• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

CPU probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mad1010

Nieuw lid
Lid geworden
4 dec 2011
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Ik heb sinds vandaag een serieus met mijn desktop systeem (typ dit bericht dan ook op m'n netbook). Zodra ik hem aanzet begint er een fan luid en snel te draaien (volgens mij de cpu fan) en de pc start zeer traag op, eenmaal in windows is het echt onwerkbaar en ik heb dus ook nog niet de taskmanager kunnen starten om de cpu-load te kunnen zien (of een fan speed test of de temperaturen kunnen bekijken).

Ik heb de kast geopend en zag een niet noemenswaardige hoeveelheid stof, alle fans draaiden, waarbij de cpu fan volgens mij de boosdoener is.

Zaterdag heb ik de pc gewoon normaal gebruikt, zonder een enkel probleem. (heb gewoon Battlefield 3 en COD MW3 kunnen spelen). Geen nieuwe software genstalleerd.

Het lijkt wel of niet alle cores van de processor werken, of dat ze constant onder 100% load staan of wellicht te warm worden.

mijn systeem:
ECS GF8100VM-M3 Am2+ socket mobo
AMD Phenom x4 9650 processor (4x2,3 Ghz)
4 x Transcend 2GB DDR2 (8GB total)
OCZ Fatal1ty 550W PSU
Club 3d ATI 4870 1024mb
Samsung 1TB HDD F1 Eco Green
Windows 7 Home Edition 64bit

Dit systeem is 2,5 jaar oud (winkel is helaas failliet) en heeft al die tijd zonder problemen gedraaid.

Zou dit probleem door stof kunnen komen (ga perslucht spuitbus kopen om hem toch maar even schoon te blazen) of is dit toch meer een hardware matig probleem, wellicht zelfs de cpu die defect is?

Ik ga niet uit van een software probleem of virus. Kan een kapotte sensor een dergelijk probleem veroorzaken?
 
Om je temperatuur te bepalen, kan je in veel gevallen ook het BIOS-menu raadplegen. Dat zou in jouw geval makkelijker zijn dan het uitlezen onder Windows.

Ik zou zo verder niet echt weten wat het probleem zou kunnen veroorzaken.
 
Stof eens wegwerken en bekijk het dan nog eens. Doch zou ik malware of een virus niet al te snel uitsluiten.
 
Alvast bedankt voor de reacties!

Vandaag de pc weer opgestart, fan begon weer luidruchtig te draaien, in het bios was de cpu temp 40gr en de cpu fanspeed 3250 rpm. Hierna Windows door laten starten, was iets sneller dan gisteren, maar verre van optimaal.

In windows taskmanager kwam de cpu usage niet boven de 20% uit (dus geen full load). Hierna speedfan gedraaid en de waarden waren als volgt:

cpu 34C
HD 25C
Temp 30C
GPU 43C
Core 25C

Geen van allen verontrustend hoog dus. Behalve de System daar stond 127C (nu weet ik niet wat er daarmee word bedoeld, pc in totaal of zo?)

Wat mij opviel tijdens het opstarten was dat scherm eerst wit werd en daarna het bureaublad kwam. De fan ging na een paar minuten weer op normale snelheid (geluid) draaien.

PC reageerde redelijk, maar toch een stuk trager dan normaal. Kleine bestanden kopieren vanaf interne naar externe schijf ging ok, maar een bestand van 1GB deed er veel te lang over (uiteindelijk maar gecanceld)

Verder geen indicaties (foutmeldingen of zo) dat er iets heel erg mis was.

Zal straks even die malware scan doen en kijken of daar iets uit komt.
 
Alvast bedankt voor de reacties!

Vandaag de pc weer opgestart, fan begon weer luidruchtig te draaien, in het bios was de cpu temp 40gr en de cpu fanspeed 3250 rpm. Hierna Windows door laten starten, was iets sneller dan gisteren, maar verre van optimaal.

In windows taskmanager kwam de cpu usage niet boven de 20% uit (dus geen full load). Hierna speedfan gedraaid en de waarden waren als volgt:

cpu 34C
HD 25C
Temp 30C
GPU 43C
Core 25C

Geen van allen verontrustend hoog dus. Behalve de System daar stond 127C (nu weet ik niet wat er daarmee word bedoeld, pc in totaal of zo?)

Wat mij opviel tijdens het opstarten was dat scherm eerst wit werd en daarna het bureaublad kwam. De fan ging na een paar minuten weer op normale snelheid (geluid) draaien.

PC reageerde redelijk, maar toch een stuk trager dan normaal. Kleine bestanden kopieren vanaf interne naar externe schijf ging ok, maar een bestand van 1GB deed er veel te lang over (uiteindelijk maar gecanceld)

Verder geen indicaties (foutmeldingen of zo) dat er iets heel erg mis was.

Zal straks even die malware scan doen en kijken of daar iets uit komt.

Ik weet ook niet wat 'system' precies inhoudt, maar het kan zijn dat dit de temperatuur is die door een bepaalde sensor in je moederbord wordt gemeten. Meestal geeft dit dus een indicatie van de temperatuur in de kast. Speedfan heeft de neiging om hier rare waardes aan te geven als zo'n sensor niet aanwezig is, of niet ondersteund wordt.

We zien de malwarescan tegemoet ;)
 
Start de pc net weer op (tik dit op mn netbook) en de fans draaien normaal (vanaf het begin), hij lijkt ook iets sneller op te starten als de vorige keer, ook aanmelden en afsluiten is sneller (duurde de vorige keer erg lang).

Lijkt wel dat hij iedere keer iets sneller word als ik hem opstart, erg vreemd.

Nu kijken of ik die malware scan kan runnen.
 
Een snelle scan leverde geen infecties op, dus ik ben nu een volledige scan aan het uitvoeren op alle interne (partities) en externe schijven, om zo alles uit te sluiten. Hij lijkt steeds beter te reageren inmiddels en ook stabieler te worden, erg vreemd dit.
 
Heb eindelijk (zie tijdstip) alle malware scans gedaan en geen enkele infectie gevonden. Naar het eerst leek was het probleem ook over.

Blijkt dus niet het geval te zijn. Heb inmiddels dus met fanspeed de temp gecheckt en daar is geen probleem mee, met Crystaldiskinfo de harde schijven gecheckt en die zijn goed (ook temp is goed). Complete malware scan gedaan en geen infecties gevonden.

Wat me echter is opgevallen is dat het probleem bestaat bij een koude start, ik had net weer hetzelfde probleem, 1e keer opstarten luide fan, traag, lange inlogtijd en vervolgens wit scherm (na het inloggen) en als je lang genoeg wacht uiteindelijk het bureaublad en een zeer trage en niet werkbaar windows. Vervolgens opnieuw opgestart (met reset knop), fan al minder luid, voor de zekerheid gestart in veilige modus en dat verliep redelijk vlot, korte scan gedaan (geen problemen), opnieuw opgestart (mbv startmenu), fans draaien normaal (niet luid), windows start gewoon op, niet langzamer dan normaal en systeem werkt eigenlijk prima naar behoren.

Conclusie: koude start probleem
Vraag: Wat kan hiervan de oorzaak zijn

Ik zou normaal zeggen wellicht stof in de fans, maar de temperaturen zijn niet hoger dan normaal (wel in bios bekeken op het moment dat het probleem en niet met speedfan (omdat die dan niet opstart))

Ik wil nu nog even een memory test doen, om te kijken of daar iets mis mee is, zou het ook nog een probleem met de GPU kunnen zijn? (al betwijfel ik dat die bij het opstarten van windows een beperkende factor kan zijn).

Gaaap...zo'n probleem vreet wel aan je nachtrust!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan