• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Installatie Linux Mint 12 [Mislukt]

Status
Niet open voor verdere reacties.

derockere

Vaak hier
Lid geworden
21 dec 2009
Berichten
772
Waarderingsscore
2
Ik wou vandaag Linux Mint installeren naast Windows 7.
Resultaat? Niks te zien!
Ik zie via "Gparted" dat er op de PC een partitie is aangemaakt. Maar bij het opstarten v/d PC start ik alleen in W7 op.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Graag misschien iets meer info. Hoe heb je mint genstalleerd en welke partities zie je juist in gparted. En staan mint en W7 op dezelfde schijf. Dit al om te beginnen :wink:
 
Graag misschien iets meer info.

Ik heb ondertussen natuurlijk al andere acties ondernomen en "openSUSE 12.1" genstalleerd. Daarna bij het opstarten v/d PC kreeg ik een opdringerig opstartmenu gepresenteerd door "openSUSE". Hetgeen me niet erg aanstond!
Daarom heb ik dan vie "EasyBCD" het opstartscherm even aangepast.
Vanmorgen heb ik echter mijn PC opgestart met de "Linux Mint" en nogmaals genstalleerd. Ditmaal met succes! Ik kreeg het volgende opstartscherm te zien:

Linux Mint 12 32-bit, 3.0.0-12-generic (/dev/sda8)
Linux Mint 12 32-bit, 3.0.0-12-generic -- recovery mode
Memory test (memtest 86+)
Memory test (memtest 86+, serial console 115200)
Windows 7 (loaden) (on/dev/sda1)
Desktop -- openSUSE 12.1 - 3.1.0 - 1.2 (on/dev/sda7)
Failsafe -- openSUSE 12.1 - 3.1.0 - 1.2 (on/dev/sda7)


Het werkte!
Daarna heb ik dee "Gparted-CD" opgestart om te kijken welke structuur de HD nu heeft:

/dev/sda1 ntfs _DISK01 83.22 Gib 52.09 Gib 31.13 Gib boot
>/dev/sda4 extended 33.23 Gib -- --
/dev/sda2 ntfs _DISK02 58.67 Gib 36.84 Gib 21.82 Gib
/dev/sda3 ext4 57.77 Gib 1.13 Gib 56.65 Gib

/dev/sda4
/dev/sda6 Linux-swap 2.00 Gib -- --
/dev/sda7 ext4 20.00 Gib 3.65 Gib 16.35 Gib
/dev/sda8 ext4 7.21 Gib 3.79 Gib 3.12 Gib
/dev/sda9 Linux-swap 2.00 Gib -- --
ongebruikt ongebruikt 6.00 Mib -- --
/dev/sda5 onbekend 2.00 Gib -- --


Onder /dev/sda4 heb ik natuurlijk 2x 'Linux-swap' partities als resultaat van de 2e installatie.
/dev/sda5 --> onbekend = de swap partitie van Win 7, die had ik ooit eens ingesteld.

Na dit alles heb ik je berichtje ontdekt en heb ik getracht om de info proper op te lijsten, zodat het toch een beetje overzichtelijk wordt.

Nu moet ik alleen nog van het "Linux Mint" opstartscherm afraken!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tsjonge, wat een rommeltje is het geworden.
Wat wil je nu eigenlijk?

Alleen Linux Mint in je PC?
 
Alleen Linux Mint in je PC?

NEEN!
Ik wil wel degelijk W7, Linux Mint en openSUSE behouden.
Alleen zie ik dat de 'Linux Mint' er 2x op staat, eentje wil ik er dan wel terug af gooien, maar weet niet hoe.
Voor de rest wil ik een ander opstartscherm verkrijgen in de trent van:

Windows
Linux Mint
openSuse


Met een wachttijd van +/- 15 sec, en W7 als voorkeur.
De andere 2 dienen enkel om te experimenteren. Dit duurt bij mij gemiddeld een jaartje. Daarna neem ik n OS als basis.
 
Hmmm, via Schijfbeheer in Windows kan je vrijwel alles realiseren.

En waar je overigens mee te maken hebt, is waarschijnlijk Grub als bootmanager!
 
Ik heb schijfbeheer van Windows eens bekeken. Deze ziet enkel de ntfs en de fat partities.
Hoe ik een Grub (bootmanager) kan uitschakelen weet ik echt nog niet.
In verband met een overbodige partitie verwijderen, waarop die ene 'Linux' staat kan ik mogelijk best de 'Gparted-CD' voor gebruiken denk ik.
Dat resulteert dat ik dan /dev/sda6 en mogelijk nog een andere moet verwijderen? Van deze bestandsindeling ken ik totaal niets.
 
Met schijfbeheer van windows ben je niks. Die ziet geen ext4 (linux) partities.
En buiten grub (bootloader linux) kun je niet. Die installeert zich altijd in de MBR van je schijf (eerste sectoren van je harddisk)Windows doet dat trouwens ook met zijn bootloader.
Volgens je informatie heb je op sda1 de bootpartitie van W7 en op sda2 je systeempartitie van windows. Die moet je dus laten. Voor de rest deel je de schijf als volgt in rekening houdend met je wensen om W7, Suse en Mint te hebben. Tussen haakjes, Suse is geen gemakkelijke linux distro, zeker niet voor beginners. Mint (gebaseerd op ubuntu en debian) daarentegen wel.
Het opstartmenu van grub zul je altijd hebben en wel die van de linux distro die je het laatst installeert. Dus best eerst suse en laatst mint.
Wat de schijf indeling betreft :
sda3 : extended of uitgebreide partitie.
Hierin -sda5 (swap of wisselgeheugen linux)
- sda6 : suse
-sda7 : mint
De swap wordt door beide linux distros gebruikt.
In je opstartmenu van mint kun je dan kiezen welk os je opstart.

btw, zie dat je in Wijnegem woont. Als je er niet uitkomt wil ik altijd wel eens langskomen ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi 69,

Vermits dat ik 'Mint' vanmorgen opnieuw heb genstalleerd, krijg ik het opstartmenu van deze.
Ik kan er eventueel wel mee leven, maar het opstarten van 'Mint' staat bovenaan het lijstje. Dit wil ik als 2e startoptie. Als ik nu in dat opstartmenu zit en ik positioneer d.m.v. de pijltjes bvb op "Windows 7", dan kan ik d.m.v. een 'e' in te drukken de daarachterliggende opstartcommando veranderen. Daar ben ik echter nog niet uit. Dit ga ik nog voort trachten uit te spitten via "Google".
 
How. Dat pas je zo maar niet aan in het grub menu.
Ik heb een website in ontwikkeling (lang geleden nog aan gewerkt :mellow:
Daar heb ik het aanpassen van het grub menu volledig in uitgelegd. Het is wel geschreven voor ubuntu Lucid maar vermits Mint ook werkt met grub2 geldt dat daar ook voor :
https://sites.google.com/site/guyenlutgard/home/ubuntu-1/grub-bootloader

Bij twijfel, vraag gerust. Er is hier altijd wel een systeempje online:biggrin:
 
Hoi 69,
Allereerst bedankt voor die link. Ik heb er een groot gedeelte van uitgeprint, dit om achteraf geduldig te kunnen overlopen.
Ik heb me dus een hele tijd bezig gehouden om die "Grub" aan te passen, het is me dan ook nog niet gelukt en vandaag stop ik ermee.
Ik vermoed dat ik aan de volgende stap al fout zit:

• Verwijder de executable bit bij de volgende files : /etc/grub.d/10_linux /etc/grub.d/20_memtest86+ n /etc/grub.d/30_os_prober als volgt:

sudo chmod -x /etc/grub.d/10_linux /etc/grub.d/20_memtest86+ /etc/grub.d/30_os_prober

Doe sudo update-grub in de terminal

Overmorgen pas kan ik ermee voort borduren. Dit was enkel maar om je te laten zien dat ik er wel mee bezig ben. En het ook nog eens interessant vind.
 
Hay,
Je gaat eerst naar de map waar de bestanden zich in bevinden. Dan moet je geen pad opgeven.
Dus in terminal eerst
Code:
cd /etc/grub.d
Dan idd
Code:
sudo -x 10_linux 20_memtest86+ 30_os_prober
en als je 40_custom hebt aangepast
Code:
sudo +x 40_custom
Dan controleer je in de terminal of de uitvoerrechten (x) goed staan. Nog steeds in de map /etc/grub.d die je
Code:
ls -l
Tenslotte idd
Code:
sudo update-grub
 
Hay,
Je gaat eerst naar de map waar de bestanden zich in bevinden. Dan moet je geen pad opgeven.

Ik weet niet hoe ik zulke map kan vinden! Wat bedoel je met:

in terminal eerst
Code:


Nu begrijp ik er helemaal niets van. Sorry. Ik ken totaal niets van "Linux".
In bijlage kun je zien hoever ik maar gevorderd ben!
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.doc
    13 KB · Weergaven: 62
Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry. Ik dacht dat je iets meer van linux kende. Je zit een beetje verkeerd.
Even niks doen. Ik moet nu weg maar ik zal proberen van je straks een correct stappenplan te geven. Gisteren heb ik op een testpc mint 12 genstalleerd, want die had ik nog niet uitgeprobeerd (mint 10 en 11 wel)
Misschien een tip. Waarom installeer je ubuntu niet. Voor een beginner is daar meer info over en mint is tenslotte gebaseerd op ubuntu. Enfin, we zien straks wel. Even time out:frusty:
 
Hay,

Hier zijn we terug. Heb me ondertussen achter die testpc gezet om met Mint 12 te werken, want elke layout is toch weer anders. Ik vermoed dat je wel degelijk Mint 12 hebt.
Om in de terminal te komen kan je ofwel links beneden op "menu" klikken en daar links terminal kiezen. Of (zo doe ik het) toetsencombinatie "ctrl+alt+t"
ctrl en alt staan links beneden op je keyboard.
Zogauw je een terminal open hebt moet je het volgende commando ingeven :
Code:
cd /etc/grub.d
enter
dan :
Code:
ls -l
enter
Die laatste uitdraai plaats je hier op het forum (kopieren en plakken)
Daar beginnen we mee ;)
Ik laat deze pc online.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je een msn account hebt kunnen we ook chatten via pidgin (staat ook in het menu onderaan bij internet) Even op add klikken en je account gegevens invullen en mj toevoegen (guyvandenbrouck)
 
Hay,
Heb je het opgegeven of kun je niet meer online beste :frusty:
 
Dat is heel erg kerel.
Mijn oprechte deelneming en heel veel sterkte voor jou en je familie
Met vriendelijke groeten,
Guy
 
Hallo derockere, ik wens je sterkte toe vanwege dit enorme verlies en verdriet voor jouw en de jouwen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan