• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Windows 98-opstartprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

FlorianK

Junior lid
Lid geworden
5 sep 2011
Berichten
87
Waarderingsscore
0
Beste aanwezigen,

omdat ik een paar erg oude spellen weer wilde spelen (die onder geen mogelijkheid in Vista of 7 werken, en ook niet via het programma DOSbox), heb ik op een oude harde schijf Windows 98 genstalleerd.

De installatie is goed gegaan, tot het moment dat die moest worden afgerond, toen kwam de mededeling dat er onvoldoende geheugen was.
De Microsoft-site had daar een oplossing voor: in system.ini de regel 'MaxPhysPage=30000' toevoegen.

De installatie verliep vervolgens tot het eind toe goed.

Maar nu het probleem: Bij de eerste opstart van het systeem blijf ik zwart beeld houden.
Ik vermoed dat dit komt door een verkeerde vga-driver.
Hoe zorg ik ervoor dat Windows dezelfde videodrivers gebruikt als de Windows-setup?

Ik heb al geprobeerd Windows te starten in de veilige modus, maar dan krijg ik opnieuw de melding dat er onvoldoende geheugen is. (m.a.w: dan gebruikt hij niet meer de instelling in 'system.ini')

Dit is misschien een leuk vraagje voor de oude rotten om hun geheugen weer op te frissen? :biggrin:

Alvast bedankt!
 
via deze link lees je hoe je de win98 dient te installeren ...
.waarschijnlijk heb je iets mis gedaan
 
Windows 98 dien je te installeren middels bootdiskette en dan dien je viaa FDISK de partitie in FAT te formatteren en vervolgens dien je de partitie als Systeemschijf te aktiveren.

Doordat jij met Windows 7 de partitie hebt geformatteert, gaat de boel nu mis.
 
Sorry, maar dat blijkt niet waar te zijn.

Wat heb ik ondernomen:
Ik heb eerst geprobeerd i.p.v. Win98, win ME te installeren. Zelfde probleem.

Omdat dat dus niet lukte en ik daarna jullie reactie las heb ik via de Windows 98-opstartdiskette de harde schijf opnieuw gepartitioneerd, zoals beschreven in jullie posts.

Bij het formatteren kreeg ik tot tweemaal toe een melding (iets met reallocated sectors?), die na Googlen erop duidde dat de harde schijf kapot zou zijn.
Dus heb ik een goede harde schijf, met een werkende Vista-installatie erop, volgens de instructies in het pdf-je gepartitioneerd en geformatteerd.

Tot zover prima. Windows 98 weer genstalleerd, bij de eerste start moest ik opnieuw 'MaxPhysPage=30000" toevoegen aan system.ini, om hem daadwerkelijk te laten booten.
De installatie werd vervolgens afgerond en met de eerstvolgende restart heb ik, na 4 uur prutsen, exact hetzelfde probleem:

Het welkomst-/laad-scherm komt in beeld en vervolgens heb ik alleen zwart beeld.

Dus blijf ik bij mijn vermoeden: Windows heeft incompatibele drivers genstalleerd voor m'n videokaart. Lijkt mij.
 
In wat voor PC probeer je nu dat antieke DOS-spul te installeren?
Dus graag gegevens over processor en werkgeheugen.
 
De processor is een AMD Phenom II X4 van 3 GHz en er zitten 4 DIMMS met elk 2 GB RAM-geheugen in de kast.

Maar het grootste knelpunt zit hem denk ik toch bij het instellen van de drivers. Windows Setup gaat prima, tot het allerlaatste moment: waarop de stuurprogramma's worden genstalleerd. Een paar keer liep 'ie tijdens de installatie daar ook vast, maar sowieso startte hij na die stap geen enkele keer meer opnieuw op.

En door het zwarte beeld vermoed ik dat het aan de drivers voor de videokaart gaat. Deze heeft namelijk twee 750 MHz-GPU's en 2 GB RAM-geheugen. Er zit geen on-board video op m'n moederbord, dus ik kan niet als test de kaart eruit halen.
 
Je kan ook gewoon een oude pc van marktplaats halen.

lijkt me wat makkelijker.
 
' De processor is een AMD Phenom II X4 van 3 GHz en er zitten 4 DIMMS met elk 2 GB RAM-geheugen in de kast. '

Dat slikt Win98 SE niet.
 
Zonder gewijzigde instellingen kan windows98 niet meer dan 512MB geheugen aan. Of 8GB berhaupt kan werken icm win98, is nog maar de vraag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan