bang voor. Heb nog niet geupdate omdat ik gehoord heb dat het fout kan gaan. Is het echt zo onveilig??

Een andere voeding heb ik nog niet geprobeerd, ik ga het morgen direct proberen!

in systeembeheer de driver effectief verwijderen ..
pc uitzetten en stroom loskoppelen ...
restspanning ontladen door effe de opstart toets in te drukken
dan de harde schijf loskoppelen
(door de sata en de stroomkabel te verwijderen ..)
plaats deze na 30seconden terug en herstart je systeem
de driver word vanzelf terug geinstalleerd en de schijf is toegangkelijk

In systeembeheer?? Maar bedoel je dan bij Windows? Ik krijg Windows nu niet eens opgestart omdat hij geen Hardeschijf ziet. Zowel me Windows schijf, als mijn bestandenschijf.
 
sorry was me effe ontgaan ...
doe het volgende ...
sluit de pc dus af ; ontkoppel deze van de stroom , ook de restspanning ontladen en haal de harde schijf eruit ...
(echt er uit halen )
haal je bios battery er ook uit en zet de jbat1 jumper om....
( vergeet niet om de jbat1 jumper terug te zetten als eerst )
***note de jbat1 jumper heeft 3pinnetjes enkel de linkse en de middelste dienen om het geheugen te laden ....**de middelste en de rechtse dienen om het geheugen te ledigen
blaas de harde schijf effe schoon zodat het fijne stof verdwijnt......
plaats alles daarna terug en sluit alles terug aan ..
start de pc ....je komt eerst in de bios waar je de datum en het uur dient in te stellen , start daarna verder op
 
Ik heb er gisteren een nieuwe voeding in gestopt. Dit hielp niet. Ook heb ik de manier van Rope geprobeerd, maar ook zonder resultaat.

Na dat ik dit geprobeerd had heb ik het hele systeem uit elkaar gehaald zoals ik wel vaker heb gedaan de laatste tijd. En zoals ik al zei: de ene keer zal hij het dan wel doen en de andere keer niet. En ja hoor, hij doet het weer. Met alle oude onderdelen en instellingen.

Het is natuurlijk heel mooi dat hij het weer doet, maar dit duurt niet lang. Dit heb ik dus aldoor. Hij kan morgen wel niks meer doen, maar het kan ook 2 week duren. Ik kom niet echt achter wat het probleem is. Want als er iets met bijvoorbeeld de voeding is, zou hij toch direct weer moeten doen??

Ik heb ook het programma WhoCrashed laten draaien, maar er is helaas niks opgeslagen.

Ik zelf ben bang dat mijn Moederbord kapot is. Het enige wat ik dan nog kan doen is de BIOS Flashen. Dat doe ik liever op het laatste omdat ik het nog nooit gedaan heb, en er dan gevaren aan zitten.

Heeft iemand nog een tip voor de volgende keer als die uitvalt? Of weet iemand misschien wat het probleem is. Laat het me dan weten!

Dankjewel!
 
Chris

indien je beslist om een bios update te proberen moet je zeker de juiste versie van het moederbord weten . ik heb even op de site van gigabyte gekeken en er zijn 5 verschillende revisies van uw moederbord nl : rev.1.0 , rev.1.1 , rev.2.x , rev2.0 en tenslotte rev2.1 . het revisienr kan je terug vinden helemaal onderaan in de linkerhoek onder je pci slots . hoe je het best je bios kan flashen staat ook in de handleiding vermeld die als je die niet meer in je bezit moest hebben ook gratis kan downloaden op de supportsite van gigabyte . heb je er teveel schrik van om het zelf te proberen kan je er best iemand bij halen die er verstand van heeft .

suc6.
 
Dag Chris

Wat ik zeker nog eens zou controleren of het batterijtje soms niet gelekt heeft.
Controleer ook eens de condensatoren op je moederbord of er soms niet eentje bol staat.

Zodra hij weer uitvalt zal ik het gaan controleren, maar indien ze wel bol zijn of gelekt hebben is het einde verhaal toch??



Chris

indien je beslist om een bios update te proberen moet je zeker de juiste versie van het moederbord weten ....
suc6.

Ik heb de versie nummer opgezocht: Rev.1.0
Ik heb al gelezen in de handleiding hoe het moet. Ik ga het als laatste proberen. Als het moederbord wel kapot blijkt te zijn, heb ik niks te verliezen ja.
 
hoi ook ik heb jouw probleem gehad en na 3 keer testen bij de pc winkel kwamen ze er achter dat de hdd's kapot waren binnen de garantie termijn van 2 jaar.ook ik heb eeb gigabyte mobo en daar lag het due niet aan heb je de schijven al eens in een andere pc geprobeerd?
anders even bij de pc winkel laten testen??
suc6
 
Hoi ikkeenjij,
Ik heb twee hardeschijven er in zitten. n hardeschijf is 4 jaar oud en n is een half jaar oud. Het lijkt me een beetje raar als ze allebij kapot zijn. Tevens doen ze het allebei en niet en zo weer allebei wel (zoas nu)

Ook heb ik de hardeschijven getest in een andere computer met het zelfde kabeltje. Daar doen ze het prima.

Het kan, maar ik denk niet dat het aan de hardeschijven zelf ligt.
 
ok ik heb juist datzelfde probleem gehad de eerste 2 keer testen bij alternate
zeiden ze ook dat er niks aan de hand was met de schijven maar ja schaarste nu natuurlijk met de schijven dus moeilijk moeilijk allemaal na 2nd opinion bij andere pc winkel gaven ze het toch toe en kreeg ik het aankoop bedrag terug,jammer want de schijven zijn nu 100 euro duurder.
dus nu bij de andere pc winkel 2 schijven gekocht 1x 1tb en 1x 2tb voor nog normale prijs ze hadden er nog een paar liggen.'Bij mij bleek het uiteindelijk gekomen te zijn door de pc met de aan/uitknop uit te zetten(piekspanning).
Misschien kan je voor die schijf van een half jaar nog garantie vragen zodat je je geld terug krijg daarvoor,en dan op zoek naar andere.
En anders kan je nog eens proberen bij gigabyte rechtstreeks proberen,daar sta ik ook nog steeds mee in contact over dit problemen omdat de schijven het eerst ook in een andere pc het nog deden.
ik hoor graag wat er verder uitkomt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan