• De afgelopen dagen zijn er meerdere fora waarop bestaande accounts worden overgenomen door spammers. De gebruikersnamen en wachtwoorden zijn via een hack of een lek via andere sites buitgemaakt. Via have i been pwned? kan je controleren of jouw gegeven ook zijn buitgemaakt. Wijzig bij twijfel jouw wachtwoord of schakel de twee-staps-verificatie in.

Schijfruimte probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Donovan

Heeft veel posts
Lid geworden
13 jan 2011
Berichten
10.079
Waarderingsscore
0
Hallo,

Ik hoor m zus erg vaak schelden tegen haar laptop :p
Ik vroeg wat er aan de hand was. Volgens haar is dat ding erg traag.

Dat ligt aan een aantal hardware problemen.
Intel celeron
1GB ram
en 2 partities van 32.5 GB

En ik wil vandaag het probleem van de schijfruimte oplossen.
Er staan geen persoonlijke bestanden op de HD, maar toch is de ACER partitie bomvol.
Daardoor kan de laptop geen updates installeren.

Is er een veilige manier op de ACER partitie te vergroten met 10 GB (ongeveer)
Dan wil ik die 10 GB van de DATA partitie afhalen.

Als dat is gelukt wil ik dat ding weer up to date maken. en het RAM even uitbreiden naar 3 GB.

Zijn hier programma's voor?

Groetjes,
Donovan
 
GParted is een prima tool.

Houd er rekening mee dat er een aantal stappen zijn en dat de data van de D-schijf verloren kan gaan.

Denk er ook aan dat je de eventueel nog aanwezige herstelpartitie met rust laat.
 
Dus ik kan nu het beste even alle bestanden (paar word documenten) op een usb stick zetten.
Alles veilig stellen en dan het tool gebruiken?

---------- Bericht toegevoegd om 12:24 ---------- Vorige bericht geplaatst om 12:14 ----------

Moet ik de tool booten vanaf usb?
 
De tool moet geboot worden van USB of CD. Gebruiksaanwijzingen op de website.

Let wel: er is altijd mogelijkerwijs een eventueel bestaand risico dat er misschien iets verkeerd gaat met het verplaatsen/schalen van partities. Zorg dus altijd voor een goede backup.
 
Ik heb destijds ook een dergelijke tool gebruikt. Weet niet meer welke. Eerst maak je de ene kleiner en die vrije ruimte schuif je dan naar de andere. Helaas het klopte niet en toen heb ik een onafhankelijk herstelpunt teruggezet (volledige back-up van het station) en toen was alles wel aangepast. Dus de tool had toch zijn werk wel gedaan.

Dus back-ups maken is zeer belangrijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan doe ik het liever niet.
Ik installeer Vista wel helemaal opnieuw.

Ik denk dat het geen of weinig zin heeft.
Dat ding is gewoon traag en dat zal hij altijd blijven.

Misschien is Windows 7 een optie?
 
Als je toch eventueel opnieuw wilt installeren, zou ik in eerste instantie eens die GParted proberen. Scheelt je een halve dag.

Windows 7 is over het algemeen minder gulzig in het geheugen dan Windows Vista. Dus het is zeker een alternatief. Moet je alleen wel weer een licentie hebben.
 
Ik ga even vragen aan me zus wat zij wil.

En een licentie is geen probleem. Mijn oom die kan wel wat regelen :D

Bedankt voor de hulp tot nu toe!
 
Gewoon die tool gebruiken. Als je wilt dat de zaak goed functioneert heb je sowieso 20% vrije ruimte nodig. 1 GB is te weinig. Maak er minimaal 2GB van. Dan, 2 partities van 32.5 GB. Dat is ook al niet veel. En met wat voor soort processor hebben we te maken? Lijkt mij verstandig eens om te kijken naar een nieuwe geavanceerde laptop. Ook weer goed voor de economie en werkgelegenheid.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan